Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ersättare till REC radio/navigator

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Ersättare till REC radio/navigator

Det är många som har en amerikans radio/navigator i sina bilar och därför tänkte jag lägga upp lite info på en förhoppningsvis bra ersättare.
Valet blev en PARROT Astreoid Smart stereo/navigator.
http://www.parrot.com/usa/products/aste ... oid-smart/" onclick="window.open(this.href);return false;


Se min utvärdeing nedan.
Mattsson77 skrev: ....Har nu kollat upp några alternativ och tagit med fördelar och nackdelar.

Alt1.
Byta befintlig REC navigator mot Export versionen REJ.
Kostnad för en begagnad enhet ligger mellan 8000-10000:- och kan finnas på skroten. Har hittat några.
Fördel: plug-n-play, 15min så är det bytt. Allt funkar som innan
Nackdel: dyr lösning för nästan 10år gammal enhet, sista kartan som är uppdaterad finns från 2010

Alt2.
Det går att byta till en senare modell av navigatorn. Sitter i Jeep, Chrysler och Dodge från 2008 och heter Mygig. REW heter export versionen. Man kan konvertera US versionen, RER, till Europa anpassning men då kostar det ca 3000-4000kr. Priset ligger ungefär samma som den äldre konstigt nog. Dvs 8000-10000:- om du har tur, annars kan det kosta upp till 12000-14000:-
Fördel: Nyare och snabbare, kan koppla in backkamera, har hd så man kan spara musik, större skärm, kartorna är up-to-date, nästan allt funkar som innan
Nackdel: dyr lösning, Uconnect i innerbackspegeln funkar inte, behöver montera en extra mikrofon för röstsamtal.

Alt3
Kina versionen. Har hittat en (se länkar i post #23) men det finns en uppsjö. Bl.a. Så finns det en ParabolNet säljer på blocket. UNDVIK!
Var i kontakt med dem om anpassning, storlek, extern gps antenn, info i EVIC, bättre bilder än en 4pixlar stor bild (dålig bild alltså) så man kunde se hur dem såg ut. Fick tillbaka samma info som stod på sidan och inte svar på mina frågor. Mail korrespondent fortsatte några gånger fram och tillbaka men fick aldrig något svar.
Fördel: Billig lösning och man får mycket funktioner
Nackdel: Rattstyrningen kanske inte funkar, ingen info i EVIC, Uconnect funkar inte. Hur gör man om apparaten strular? Pengar i sjön?

Alt4.
Parrot har en lösning på en navigator som heter Parrot Asteriod Smart.
Fördel: I den är det Android 2,3 och då öppnas helt andra möjligheter. Gratis Gps program, backkamera, kan installera appar. Obd2 program funkar :) Spotify :)
Priset ligger på ca 6500:- om man tar kablaget (behövs adaptrar och specialkablage) från USA och huvudenheten från Sverige. Har tagit med den möjligheten om det skulle vara strul så är det alltid skönt att ha det på hemmaplan. Men tar man huvudenheten från eBay så kostar den ca 4000:-
Nackdel: Uconnect knappar funkar inte.

Med detta så har det blivit så att jag ska beställa Parrot'en från komplett och kablaget är redan på väg från USA. Återkommer med en ny tråd om inköp av adaptrar och kablage, installation och givetvis en utvärdering. Är alltid någon som blir glad :)
Inköpslistan:
* Parrot Astreoid Smart 5150:- SEK prutade ner priset lite :)
(beställde från komplett för garanti och om det blir något strul, så blir det lättare. Finns att hitta på Ebay från 4000:- men jag var lite nojig eller vågade inte)

Samlade ihop kablaget från en leverantör på Ebay (frakt ca US $20)
* Metra CHTO-01 (Canbus harness) - $72
* Metra ASWC-1 (Rattstyrning) - $47
* Metra AX-SWC-PARROT (Adapter till Parrot stereon) - $9
* Antenn adapter - $6
* Metra 99-6510 (2din monteringsram) - $14

Det är väldigt stor skillnad på att köpa kablaget i Sverige då jag fick detta priset från en större känd billjudsfirma i Stockholm.

* Metra CHTO-01 (Canbus harness) - 1795:-
* Metra ASWC-1 (Rattstyrning) - 995:-
* Ram FP-02-04 2DIN - 495:- (annat fabrikat)
* Antenn adapter PC5-138 – 495:-

Nu väntar jag på delarna och återkommer senare.
Länk till en som redan har installerat detta in en Charger 2007.
http://www.lxforums.com/board/showthrea ... head-unit-(Parrot-Asteroid-Smart-in-a-2007-Charger" onclick="window.open(this.href);return false;)
Annons
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Det här ska jag ta en funderare på, har idag skickat tillbaka en enhet som skulle ge mig AUX men såklart inte funkade. Passar den in i instrumentpanelen som original gör?
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Det är 2din så den är lite mindre än original därav Metra 99-6510 monteringsram.
Följ länken i första posten för bild.
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Intressant tråd! Tack för en bra utvärdering! Hade ej sett Parrotenheten förut. Mina funderingar gick dock mot en liknande Pioneerenhet som heter AppRadio men jag har nu beställt en Parrot istället. Älskar möjligheten att kunna välja appar själv istället för att måla in sig i ett hörn med kartor som måste köpas för dyra pengar. Toppen också att få internet direkt i huvudenheten. :)
Jag har alltså en 300C Touring med REJ modellen av navigator och den är verkligen stenålders utan möjlighet varken för line-in eller USB. Har den äldre modellen utan möjlighet att ansluta VES så att jag kan ej koppla in mig den vägen heller. Kartorna har varit dyra att uppdatera också eftersom de ligger på en DVD-läsare i enheten. Nu har den också börjat krångla. Displayen släcks ned ibland och navigationen fungerar inte längre så ett byte kommer att ske när jag fått hem alla delarna.
Beställde min enhet från Netonnet och har fått hem den. Väntar fortfarande på adapterkablaget ifrån USA dock.

Skall bli spännande att följa din tråd med installationen. :)
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Liten uppdatering på denna tråden
Nu ligger nog installationen inom räckhåll. Enligt ebay så skall jag ha kablaget (hoppas) i slutet på nästa vecka. Parrot'en har jag fått hem nu.

Om allt går vägen så är det klart till Power Meet i Hässleholm så om någon är intresserad så finns den (ta i trä) att beskåda där ;)
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Nu är allt monterat och funkar jättebra. Återkommer till det senare men tänkte tömma telefonen på lite bilder och installations tips först.

Kablaget
[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/abaqy2ah.jpg[/bilder]

Huvudenheten
[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/asy5usuj.jpg[/bilder]

Kan säga att instruktionerna för kablaget var väldigt enkelt. Jag klippte den medföljande ISO kabeln till radion och lödde ihop det med Metra kablaget. Det var nästan att följa färg mot färg.

Axxess-Parrot kontakt
Röd - röd (ignition)
Orange/vit - Rosa (illumination)
Vit - vit (spkr LF+)
Vit/svart - vit/svart (spkr LF-)
Grå - grå (spkr RF+)
Grå/svart - grå/svart (spkr RF-)
Grön - grön (spkr LR+)
Grön/svart - grön/svart (spkr LR-)
Lila - lila (spkr RR+)
Lila/svart - lila/svart (spkr RR-)
Blå/vit - blå (power ant)
Ljus grön - ljus grön (parking break)
Grön/lila - orange (rev. signal)

Det som inte användes är:
Brun (mute) och blå/rosa (speed signal)

Viktigt att notera att jag använde "power antenna" för att starta förstärkaren annars kommer det inget ljud alls.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/y8y8yzeq.jpg[/bilder]

Seriöst kanske, men är man noggrann så är man ;)
[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/ytemuza9.jpg[/bilder]

GPS antennen placerade jag i hörnet på framrutan.
[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/hyqybu8u.jpg[/bilder]

Mic'en
[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/ave6a3u2.jpg[/bilder]


När detta var monterat så spänningssatte jag enheten och allt startade upp men inget ljud. Fixades sedan att det var signalen till förstärkaren som fattades (se föregående post)

Uppdaterade radion till senaste versionen. Fick inte rattstyrningen att fungera och med hjälp av felsökningsguiden så hittade inte modulen radion. Upptäckte senare att man var tvungen att aktivera rattstyrning i radion. Sedan hoppade allt igång. Kan också tillägga att just Metras kablage är det ända som kan ändra balansen fram-bak och det funkar felfritt.

Slutresultatet (srt loggan kom givetvis med i spegelbilden ;) )
[bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/tu7yvyha.jpg[/bilder]

Återkommer med lite mer info och utvärdering


Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Vad fint det blev, passar in jättebra i instrumentpanelen, stilrent och snyggt.

Speed signal är nog hastighetsbaserad volymkontroll, som justerar originalradion efter vilken hastighet man kör i, den höjer volymen ju fortare man kör tror jag.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Avenger skrev:Vad fint det blev, passar in jättebra i instrumentpanelen, stilrent och snyggt.

Speed signal är nog hastighetsbaserad volymkontroll, som justerar originalradion efter vilken hastighet man kör i, den höjer volymen ju fortare man kör tror jag.
Det stämmer men speed signal finns inte med i ISO kontakten på Parrot'en. Det finns en AsteroidTweaker som använder gps'en för att justera volymen för hastigheten. Har ej provat detta, men den finns för nedladdning på Parrots supportforum.
http://forum.parrot.com/english/viewtopic.php?id=13633" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som inte framgår av inkopplingen är att den andra jorden (den brevid handbromsen) är till för att kortsluta handbromsen för att kunna ha full funktionalitet när man kör (givetvis för test ändamål ;) )
Bilagor
asteroid_wiring.JPG
asteroid_wiring.JPG (11.81 KiB) Visad 6970 gånger
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Ser suveränt ut! Känns minst sagt tråkigt att jag sitter med "fel radio" för att kunna göra din konvertering.

Jättekul att du återkopplar med instruktioner och tips - uppskattas verkligen även om jag inte kunde dra nytta av det den här gången.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Egentligen spelar det inget roll vilken radio man har innan utan det görs ungefär på samma sätt ändå.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Det är mer att jag har färgmatchad mittkonsol (daytona top banana) idag, och radion är utformad så att rattarna går "utanför hålet" så att säga.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Okej då fattar jag ;) Finns förvisso mittkonsoler att köpa på eBay om man inte vill modda eller såga i den.
Hittade denna när jag letade kablage förut.
http://www.metraonline.com/part/AXM-DC-BT" onclick="window.open(this.href);return false;
Gör så man kan streama bluetooth till stereon. Funkar ju inte att streama med UConnect så denna lösningen är smidig.


Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ersättare till REC radio/navigator

Har testat denna stereon ett tag nu och kan koma fram till följande:

Fördelar:
* Snygg och känslig skärm
* Bra mottagning FM
* Rattstyrningen fungerar bra
* Bluetooth funkar klockrent (har Iphone 5S)
* Användbara appar (Spotify, Torque Pro, Waze, VLC, IGO)
* Många anslutningar (4ubb, 3x RCA ut, kamera in, sub ut)
* Backkamera funktion
* Går att roota (Har ej provat och har ej behovet)

Nackdelar:
* Tar lite längre att boota upp (30sek) om standby tiden gått ut. Går att ställa om standbytiden med en AsteroidTweaker. Annars startar den direkt
* EVIC meddelanden som använd radiokanal visas inte. Står AM530 i EVIC'en under kompassriktningen
* Ljuskänslig för direkt solljus
* Inga knappar för den som föredrar det
* Ingen cd/dvd
* Stödjer inte UConnect (info om navigation och telefon finns fortfarande kvar i EVIC'en, går tydligen att "avbocka" i Starscan(?))

Har också beställt en backkamera som skall installeras framöver.
Skriv svar