Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Hej !
Jag har en Chrysler 300c Touring 5,7 L HEMI från 2005 med 21000 mil på mätaren. Motorn har tidigare gått fint utan några större problem . Den sista tiden har det dock uppståt några mystiska problem och det är
1. Att från 60 km/h och upp till 90 km/h, så känns bilen som den "skakar" eller "vaggar" fram och tillbaka vid gaspådrag. Efter 100km/h går den normalt igen. 2. Då motorn lämnar 250 kw dvs ca 325hk så borde en omkörning gå ganska så smidigt eller hur, men ibland så har jag svårt att överhuvudtaget få upp bilen i 130 km/h. Vid stopp så märker man att motorn går rätt varm. Det konstiga är att jag får inga felmedelanden och systemet säger att "allt är ok" samt kylregulatorvisaren står under medel dvs bilen kyls bra.4 Jag har också märkt att det skrapar något vid en utåtrotation på höger sida samt att det uppstår ett svagt ihåligt ljud i kupen. Någon som har upplevt liknade strul? Några förslag?
Mvh
Michael
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Annons
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Har du provat att läsa ut ev felkoder med ODB-läsare? Något är helt klart fel. Alla felkoder visas inte i EVIC.

Du skriver att motorn går varm men samtidigt att tempmätare står under mitten och att den kyls bra? Hur menar du då?

Det skrapande ljudet när du svänger kan bero på att bromsskölden är lös. Har själv råkat ut för att sköldarna lossnat fram pga galvanisk korrosion. Löste det genom att sätta dit stora brickor på var sida om plåten.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Hej!
Tack för dina tips de är guld värda! Är det fler som har erfarenhet av liknande problem med Chrysler 300c hör gärna av er! I övrigt är bilen en pärla och den bästa bil jag ägt.
Jag utick från att det flesta felkoder kan man läsa ut i EVIC, men du har helt rätt i att man faktiskt kan få fram information i ODBn (utan scanner endast startnyckel), får kolla upp det.
Vad gäller lös bromssköld så har jag hissat upp bilen och känt och lyst och gått igenom upphängningen mm och de är inte lösa, däremot upptäckte jag att just höger damask fram hade glidit av sitt fäste ( dock ej trasig) och så läcker det ut typ lite fett eller olja där damsken skall skydda. Kan kanske var det som gör att det skrapar något vid höger utåtrotaion.(?) Har 22" fälgar och har troligen kört på några vägkanter då och då dessvärre. ;) När det gäller att bilen "går varm" så blir jag inte riktigt klok på det (därav lite svårt att förklara vettigt) ;) Jag har mätt strömen i tempmätaren och den ligger inom rätt felmarginal, så tempmätarens värde är korrekt och den visar på att bilen kyls som den skall, däremot upplever jag det som att bilen måste jobba hårt för att komma upp i hastighet och då borde motorn också bli skållhet, men tempen ligger precis under mitten strecket och motorn kyls som den skall, inga felkoder dyker upp etc. När jag stänger motorn och går ut och ställer mig bredvid bilen så känner man kraftig hetta runt framdelen på bilen, ungefär som du står i shorts mot ett varmt element.
Tilläggas skall att när jag köpte bilen så räckte det med att jag trampade på gasen och direkt trycktes man bak i stolarna, rätt brutalt faktiskt ,nu är det mer som om den segar sig upp i hastighet utan den där "kicken" och sen planar effekten liksom ut lungt och sävligt. Förstå mig rätt, bilen behåller hastigheten den dör inte på något sätt, men den där eftertraktade råkraften är borta i min sk muskelbil. Jag fick för mig att min Chrysler kanske inte taktar rätt och då inte går loss på alla sina cylindrar, vilket gör att motorn får jobba hårdare och blir snabbare varm. Men en god vän som är bilmekaniker lyssnade och han sa att den taktar som den skall (då det kan vara svårt att höra detta om man är ovan som jag)Fler förslag välkomnas mycket!

Mvh

Michael
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Har du kollad oljan i lådan? Kanske om den är gammal att den smörja inte riktigt och att motorn då får jobba hårdare?
Läs i instruktionsboken hur du ska gå tillväga för att mäta nivån.
Bromsarna lossa ordentligt? Inte att de ligger och bromsa hela tiden.
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

[Hej !
Tack för dina svar de är guld värda!
Växellådsoljan bytades förra året i samband med fullservicen. Då det är en äldre bil som jag har (2005) så brukar jag få oljan bytt varje år, för både motor och växellåda, packningarr, stift mm. Däremot så har jag inte kunnat hitta någon oljesticka för växellådan. Läste på en tråd för ett tag sen att det inte finns någon sticka för Chrysler 300c, för att man inte skall pilla med bytet själv. Skall dock kolla i handboken hur man skall gå till väga. Jag har också upptäckt att vid häftiga gaspådarg så luktar det faktiskt lite olja i kupèn efteråt, växellådan - motorn? Någon som känner igen sig? Kan vara som du menar att oljan är sliten och behövs bytas + packning, ska kolla upp detta, då motorn ofta får gå hårdare innan den växlar över, vilket troligt kunde förklara segheten och värmeutvecklingen. Tack för tipset om bromsklossarna det tänkte jag inte på :D När man kör en v8 motor med några hundra hästar under huven, så har man automatiskt ganska så täta bensintankningar :) är det så att brommsklossarna ligger och bromsar så får man en betydligt högre bensinförbrukning, sämre bromsverkan, värmeutveckling och ev gnisel/skrapande.
Jag har också passat på att kolla ODB n men jag får inga felkoder där heller precis som i EVICn. Hela systemet säger "System ok"?
Fler tips är alltid välkommet!

Mvh

Michael
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Det var så lite så och det är därför att vi finns här. Hoppas att det hjälper.
Ha du möjlighet att kolla kompression i cylindrarna?
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Hej!
Skall höra med min vän som är bilmekaniker om han har tid att göra en mätning av kompressionen.
Har för mig att man mäter genom att skruva in en kompressionsmätare på en cylinder i taget och dra runt motorn på vevaxeln, proffsversioner brukar ha skrivarnål och registerkort som man sätter in. Om jag inte minns helt fel, så är det normalt att det varierar något sinsemellan cylindrarna. Har dock en fråga ang kompression, är det som så att man också måste veta hur kolvtoppen ser ut samt volymen i förbränningsrummet?

Mvh

Michael
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Hej!
Har nu varit och besökt en auktoriserad Chrysler verkstad, för att få en second opinion ang kompressionen.
Jag han knappt backa in i verkstaden förrän det var en stor kille som hoppade fram och sa, hur fn låter den här v8 an? :) Jag fick snabbt konstaterat för mig att vid tomgång låter bilen perfekt, då den då går på sina 4 cylindrar. När jag sen ombads att lägga bilen i P och trampa gasen i botten, så att alla 8 cylindrarna skulle höra av sig, så lät det fortfarande samma som det hade gjort med endast de fyra 4 cylindrarna i gång!
Man konstaterade för mig att någon / några av mina vänstra sidas cylindrar inte fungerade som de skulle.
Det fick mig att tänka på att Chrysler 300c har ett MDS system.( MDS är ett system som styr motoroljan till de hydraliska lyftarna och motverkar pumpförluster i de cylindrar som ej får bränsle eller gnista).
Alla som äger eller har ägt en Chrylser vet att rätt motorolja är a - o. 5w -20 eller 5w 30 kan var ok men jag kom plötsligt ihåg, att personen som haft min bil före mig, hade haft en något fetare olja i motorn!

Jag frågade om det hade så stor betydelse och svaret jag fick var nästan som om jag svurit i kyrkan! Den stora killen kom emot mig och sa, det begriper du väl att en tjockare olja och våra nordiska klimat gör att de hydraliska lyftarna inte hinner öppna/stänga som det är tänkt.Din bil går då hårt på sin 4 cylindrar av 8 , har svårt att accelerera och så blir den varm som fan. Innan jag han svara, så dök det upp en stor kraftig bodybuilder med väldig många tatueringar. Han fyllde snabbt i och sa, jo du du kunde ju brånt din motor här och nu!
Ok, sa jag och blev tveksam till att ställa fler frågor, då jag absolut inte är en specialist på motorer men väl en glad amatör. Jag frågade dock lite försiktigt, om det möjligen kunde var någon av de här herrarna, som visste varför min ögonsten vibrerar när jag accelererar? Bodybuildern sa att han personligen skulle kolla på de vanligaste orsakerna typ bussningar, drivaxlar, svänghjul mm. Kontentan är, att bilen nu står hos den auktoriserad verkstaden för Chrysler, kompressionen skall mätas,motoroljan skall bytas, vibrationerna skall upphöra ,de skall göra en riktig genomgång inkl felsökning av bilen så får vi se.
Antagligen få man väl pantsätta sin fru för att få återse min ögonsten igen. :D
Fortsättning följer........
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Vad bra att du verkar ha funnit problemet.

300:ans MDS-system är en funktion som stänger av två cylindrar per cylinderbank vid låg belastning för att spara bränsle. Avgasventilen på den avstängda cylindern är stäng när funktionen är aktiverad medan insugsventilen är helt öppen.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

black power1.jpg
black power1.jpg (101.76 KiB) Visad 9817 gånger
Hej! Tack Linkan för dina goda råd om MDS systemet!
Här är mitt monster inne på undersökning! Jag fick endel svar på mina misstankar och blev ordentligt överraskad samt upptäckte att min plånbok nu är så tunn, så att den skulle fungera som ett frimärke. :D
Att min Chrysler gick varm trots att kylregulatorn visade medel, ej high, var en ständig gåta. Jag hade trots allt, mätt spänningen och ODBN och EVICn sa " system ok". Efter att jag bytt termostaten i motorn mot en helt ny och bytat kylarvätskan, så upplever jag inte längre denna kolossala hetta, utan nu känns bilen "lagom" varm efter en språngmarsch. Jag märkte dock att kylregulatornålen snabbare än tidigare lägger sig på medel. Ett annat strul som var återkommande var att bilen kändes "orkeslös" tex vid snabba omkörningar, eller "seg" är mer rätt utryck. Jag fick hjälp att mäta kompressionen i cylindrarna och det visade sig konstigt nog att det inte var där problemet satt. Vid häftigt gaspådrag med bilen i p läge så lät ju bilen som den inte taktade riktigt , men enligt expertisen så taktade bilen som den skulle . Men var kom då missljudet ifrån vid gaspådrag? Vi var ju alla överens om att bilen inte lät bra?

Jo, efter att ha rivit ner hela vänstra sidan av avgassytemet, katalysatorn, lambdan, ljuddämpare, /maskerat/trycktestat mm ,så upptäckte vi ett stort hål i vänster grenrör! Det var ett avgasutsläpp som skapade ljudet och troligen tog kraft från motorn! Min stora förvåning ligger i det faktum att när jag köpte bilen hade förra ägaren betalt 15.555 plus kr ,för att sätta in en ny katalysator på vänster sida +arbete och lambda. Vi upptäckte att de som hade monterat detta (Din bil f.d. Bilpartner AB i Malmö varning :oops: !) hade satt systemet bak och fram!! för lågt, snett OCH lyckats skada den nya katalysatorn som tog 1 månad att beställa, berättade förra ägaren, från México när jag ringde honom!

Alla som pillat med avgassytemet på en Chrysler 300c ,vet att vissa delar ,vid tex grenröret är rätt trångt att komma till och jag fick lära mig nya svordomar av expertisen. Jag fick också hjälp med att byta ut växellådsoljan, TACK Norrbo för tipset! :) Chryslern växlar nu mjukare eller rättare sagt den hugger inte i sina växlar som tidgare och jag fick lådan även omprogrammerad och fixad sump och den går inte heller varm längre, däremot kan jag fortfarande känna lite doft av oljan i bilen när växellådan varvar upp. Någon som upplevt liknade ? Jag har dock några grejor som jag fortfarande har lite strul med och det är att bilen gungar / skakar vid gaspådrag . Jag misstänker obalans i hjulinställningarna, framför allt fram, men även bak, då den har slitit ett nytt vänster bak däck, till däckets varningsgräns på mindre än en sommar. Mina tankar snurrar också kring om det kan var drivlinan / kamaxel som vill bli undersökt . Någon ide`? Det uppstår fortfarende också ett slag "dunk" ljud( 1 gång) när lådan växlar ner, någon som vet?? Tacksam för alla förslag ;) Så här ser ögonsten ut efter tvätt :)
black power2.jpg

På kylaren(mitten höger) sitter det numera också ett litet diskret HEMI metall emblem i blodrött.
Jag kunde inte låta bli utan var tvungen att ta ut henne på en nedlagd spikrak väg en eftermiddag och klocka henne. Hon gör 0 -100 på 6.334 sek vilket känns rätt okej, frågan är om en chippning haft någon inverkan. Vad tror ni?
Fortsättning följer........
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
ikna
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 okt 2014, 16:12

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Angående att det luktar olja, är det efter du kört lite hårdare?
Min luktar lite bränd olja efter hård körning och har kommit fram till att det läcker lite lite olja någonstans ovanpå motorn runt turbon. Kanske kan vara så i ditt fall också, har hört från flera 300c ägare att de har haft samma problem med oljeläckage
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Hej Ikna!
Jo, vid kraftigare acceleration, snabba omkörningar etc, då dyker doften upp. Förstå mig rätt , i min Chrysler luktar det inte bränd olja, utan olja i största allmänhet ;). Jag har förstått det som att det hängde ihop med min växellåda och jag har gått igenom lådan i stort. Men det kan ju faktiskt vara som i ditt fall att det kommer från motorn i allmänhet och kanske topplockspackningen i synnerhet. Även kondens av vatten i motoroljan? Oljeläckage?, spillolja som håller sig kvar efter byte ?
Frågan är egentligen om motorn ändrar ljud eller varv om man skulle ta bort oljepåfyllningslocket på tomgång? (Obs! tänk på din säkerhet vid allt motorarbete).
Om motorn inte ändrar varvtal men man hör ventilerna när man tar bort oljepåfyllningslocket, och det uppstår blårök ur oljepåfyllningshålet. Om dessa saker uppstår, skulle jag gissa på tilltäppt vevhusventilation i motorn. Det högre trycket i motorns övre del kan nämligen göra så att ventilkåpspackningen kan ta stryk. Väl trasig packning skulle kunna göra så att motorn "förlorar" lite motorolja och som då rinner ner längs med motorblocket och via exempelvis fläkten, letar sig doften av olja ut i kupén. Detta är endast min teori och jag är en glad amatör med starkt bilintresse. Har för mig att det även sitter en vevaxelpackning mellan vevaxeln och motorn. Om denna gått sönder ,då skulle man kunna se någon oljefläck på asfalten under bilen, såvida inte droppandet hamnat på någon varm dela av avgassystemet, då det kanske förångas och luktar bränt. En annan sak kan ju vara att kolvringarna är slut, dvs om bilen är äldre som min (2005) och utan vidare service historik vill säga. Är det fler som har liknande erfarenheter så dela era erfarenheter gärna här, de är guld värda! :)
Fick ett email av en bil kompis med denna länk, kan kanske ge dig lite mer att fundera på Ikna :)
http://www.lxforums.com/board/showthrea ... -smell-wtf
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Rensade de två senaste inläggen då trådskaparen meddelade att han råkade dubbelposta:)

-----

ikna: HEMI har en annan motor i sin 300c, en V8 5.7, den har ingen turbo som V6 3.0 dieseln har, lätt att missa i texten. Dock kan det givetvis vara något liknande fel som du beskriver.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI med mystiska strul.

Tack för en riktigt bra sajt, Avenger!
Var lite för snabb på tangenterna, antagligen för att jag var så inne i min Chryslers olika problem :)
Det är alldeles riktigt och för tydlighetens skull, så är det som Avenger säger, mitt lilla monster är en Chrysler 5,7 L V8 Hemi, dvs utan turbo men troligtvis med samma eller liknande problem som de flesta 300c motorer har.
Är det fler som har liknande erfarenheter så dela era erfarenheter gärna här, de är guld värda! :)
// HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Skriv svar