Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
LinusD
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 08:18

S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Jag impulsköpte en s10 -97 igår. Jag vet inget om dessa bilar.. Tydligen så har den inte gått igenom bes pga att de inte hittar ram nr. Någon som vet var det ska sitta?? Bilen är svensksålda om det har betydelse?
Senast redigerad av Avenger den fre 20 mar 2015, 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en beskrivning i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Hej,

Kolla denna tråden, det är ungefär samma bil fast SUV:en ist för pickupen, fast du kanske också har SUV:en?

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php ... mer#p34204" onclick="window.open(this.href);return false;

De har blivit mycket noggrannare att kontrollera placeringen av chassinumret sedan rätt nyligen, några månader tillbaka.

Enbart en fastnitad bricka eller skylt vid rutan duger inte, det ska vara ett nummer som är stansat i bilens bärande del.

Skulle numret vara dåligt men så att det fortfarande går att se/styrka bilens identiet så kan man tillsammans med besiktningen låta stansa in ett nytt nummer så slipper man gå igenom allt för mycket kontroller.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LinusD
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 08:18

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Okej tack för svar! Det är en pickup men bör ju vara på sama ställe. Är det stansat direkt på ramen eller på en plåtbit som är nitad på ramen??
Är det samma nr som innanför rutan? Isf kan jag ju bara stansa in det i ramen själv. Enligt tråden du länkade till så bör det ju vara på ramen framför högra bakhjul o där hittar jag tyvärr inget:(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Chassinumret ska vara samma överallt. Bör vara stansat direkt i ramen.

Kolla med bilprovningen om de har några uppgifter i datorn om vart det ska sitta på just din bil, kanske skiljer sig.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LinusD
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 08:18

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Pratade med en usabils mek. O han sa att det bara va till o stansa in ett nytt. Idioti tyckte han o ramar finns ju tydligen som reservdel :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Fast det är mycket svårare att byta en ram om man säger så =)

Men kolla även med besiktningen så de inte har en särskild placering i sin dator. Kan tänka mig att du behöver göra en förenklad reg-besiktning och lite kontroller då bilen redan fått underkänt pga. att numret inte gick att hitta. Hör även med det besiktningsföretag som sist godkände bilen samt försök att redovisa alla uppgifter du kommer på till besiktningen, t ex. tidigare ägare, etiketter på bilen som har chassinumret, fastnitade plåtbitar osv.

Hoppas det går bra.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LinusD
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 08:18

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Haha jo vist e det besvärligt att byta men menar att om de finns som reservdel så är ju det här med id märkning inte så betydande. Likadant som om bakaxeln va tvungen till o ha nr som stämde med bilen.! Det verkar inte som att bilprovningen vet så mycket om detta bara att det ska finnas. Så jag testar med att stansa nytt så får vi se hur det går:) men alla som har bil med ram bör ju kolla sina nr innan nästa bes o stansa nytt om det är borta så slipper de sån här skit!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Ja precis, förstår hur du menar =)

Ja nu när reglerna (eller tillämpande av reglerna) blivit hårdare så är det bra att leta upp alla ställen där numret kan finnas innan besiktningen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LinusD
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 08:18

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Det kanske kunde läggas upp en klistrad påminnelse om detta på forumet?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Jättebra idé! =)

Ska försöka skriva ihop något, och om någon hinner före så kan jag klistra den tråden ist =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Cheva65
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:56
Ort: Varberg

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Sitter nog inga ramnummer eftersom det sitter i fönstret. Vi banka dit ram numret på kompisens S 10 där det gick lättast att komma åt, framför höger bakhjul. Klappat o klart.
- 59 BelAir
- 08 Dodge Magnum R/T
- 08 Charger R/T Police Package
-11 Volvo V70
-92 caprice hgv
-Chevrolet Silverado 1500
Användarens profilbild
sabinahg
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 14 maj 2015, 03:07

Re: S10 -97 - Vart sitter ram-nr/chassinumret?

Har en Chevrolet Astro från -91 och gjorde idag en sk. bildiagnos på bilprovningen. I reg.beviset så står det att mitt chassinummer ska sitta på ramen innanför höger bakhjul men det gick inte att hitta det nu. Kanske om en skrapar bort skit/skyddsmaterial lite noggrannare att det sitter där någonstans.. I vilket fall så fick jag tips (lite i smyg) om att numret som stansas in ska vara 7 mm högt. Alla siffror/bokstäver måste synas på besiktningen annars går inte bilen igenom och en måste betala för en registreringsbesiktning (600-700 kronor eller vad det är).
Skriv svar