Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Hej! Skulle ta ut min Charger R/T -06 igår men den var stendöd, provade ladda batteriet inatt men den tar ej emot ström så måste inhandla ett nytt, ska iväg o kika på skroten men vad är det för amperestyrka på batteriet? Hittar ingen sådan uppgift endast detta:
Part number 04608719AD
Reserve capacity 140
Cold crank 730
Mopar cat nr H7-72

Tack på förhand!
Senast redigerad av Avenger den ons 08 apr 2015, 11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodell och årsmodell i rubriken, mvh
Dodge Charger 5.7 -06
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: vilket batteri ska jag köpa?

Gå in mekonomen el liknande sida och slå pp ditt reg så borde du få upp det
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: vilket batteri ska jag köpa?

Arvid78 skrev:Gå in mekonomen el liknande sida och slå pp ditt reg så borde du få upp det
Hmm,ringde bilskroten o de kunde inte se på regnmr
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Tjena,

Det kanske fungerar att ladda upp/rekonditionera batteriet med en "avancerad" batteriladdare om du inte provat med detta vill säga.

Kolla runt på batteritillverkarnas hemsidor (det märke du önskar köp), de flesta har en sökfunktion där man väljer bil och bilmodell så får man upp alternativ. Såg att man hamnar runt 70-80 Ah, hade valt minst 75 men gärna 80.

Kom ihåg att batteriets "avgaser" måste ventileras så som det gör idag då det sitter i bagaget som de andra LX-bilarna (Mercedes har också detta), så köp ett batteri som har denna funktionen. Köper man ett vanligt batteri som ska monteras i motorrummet så brukar dessa inte har ventilering då "gaserna" ändå försvinner bort runtomkring, men vissa bilar har ändå en slang eller liknande till ett venthål på batteriet.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Avenger skrev:Tjena,

Det kanske fungerar att ladda upp/rekonditionera batteriet med en "avancerad" batteriladdare om du inte provat med detta vill säga.

Kolla runt på batteritillverkarnas hemsidor (det märke du önskar köp), de flesta har en sökfunktion där man väljer bil och bilmodell så får man upp alternativ. Såg att man hamnar runt 70-80 Ah, hade valt minst 75 men gärna 80.

Kom ihåg att batteriets "avgaser" måste ventileras så som det gör idag då det sitter i bagaget som de andra LX-bilarna (Mercedes har också detta), så köp ett batteri som har denna funktionen. Köper man ett vanligt batteri som ska monteras i motorrummet så brukar dessa inte har ventilering då "gaserna" ändå försvinner bort runtomkring, men vissa bilar har ändå en slang eller liknande till ett venthål på batteriet.
tack för bra svar som vanligt avenger!
Är det skadligt/någon fördel med att välja ett starkare batteri? 90-100ah?
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Nej det ska inte vara någon fara, annat än att det är dyrare i inköp givetvis =)

Bilen tar emot så mycket den behöver och har man mycket utrustning så är det bara en fördel att ha lite extra kräm, samt om man står med motorn av och kör lite funktioner som el-hissar, stereo osv.. Hade sträckt mig till max 90 Ah då det känns "bra" helt enkelt =)

Såg att även Biltema hade om man söker på Chrysler 300C och 5.7 litern, de listar 75, 80 och 90 Ah, alla kostar 999:-/st.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Avenger skrev:Nej det ska inte vara någon fara, annat än att det är dyrare i inköp givetvis =)

Bilen tar emot så mycket den behöver och har man mycket utrustning så är det bara en fördel att ha lite extra kräm, samt om man står med motorn av och kör lite funktioner som el-hissar, stereo osv.. Hade sträckt mig till max 90 Ah då det känns "bra" helt enkelt =)

Såg att även Biltema hade om man söker på Chrysler 300C och 5.7 litern, de listar 75, 80 och 90 Ah, alla kostar 999:-/st.
Alright, blir nog att jag åker in på lokala bilskroten o inhandlar ett, 5-700kr tror ja de ligger på, ska förmodligen byta bil inom kort också så vill inte lägga allt för mycket på chargern:)
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

=)

Ja, där kan man ofta göra klipp också, i många fall är de av bra kvalité och märke så man sparar en del.

Hoppas bilen går igång och snurrar på bra!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Orginal har du 730CCA i batteriet - så kolla att du inte får ett för vekt. Det går åt lite pulver att vrida runt din V8. Chargers (och alla andra LX-plattform bilar) är lite speciella för du behöver ett externt ventilerat batteri som dessutom har rätt fästklack i bakluckan. Storleken heter 94R.

Inte ventilera = Kan gå rätt illa.
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Kameramannen skrev:Orginal har du 730CCA i batteriet - så kolla att du inte får ett för vekt. Det går åt lite pulver att vrida runt din V8. Chargers (och alla andra LX-plattform bilar) är lite speciella för du behöver ett externt ventilerat batteri som dessutom har rätt fästklack i bakluckan. Storleken heter 94R.

Inte ventilera = Kan gå rätt illa.
Blev ett BMW Batteri på 90 ahm, dock lite för stort för att få dit fästet, hade dock ett spännband som man även drog åt med så den sitter rejält :)
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilket batteri ska jag köpa? Charger R/T -06

Härligt =)

Förresten, provade du att rekonditionera det gamla batteriet med t ex. en CTEK-laddare? Det kan skilja mycket på vilken laddare man använder, har man tur så går det att få igång det igen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar