Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fel på ABS-bromsarna?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Fel på ABS-bromsarna?

Hej och tack för ett lärorikt forum.
Är nybliven ägare till en Voyager-92 och hoppas att ni kan hjälpa mig.Nu när jag kör iväg med bilen så surrar det från någon pump varje gång jag trycker på bromspedalen.Den verkar försöka bygga upp något tryck.Finns det någon form av tryckackumulator på dessa Voyager?Känner igen detta från mina gamla citroener.Är det någon som vet hur man går till väga i så fall att byta denna?Hur mycket måste plockas bort?
Har fått instruktionsboken (jättetack) men jag hittar inget om detta.
Bilen är en Chrysler Grand Voyager-92 ,3.3l V6 med ABS importerad från Tyskland.
Tack på förhand
Vänligen
lve
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Hej,

Fungerar ABS-bromsarna i övrigt? Har du testat dem på t ex. grus?

Läcker det olja?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Hej!
Här går det undan må jag säga.Nej,har ej testat dem annat än att jag kört som vanligt med bilen.ABS-lampan släcks som den skall.Inget läckage vad jag kan se.Den är dock besiktad förra veckan men det säger kanske inget.Har bara kört 20 mil efter att jag köpte den.Har kört mycket korta sträckor utan att pumpen surrar.Hur märker jag på tex en grusväg att ABS fungerar som den skall?Är den första bil jag har med detta.
Vänligen
lve
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Hej igen,

Har du kollat bromsvätskebehållaren, är det bra oljenivå?

Du kan ju t ex. testa ABS:en på en avsides grusväg, kör lagom fort och se till att du inte har några hinder framför dig, tvärnita sedan och känn av bromspedalen om den "knakar/pumpar", då vet du att ABS:en fungerar ;)

Tror inte du behöver bekymra dig om ABS:en om allting fungerar som det ska.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Bromsvätskenivån är ok.Får prova en grusväg till helgen då jag ej har någon i närheten.Det jag var orolig för är att detta surrande kom igår kväll och fortsätter nästan varje gång jag bromsar.Men det kanske skall vara så?Jag har en Voyager-95 oxå,dock utan ABS men den låter ingenting,därför så trodde jag att det kunde ha med ABS-bromsarna att göra.Skall jag ha is i magen och köra som vanligt?
Vänligen
lve
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Nu har jag ingen aning om hur mycket det låter och under vilket sammanhang osv mer än när du trycker på bromspedalen. så det är svårt att avgöra, men läcker det ingenting och allt fungerar som det ska så är det nog ingen fara enligt mig.

Låter det hemskt mycket?

Chrysler hade ju stora problem med ABS-systemet under början av 90-talet, så kanske pumpen är på väg att gå sönder.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Det är inget hemskt oväsen så,det hörs att pumpen arbetar nästan varje gång man bromsar.Hur pass mycket arbete är det i så fall att byta pumpen?Är kanske bäst att göra det på semestern då man har tid.
Vänligen
lve
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Tyvärr inte så insatt i ABS-systemet på 2:a generations Voyagers, jag återkommer ikväll med mer info :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Jag måste tyvärr meddela att det blir svårt att få tag i delar till det ABS-systemet, det är mycket ovanligt både här och i USA :(

Det är först från -94 och framåt som Chrysler ändrade system från Bendix, som det gamla hette.

Det billigaste kanske är att bara köra som det är? Det sitter ju ändå en spärr som leder om kretsen om ABS:en går sönder tror jag (läste det i manualen) :roll:

Annars får du åka till en Chrysler aukt. verkstad :(

Men prova ABS:en om du vill känna dig säker och se till så att relän och säkringar är hela och funktionella, vilket dom borde vara eftersom lampan inte lyser ju.

Men konstigt att det börjar surra, låter det som om något "snurrar" typ eller?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Hej!
Läste nu på nätet om en kille som skrev om Bendix 10(är kanske det jag har) att det sitter en ackumulator som trycksätter systemet.Är nog där felet ligger.Ackumulatorn har packningar som kan ge med sig och då kan ej trycket hållas och då får pumpen jobba hela tiden.Tydligen försvann detta system omkring -94 årsmodell.
I så fall krävs en ny ackumulator,eller om kanske Chrysler har renoveringssats till detta.Vad en ny kostar törs jag inte tänka på.Men symptomen är som i mitt fall,pumpen går varje gång jag bromsar.
Jag får ringa Chrysler och höra om delar.Kanske Ebay kan ha något?
Stort tack för snabba svar och goda råd.
Vänligen
lve
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Jag har för mig att det inte går att renovera mindre delar, tror du måste byta hela enheten, ackumulatorn sitter bredvid vätskebehållaren och innehåller runt 60% bromsvätska och resten gastryck som bibehålls.

Det verkar vara dåligt med delar till dessa gamla system, Chrysler fick ju ta in över 100 000 bilar och åtgärda felet :(

Efter -94 så sitter det helt andra grejer, det du kan kolla på är 91-93 tror jag.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Tack.
Då vet jag var den sitter i alla fall.Slutar väl med att jag får köpa en donatorsbil :lol:
Jättetack för hjälpen
Vänligen
lve
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Ja den är enkel att se, "den lilla ballongen" bredvid påfyllningen :P

Verkar inte vara svårt att komma åt allt eller?

Man kan nog skruva bort den, men att få tag i enbart ackumulatorn är nog ett problem, men det kostar inget att fråga närmsta Chrysler återförsäljare, det kan ju gå att köpa enbart den delen :P

Kanske skruva dän och kolla när man har tid? :P Men se till att bromssystemet inte har byggt upp något tryck i sådana fall, finns anvisningar i reparationsboken om hur man lättar på det.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Fel på ABS-bromsarna?

Skall titta på det.Vill ju inte få "ballongen" i skallen :lol:
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fel på ABS-bromsarna?

:P

Och hör gärna med din lokala Chrysler-återförsäljare om det går att köpa enbart den delen :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar