Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Hejsan USA-bils vänner!
Har införskaffat en Oldsmobile Custom Cruiser -82 med Cheva 305 med 350 låda. Taget från en Van.
Problemet jag har är att den är riktigt tråkig att få igång vid kall motor, efter ett tag så startar den för att sedan lägga av upprepade gånger. Dessutom drar den minst 2 liter milen, Är lite osäker på hur stor tanken är men kommer 20 mil på halv tank.
Någon som har nå fint tips? är ny på detta med USA-bilar.
Bild på pärlan:
[bilder]http://i57.tinypic.com/21b16on.jpg[/bilder]
Mvh
David Jansson
Har införskaffat en Oldsmobile Custom Cruiser -82 med Cheva 305 med 350 låda. Taget från en Van.
Problemet jag har är att den är riktigt tråkig att få igång vid kall motor, efter ett tag så startar den för att sedan lägga av upprepade gånger. Dessutom drar den minst 2 liter milen, Är lite osäker på hur stor tanken är men kommer 20 mil på halv tank.
Någon som har nå fint tips? är ny på detta med USA-bilar.
Bild på pärlan:
[bilder]http://i57.tinypic.com/21b16on.jpg[/bilder]
Mvh
David Jansson
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Annons
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Hej,
Kan du beskriva lite mera vad som händer, hur motorn varvar och hur den går när den väl fungerar, samt om den verkar gå med fet blandning om det kommer lite svart rök ifrån avgassystemet?
Vet du om specifikationerna för motorn är original eller om det finns eftermonterade och uppdaterade delar till insprutningen, tändsystem eller annat som kan tänkas vara "nytt"?
Skriv också gärna vilken årsmodell motorn och lådan är ifrån.
Kan du beskriva lite mera vad som händer, hur motorn varvar och hur den går när den väl fungerar, samt om den verkar gå med fet blandning om det kommer lite svart rök ifrån avgassystemet?
Vet du om specifikationerna för motorn är original eller om det finns eftermonterade och uppdaterade delar till insprutningen, tändsystem eller annat som kan tänkas vara "nytt"?
Skriv också gärna vilken årsmodell motorn och lådan är ifrån.
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Avenger skrev:Hej,
Kan du beskriva lite mera vad som händer, hur motorn varvar och hur den går när den väl fungerar, samt om den verkar gå med fet blandning om det kommer lite svart rök ifrån avgassystemet?
Vet du om specifikationerna för motorn är original eller om det finns eftermonterade och uppdaterade delar till insprutningen, tändsystem eller annat som kan tänkas vara "nytt"?
Skriv också gärna vilken årsmodell motorn och lådan är ifrån.
Hejsan! Motorn ger sken av att den går som den ska när den är varm, går mjukt och fint. Ger dock ifrån sig svart rök vid gaspådrag, syns i backspegeln.
Den drar nu efter uträkning 2,7L/milen vid landsvägskörning = inte ok!
Maskinen som sitter i är av okänd årsmodell desvärre, Men verkar vara i sitt ursprungliga skick. Sitter en Rochester Quadrajet på som dom har "fipplat" med. El-chocken visade sig inte vara inkopplad alls. Dessutom så är det ett virrvarr med pluggade slangar, dessutom en anslutning som helt saknar slang...
Här är en bild på "åbäket"
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Oj, ja då verkar felet vara med choken och förgasaren och därtill.
Kolla med Tekniknissen på forumet om han kan kika in här i tråden, samt lägg gärna upp lite mer bilder ifrån olika vinklar om det finns möjlighet.
Kolla med Tekniknissen på forumet om han kan kika in här i tråden, samt lägg gärna upp lite mer bilder ifrån olika vinklar om det finns möjlighet.
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Här kommer det lite fler bilder ur olika vinklar på alla "seriösa" fix.
En anslutning som saknar slang.
En slang i bak-kant som är pluggad med en bult.
Ett T-kors som är pluggad med en träskruv.
En fjäderhistoria av nått slag samt en elmotor (till farthållaren?) som ej är inkopplad.
Något som ser ut som ett vakumträd som inte är varken pluggat eller inkopplat.
Man kan ju undra vad man pysslat med här...
En anslutning som saknar slang.
En slang i bak-kant som är pluggad med en bult.
Ett T-kors som är pluggad med en träskruv.
En fjäderhistoria av nått slag samt en elmotor (till farthållaren?) som ej är inkopplad.
Något som ser ut som ett vakumträd som inte är varken pluggat eller inkopplat.
Man kan ju undra vad man pysslat med här...
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Rochester förgasare är inte min starka sida Inte nådigt tradiga och hålla på men då dom är monterade på original på många modeller och märken så det första är att kolla vad det är för något !!? Monteringen ser ut som typ "Man tager vad man haver" På vänster sida rakt ovanför bakre själlaxel så googla det numret så får du reda på var den kommer ifrån. Det som jag kan tänka på när det gäller vakuum slangarna är vakuumklockan som sitter på andra steget inte är rätt kopplat. (ser inte det på bilderna)
och chock inställningen. Det är det svarta locket man vrider på när man lossat dom 2 skruvarna som håller det. Slangen med bulten i är till broms servon. Den där inte sitter någon slang på i fronten är till kanister tanken. den till höger är till fördelarens vakuumklocka och vänster ska gå till termo ventilen i luftrenaren som i sin tur går till spjället till förvärmningen i insugs struten. och den gröna himpavimpan på insuget är EGR temp ventil. Dra dit en Holly 600 så har du eliminerat 70% problem som man kan ha på en förgasare.
och chock inställningen. Det är det svarta locket man vrider på när man lossat dom 2 skruvarna som håller det. Slangen med bulten i är till broms servon. Den där inte sitter någon slang på i fronten är till kanister tanken. den till höger är till fördelarens vakuumklocka och vänster ska gå till termo ventilen i luftrenaren som i sin tur går till spjället till förvärmningen i insugs struten. och den gröna himpavimpan på insuget är EGR temp ventil. Dra dit en Holly 600 så har du eliminerat 70% problem som man kan ha på en förgasare.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
tekniknissen kan dessa motorer!:)
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Tekniknissen: Tack för inlägget! Ja det börjar luta mer åt en Holley 600, Kikat lite på andra sidan pölen efter något vettigt och det slutar nog med att det blir en sådan
Mvh David
Mvh David
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Hmm ! kan hända att jag har en Holly 4160 600 enkel pump som satt på en 383,a Åt för helvete för liten för den maskinen. Om jag ser rätt så är din en 305 original 150 hk typ då funkar en 600. bara bestyckningen som man behöver pilla på. men det fixar jag om jag hitta den Priset kan vi ta på mail
Är du sugen så letar jag !
Är du sugen så letar jag !
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
tekniknissen1 skrev:Hmm ! kan hända att jag har en Holly 4160 600 enkel pump som satt på en 383,a Åt för helvete för liten för den maskinen. Om jag ser rätt så är din en 305 original 150 hk typ då funkar en 600. bara bestyckningen som man behöver pilla på. men det fixar jag om jag hitta den Priset kan vi ta på mail
Är du sugen så letar jag !
Du har PM!
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Måste slänga upp en bild på hur "pärlan" blev med nya Boyd Coddington fälgarna också, blev en helt annan bil
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Fan gadäm !! tantpråmen blev busig
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Blev jättebra, passar också snyggt ihop med bilens vita färg.
- munktorparen
- Station Wagon
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 01 maj 2014, 21:31
- Ort: Arboga
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
tekniknissen1: Haha ja eller hur!
Avenger: Tackar!
Avenger: Tackar!
Nuvarande bilpark:
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Oldsmobile Custom Cruiser -82
Mazda 626 rwd -81
Volvo 850R -96
Re: Oldsmobile Custom Cruiser -82 , Törstig och trögstartad
Några utflykter med bilen i sommar? Bilsemester eller liknande?:)