Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkodsläsare ELM327

Generell bildiagnostik med OBD/OBD2 osv.
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Felkodsläsare ELM327

Hej
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av en Felkodsläsare ELM327.

Är den värd att köpa?

/Andreas
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkodsläsare ELM327

Flyttade tråden till denna kategorin, men vet inte om den är bäst eller ej, lite många onödiga kategorier på forumet kanske :)

Menar du OBD2:n från ebay, de billiga med USB? Eller de äkta som är dyrare, har för mig att det finns olika varianter mellan kopior och äkta, har du en länk till den? Oavsett så har det funkat för mig med en billig från ebay, men alla program vill inte gå ihop med läsaren då den är en "kopia" i hårdvaran står det, eller något liknande. Den borde dock klara av basic grejerna, men bilen har ju även en inbyggd läsare med P-koderna OBD2 (din Voyager) :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Felkodsläsare ELM327

Exempelvis denna.
http://www.blocket.se/alvsborg/Felkodsl ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkodsläsare ELM327

Får känslan av att det är en "clone", ska dock inte säga något då jag inte kan bekräfta.

Kolla denna tråden på officiella forumet för scantool mjukvaran:

https://www.scantool.net/forum/index.php?topic=2379.0" onclick="window.open(this.href);return false;

..där står det en del intressant.

Om det är en klon så hittar du nog billigare (nya) kloner på ebay.com om du vill ha det, fungerar väl för det som är basic, om den inte är defekt :) Jag kunde logga vissa värden och läsa felkoder etc. i min Dodge, men allting fungerade inte, delvis tack vare att det var en klon/kopia, tror jag iaf.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Felkodsläsare ELM327

Ok. Tack.

Mycket intressant. Den går fet bort....

Okej tror det är bättre att inte vara en snålis i detta fall, och köpa en "riktig" lite dyrare från en butik. Har även hört att om man köper kodläsare via t ex ebay från USA och man skulle uppdatera dem kommer de låsa sig.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkodsläsare ELM327

Ebay har inte bara kopior, men många är nog det.

Gör annars så att du hämtar hem en app till mobilen (om du har någon smartphone) som du tycker om, därefter kollar du vad apptillverkaren rekommenderar för hårdvara, t ex. deras egna som man kan handla från hemsidan, går nog på ett par hundra men då är allt kompatibelt.

Sedan finns det ju mängder med andra, Autel verkar vara bra prylar, sök efter dem på ebay och en aukt. säljare som många "utger" sig för att vara, vilket dom säkert är då det verkar som så.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar