Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet silverado 6.5 - Ställa laddtrycket?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
viktorhalonen
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 mar 2015, 10:05

Chevrolet silverado 6.5 - Ställa laddtrycket?

Hej jag har en chevrolet silverado 6.5 - 96. Och jag tänkte ställa på laddtrycket lite. Men jag förstår mig inte på det eftersom wastegate slangen går direkt till insuget. Har någon en lösning på hur man gör? Tacksam för svar mvh Viktor :)
Senast redigerad av Avenger den tis 24 mar 2015, 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till beskrivning i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Chevrolet silverado 6.5

Ja du ! Det är så att den går på undertyck med en solonuid aom sitter vid insuget. Så är det så att det går att lägga på mer ladd men det gör ingen större skilnad då den ska ha mer diesel från pumpen så det är i ECU som du får gå på. finns en hel hög med mjukvara och även kompletta boxar.
Nu ska du vara väldigt försiktig med att bara lägga på diesel och höja laddet för EGT (exhaust gas temperature) sticker upp. Sen är det tvärt om på diesel en bensin !!! För mycket diesel ger högt EGT och inte som bensin där den sjunker. Så får du inte upp laddet så kan intert elda upp motorn.
Interkooler eller vatten sprut är läge om man ska gå på att öka laddet.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
viktorhalonen
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 mar 2015, 10:05

Re: Chevrolet silverado 6.5 - Ställa laddtrycket?

Jahaja. Men vad menas med vatte nsprut? :)
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Chevrolet silverado 6.5 - Ställa laddtrycket?

Du sprutar in vatten och i insuget utan IC före turbon direkt på turbinan (slår sönder vattnet). Det gör att EGT,n går ner på grund av att vattnet går över till gas (vatenånga) Detta kräver värme som tages från förbräningen i förbräningenrummet. Sekondärt då vattnet går över från vätska till gas så expanderar det 1200 gånger så vridmomentet ökar för det blir ett högre arbetstyck i cylindrarna. Och även så dämpar den förbräningshastigheten något så där blir mindre pik i början av injetionen vid TDC. Senan går det med att blanda upp till 50% Metanol i vattnet som gör det bättre då metanol har 49% syre bundet i sig som frigörs vid förbräning. Detta får motorn att förbränna dieselen bättre och då kan man lägga på lite till :D Du kan läsa mer på min projekttråd http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=26&t=1848" onclick="window.open(this.href);return false;.
Nu är min en 6,2 med mekanisk pump så jag har ingen ECU som styr den. OLDSKOOL !!!
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Kajja
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 30 mar 2015, 20:46

Re: Chevrolet silverado 6.5 - Ställa laddtrycket?

Kolla in Engs motor
http://www.blocket.se/enghsmotor" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet silverado 6.5 - Ställa laddtrycket?

Hej Kajja,

Du får jättegärna lägga till företaget under menyn "Reservdelssidor" eller "Verkstäder" så har vi allting samlat där.

Ha de gott.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar