Hej på er kunniga.
Jag har en 300c 2011. 1:a gen.
Med automatiskt halvljus så är vänster sida släckt. Men om jag vrider ljusomkopplaren till läge på så lyser det som det ska. Hur kan det komma sig?
300c-11. Lite konstigt halvljus.
Annons
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Hej,
Jag gissar på att felet kan vara ljusomkopplaren då den är ett ganska vanligt fel, dock på de tidigare årsmodellerna men det kanske även är den som felar på din 2011:a.
Mvh
Jag gissar på att felet kan vara ljusomkopplaren då den är ett ganska vanligt fel, dock på de tidigare årsmodellerna men det kanske även är den som felar på din 2011:a.
Mvh
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Tack för ditt svar.Avenger skrev:Hej,
Jag gissar på att felet kan vara ljusomkopplaren då den är ett ganska vanligt fel, dock på de tidigare årsmodellerna men det kanske även är den som felar på din 2011:a.
Mvh
Glömde skriva att när det blir mörkt och bakljus etc går igång så tänds vänster halvljus. Känns, för mig som elektronisk analfabet, att ljusomkopplaren inte bör vara huvudmisstänkt, eller?
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Det finns ingen eftermonterad halvljusautomatik ?
I så fall kanske den som felar.
I så fall kanske den som felar.
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Halvljusautomatik är det, men jag tror inte den är eftermonterad. Vredet har följande lägen: A, 0, parkering och på.
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Vet inte hur det är på din årsmodell, men på de flesta modeller i Chryslerkoncernen så eftermonteras automatiken här när den kom till Sverige, då USA och många europeiska länder inte hade något krav att köra med halvljus på under dagtid. Detta ändrades kanske när kravet om daytime running lights infördes i EU, är dock osäker på när detta trädde ikraft. Dock så har du ett A läge så det verkar ju vara "inbyggt" från fabrik.
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Hej igen,
Det låter som att det är något fel med andra sidan isf, vrider du till "A"-läget så ska lamporna (enligt instruktionsboken, finns att hämta på Chrysler.com, dock hör den till de amerikanska modellerna) först slås på när det blir skymning ute så som vänster sida gör. Någon modul kanske felar eller så är det ljusvredet, vet tyvärr inte hur detta är kopplat, ifall det kan orsaka ett sådant fel.
mvh
Det låter som att det är något fel med andra sidan isf, vrider du till "A"-läget så ska lamporna (enligt instruktionsboken, finns att hämta på Chrysler.com, dock hör den till de amerikanska modellerna) först slås på när det blir skymning ute så som vänster sida gör. Någon modul kanske felar eller så är det ljusvredet, vet tyvärr inte hur detta är kopplat, ifall det kan orsaka ett sådant fel.
mvh
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Tack för engagemang. Kom på nu att jag glömt uppdatera tråden. Jag hittade till slut en eftermonterad halvljusautomatik där helt enkelt en säkring pajat. Lättfixat den här gången. Kändes inte helt logiskt för mig att säkring pajat när det fungerade om man slog på halvljuset. Tack för hjälpen och att ni fick in mig på rätt spår.
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Tack för infon, intressant det där med att det även satt en eftermonterad automatik fastän du hade "A"-läge på ljusvredet. Hur fungerar ljusen i övrigt, såsom ljusvredet visar eller har den eftermonterade automatiken ändrat något från original?
mvh
mvh
- Linkan_Sweden
- Van
- Inlägg: 96
- Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53
Re: 300c-11. Lite konstigt halvljus.
Mycket konstigt att det satt eftermonterad halvljusautomatik på din bil. Har du halogenljus på halvljuset då? Denna funktion går att programmera in ändå på något sätt. Jag vet det eftersom min bil tappade denna automatik när jag hade batteriet frånkopplat ett par timmar. Jag har HID på min bil. Med denna programmering som jag antar att vagnar sålda i Sverige har så är halvljuset på när vredet är i läge "0" och "on".
Ljusomkopplaren fungerar så att när ljusvredet står i läge "A" så tänds halvljuset vid behov, dvs när det blir mörkt eller i tunnlar. Observera att även om inte bilen är utrustad med en omkopplare med "A"-läge så går det att byta till en sådan och få "mörker"-automatik.
Skulle vara tacksam om någon vet hur man ändrar denna inbyggda automatik eftersom det är irriterande att sätta på ljuset manuellt. Kanske ett besök på märkesverkstat måste till för det? Kör aldrig runt med en släckt bil som många andra gör som har sådana där DRL-ljus endast fram. Livsfarligt.
Ljusomkopplaren fungerar så att när ljusvredet står i läge "A" så tänds halvljuset vid behov, dvs när det blir mörkt eller i tunnlar. Observera att även om inte bilen är utrustad med en omkopplare med "A"-läge så går det att byta till en sådan och få "mörker"-automatik.
Skulle vara tacksam om någon vet hur man ändrar denna inbyggda automatik eftersom det är irriterande att sätta på ljuset manuellt. Kanske ett besök på märkesverkstat måste till för det? Kör aldrig runt med en släckt bil som många andra gör som har sådana där DRL-ljus endast fram. Livsfarligt.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl