Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

dodge ram slocknar

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
WDB
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 05 mar 2014, 07:17

Re: dodge ram slocknar

Problemet löst?

Hade liknande problem så jag gick över alla jordningar och pluskablage. Hittade så klart en pluskabel till säkringsdosan som hade fått lite spelrum när bulten börjat gänga ur sig.
Evolution Garage
Garaget.org: DODGE RAM SRT-10 2005 RC
Annons
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

WDB skrev:Problemet löst?

Hade liknande problem så jag gick över alla jordningar och pluskablage. Hittade så klart en pluskabel till säkringsdosan som hade fått lite spelrum när bulten börjat gänga ur sig.
Nix ännu inte hittat felet. Har också varit inne på att de måste vara någon elsladd som sitter dåligt eller låssnat. Pratade med en annan kille som menade på att man måste byta ut hela växellådan men de låter ju helt otrolig. Tänkte boka tid till en verkstad och be dom gå igenom alla sladdar ju med växellådan och dra kontakt spray i alla kontakter och hoppas på att de hjälper
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Hej igen,

Jag tror att problemet har att göra med antingen växellådsoljan (ursäkta att jag tjatar om det igen, men kontrollerade du nivån när motorn var varmkörd och när bilen stod på tomgång (samt plant underlag)?), solenoiden till växellådan eller turbinen till växellådan, ev. kan det också vara filtret eller en uppdatering av mjukvaran som behövs (som styr solenoiden m.m. till automatlådan).

En verkstad med rätt instrument för dessa bilar (aukt. av Chrysler med DRBIII-verktyg) borde kunna diagnostisera och förhoppningsvis ge ett bra svar om vad det kan vara, men det är viktigt att man förklarar detta noga så att de inte föreslår "växellådsbyte" eller något annat extremt kostsamt, när man troligen kan fixa det betydligt billigare, hoppas det i alla fall.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobias.jacobson
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 07 nov 2021, 17:52

Re: dodge ram slocknar

Hejsan! Köpte mig en Dodge ram 5.7l 1500 2010 förra helgen och jag har råkat ut för samma fel nu 2 gånger och undrar om du mattias_s hittade felet på din?
Mvh Tobias
Användarens profilbild
olipoly15
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 06 jan 2022, 11:40

Re: dodge ram slocknar

mattias_s skrev: tis 07 apr 2015, 09:59 Hej har en dodge ram 1500 2005. Den har fått för sig att börja slockna av sig själv av någon anledning. Tex om jag kommer körandes och får rött i trafikljusen och måste stanna, då dör bilen ibland. Men direkt jag vrider på nyckeln så startar den igen. Har försökt att kolla alla slangar osv, men allt verkar då vara helt. Så funderar om det kan vara tomgångsmotorn/tomgångsrelät. Men har ingen aning om vars någon utav dom sitter. Har någon varit med om samma fel eller liknande? Väldigt tacksam för alla svar
Hade precis samma problem faktiskt :(
Skriv svar