Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Crd 2.8 -05 startar inte

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Crd 2.8 -05 startar inte

Hej
Har en CGV crd 2.8 -05
Den har varit lite tjurig å starta till å från.
Alltid gått igång efter några försök med nyckeln.
Men nu startar den inte alls.
Gick felfritt när jag stängde av den innan. Nu när jag skulle ha igång den va det inte en tillstymmelse till å starta.
Någon som varit ute för det eller har någon idé?
Mvh Fabbe.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Hej,

Det kan möjligtvis vara glödstiften som är dåliga, då den går fint med motorn igång. När du tidigare provat flera gånger med nyckeln så har stiften troligtvis blivit uppvärmda mer och mer och till slut fått igång bilen.

Trevlig kväll.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Efter att ha laddat batteriet igen så starta han som vanligt igen.
Tack för tipset. Ska byta glödstift. Borde inte glödarlampan lysa längre i bilen då? Den slocknar ju ganska fort.
Har en annan fråga med.
På bränslefilterhuset sitter en fjädrande knapp. Är det för att pumpa fram diesel och få ut luften?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Hej,

Mät gärna spänningen hos batteriet, om det sjunker alltför mycket när bilen stått stilla så kanske det börjar bli dåligt / är dåligt, tror det ska hålla sig strax under 12 volt, det ska inte sjunka mycket. Minns inte hur tabellen ser ut för normala spänningsvärden för ett bilbatteri, men det ska gå att googla fram.

Vet inte riktigt hur systemet styr glödstiften, kan vara så att det är förinställda värden. Efter repeterade försök att starta bilen så får de upp tillräckligt med värme så att den startar, eller om det är batteriet som är den bakomliggande orsaken.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Jo batteriet håller ju inte länge när man försöker.
Är bra snurr på det i början ändå.
Men ska mäta upp det som du skrev imorgon.
Ibland när jag vrider på tändningen även med laddat batteri gör mätarna en helloop å tar en stund innan instrumentet tänds. Kan det vara något samband då kanske.
Mvh.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Ett dåligt batteri kan ev. orsaka de symtomen, kan uppstå massa konstiga elektriska fel vet jag.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Laddade batteriet hela natten.
Hade bra snurr på det och bilen går igång som på ett sista andetag tillslut ändå.
Kollade under bilen innan och såg att en flexslang till förvärmaren gått av.
Kan den ha nåt med saken å göra?
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Hej, prova även mäta spänningen på batteriet och se om det sjunker när bilen får stå i ett par timmar efter körning eller laddning, kontrollera även så att det är tillräckligt starkt för bilen vad gäller spec. Ah och CCA

Den slang som är defekt bör repareras, kanske inte påverkar mycket nu men det börjar bli kallt ute:(

Känns dock lite som att man bör kontrollera stiften, om det var längesen dessa byttes.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Jag hade ingen multimeter hemma så kunde inte mäta idag. Ska göra det på jobbet sen
Slangen har jag lagat. Kan ju va skönt nu med kommande årstid.
Stiften vet jag inte när dom är bytta. Har haft bilen 1,5 år.
Den har gått 18000 mil nu så är säkert dags för byte. Kan man kolla om just stiften är dåliga på nått sätt?
Har fått för mig att mitt problem har nått med diesel tollförseln att göra.
Säkert glödstiften också som du skrev.
Läste i en annan tråd att det sitter nån backventil i filterhuset som kan va sönder.
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Hej, jag vet inte riktigt hur bränslesystemet fungerar på dieselbilen, men om en backventil är sönder på den första pumpen vid tanken så kanske det kan ställa till med liknande fel, att man då får pumpa fram om och om igen tills den ev. startar.

Går bilen igång direkt efter att du kört den varm och stänger av och väntar ett par minuter så kanske det kan indikera på dåliga stift.

Hoppas att det går bra.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Precis så beter den sig!! Startar direkt om man kört och stänger och provar igen. Väntar man en stund är den seg igen. Ska byta glödstift och batteri sen har man kanske en bra bil igen.
Nån som vet om det är svårt å byta stift själv?
Hur gör man?
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Hej,

Aa, det kan vara stiften som är dåliga, men oavsett så kanske det är bra att byta dem om det inte finns några papper på när detta senast är gjort. Hur länge behöver du vänta för att den ska bli segstartad? Är det en bra stund så tycker jag att det lutar åt stiften först och främst.

Om du byter dem så håll koll på vridmomentet på stiften, man får inte dra för hårt då det kan skada gängorna i motorn. Det brukar finnas spec. på förpackningen hur mycket man ska dra åt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Det räcker å vänta typ tio minuter så blir den segare.
Tips på bra sida å beställa glödstift på?
Mvh
Användarens profilbild
Fabbe79
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 21:28

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Nu har jag testat glödstiften och det visa sig att ett är helt dött och ett svagt.
Tog bort kabeln på stiftet och tog provlampa med jorden på stiftet och plus på batteriets plus.
Tack för hjälpen Avenger.
Mvh.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crd 2.8 -05 startar inte

Hej,

Hoppas att det är det felet, vore skönt att få bort startproblemen förstår jag.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar