Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet trailblazer ltz 02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Tack för alla svar! Men nu kan jag börja lägga tid på fyrhjuls problemet.
Man hör att motorn lägger i fyrhjulsdriften. Men den funkar inte?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Om man utgår från nedanstående beskrivningar så verkar det som att du har den första och då är det troligtvis 'actuator' som är dålig, vilket brukar vara ett vanligt problem på Cheva fullsize.
Front Drive Axle Description and Operation
Selectable Four Wheel Drive (S4WD) Front Axle Description and Operation

The Selectable Four Wheel Drive (S4WD) Front Axle consist of the following components:

1. Differential Carrier Housing
2. Differential Case Assembly
3. Inner Axle Shaft
4. Intermediate Shaft Bearing Assembly (located on the right side of the oil pan)
5. Electric Motor Actuator

The front axle on Selectable Four Wheel Drive (S4WD) model vehicles uses a disconnect feature mounted on the right side of the oil pan in order to engage and disengage the front axle. When the driver engages the 4WD system, the Transfer Case Control Module sends a signal to the electric motor actuator to energize and extend the plunger inside. The extended plunger moves the clutch fork and clutch fork sleeve across from the clutch fork outer gear that is splined to the right side wheel drive shaft to the clutch fork inner gear that is splined to the inner axle shaft. The locking of the two gears allows the axle to operate in the same manner as a semi-floating rear axle. A propeller shaft connects the transfer case to the front axle. The differential carrier assembly uses a conventional ring and pinion gear set to transmit the driving force of the engine to the wheels. The open differential allows the wheels to turn at different rates of speed while the axle continues to transmit the driving force. This prevents tire scuffing when going around corners and premature wear on internal axle parts. The ring and pinion set and the differential are contained within the carrier. The axle identification number is located on top of the differential carrier assembly or on a label on the bottom of the right half of differential carrier assembly. The wheel drive shafts are completely flexible assemblies consisting of inner and outer constant velocity CV joints protected by thermoplastic boots and connected by a wheel drive shaft.
Automatic Four Wheel Drive (A4WD) Front Axle Description and Operation

The Automatic Four Wheel Drive (A4WD) Front Axle consist of the following components:

1. Differential Carrier Housing
2. Differential Case Assembly
3. Inner Axle Shaft
4. Intermediate Shaft bearing Assembly (located on the right side of the oil pan)

The front axle on Automatic Four Wheel Drive (A4WD) model vehicles do not have a disconnect feature in order to engage and disengage the front axle. The Automatic Four Wheel Drive system uses the same differential carrier assembly and intermediate shaft bearing assembly, but the clutch fork, the clutch fork sleeve and the inner/outer gears have been replaced with a single splined sleeve that connects the inner axle shaft directly to the right side wheel drive shaft. This connection allows the right side wheel drive shaft and the intermediate axle shaft to be directly connected to the differential case assembly. It also results in having the wheel drive shafts, the intermediate axle shaft and the propeller shaft to spin continuously. When the transfer case is active, the clutch assembly within the transfer case controls the amount of torque applied to the front axle. The remaining components are the same as the selectable four wheel drive axle.
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Oj engelska. Inte min grej. Va bör jag göra?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Kopiera texten och klistra in den på Google translate:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Mina halvljus slutade bara helt plötsligt att fungera. Det går heller inte att ha helljusen på. De går bara att :blinka; med dom?
Någon som är duktig på el ?
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Är de normalt att min trailblazer från 02. Drar ca. 1,6l per mil??


Tommie
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Det förefaller som mycket, men beror också på körförhållanden och hur tung högerfoten är. Om du tittar på transportstyrelsens fordonsinfo ser du vad den ska dra enl normerna.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Helt normal förbrukning.trailblazern är astörstig.min kan jag med lite tur på motorväg få ner på 1,4 per mil och då ligger jag o fiser i 90.
Normal blandad körning ligger på 1,5 till 2 liter milen beroende på hur du gasar.men som sagt,mycket törstig bil
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Okej. Jag trodde de va något fel med min bil. ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Det finns mycket bra statistik om förbrukning om du söker på Fuel Eco på google, bland det första resultaten, sedan kan du slå in din bil och du får värdena i MPG som du enkelt kan konvertera via någon online converter, MPG to ..

För övrigt tycker jag inte det är så mycket för den bilen och motorn, men landsväg och motorväg så bör det vara aningen billigare än så.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 29 jun 2013, 21:13
Ort: Stockholm/Haninge

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Hmm ang förbrukningen tycker jag det låter högt på båda..
Brukar låna två stycken, båda -02.
Anv jag farthållaren i 110-120km/tim å ca 2000rmp ligger båda på 1L/mil..
Farthållaren får förvisso ner förbrukningen lite.
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Okej. Min ligger på 1,6 jämt. Hur jag än kör.
Finns de några kända knep för att få ner förbrukningen??
Användarens profilbild
Tommie R
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 18:06

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Förresten. Nån som vet hur jag får ner mitt reservhjul. Vajern är helt sönderrostad. Men hjulet hänger löst och vill ej komma ner;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Det enda är nog att vara lätt på foten och köra Eco Driving genom att förbereda så att man inte hamnar i ett komplett stopp om man inte måste (gott om avstånd till bilen framför), få växellådan att växla upp tidigt genom att vara extremt(?) lätt på gasen, ha rätt däcktryck etc..

Kolla i instruktionsboken om reservhjulet, har du den inte kvar så finns den att hämta på GM's hemsida. Instruktionerna för att lossa hjulet är ganska många såg jag.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: Chevrolet trailblazer ltz 02

Jag kôpte nyss en trailblazer 02 och körde mellan Göteborg - Stockholm, då låg min snitt förbrukning i 120 km/h på ca 1,2 - 1,4 l/m.
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Skriv svar