Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej! Avenger och alla ni andra bil freaks :D !
Hoppas ni är ute och bränner lite gummi mellan varven! :D
Ser att sajten är omgjord lite ..kul

Jag har som endel vet en Chrysler 300c 5,7 l HEMI Touring som min lilla ögonsten. Dessvärre så vill mitt monster till bil trots sin 23000mil, inte alltid som jag och det är att fungera (se gärna mitt tidigare inlägg under HEMI :D ). Den senaste tiden så har det uppstått (nya) och kostsamma :o problem med monstret.
Mina problem med bilen kan sammanfattas i följande punkter. 1) Vid acceleration (från 50 - till 90km/h) så uppstår det två saker dels ett dovt brummande ljud och dels att bilen börjar att vibrerar/skaka något. Dessa två saker som uppstår har ingen tidsföljd i den meningen att först brummar den och sen skakar/vibrerar den i acceleration utan det kan vara först skakar / vibrerar och sen brummar den. Däremot så dyker de alltid upp tillsammans.

Det brummande ljudet låter precis som när man kör i för hög växel och i för låg hastighet och skakningarna / vibrationerna påminner mycket om för hög växel så att bilen nästan hackar sig fram vid en acceleration. För tydlighetens skull så är bilen automatväxlad. Detta problem har blivit en ständig huvudvärk och tankar om en nyare Camaro SS har bitit sig fast i skallen.... om någon känner igen sig så skriv gärna en rad - alla tips är guld värda! Jag fick för mig att det kanske kunde vara fördelarlådan som det var något strul med och ärligt talat, när bytade man olja sist i den? Hur mycket jag än ville att det skulle vara oljan så var det inte det, trots oljan är allt fortfarande likadant :oops: . Skall riva ner fördelarlådan och kolla hur den ser ut inne i den - hoppas den inte är som jag befarar - sliten och kass som :evil: Kan det vara differentalen fram? Tips! Tips! Tips! mottages varmt :)

Strul nr 2) Mitt monster till bil har fått det som man kan läsa massor om på olika trådar men som verkar vara svårt att förklara och begripa, nämligen ett klonk där bak när man släpper gasen efter acceleration. Konfronterade en auktoriserad verkstad om detta strul och när jag berättade om att Chrysler klonket kom från bakaxeln, vilket jag var super säker på , då jag till och med hade tidigare rivit ner hela avgassystemet/värmesköldar etc för att komma åt mellanlagret, vilket jag var säker på skulle var boven i dramat, vilket visade sig visst hade lite glapp, men inte så mycket glapp att det var motiverat att sätta dit en nyare ,så fick jag svaret av den auktoriserade verkstaden , att då monstret till bil är 4 hjulsdrivet så kan klonket faktiskt komma från andra delar av bilen också!
Tjaha..sant.. fast i kupén låter det jälkligt mycket bakifrån och då är mina tankar kring bakaxel- mellanlager- glapp/sönder något naturligt att kika på, men jag är endast en amatör med starkt bilintresse.... någon som har några funderingar kring detta?

Strul nr 3.Efter att jag bytade ut en yttre drivaxel på vänster fram till en sprillans ny då den gamle var kass (en begagnad gick inte att uppbringa i Sverige vid tidpunkten, dessutom har jag har en AWD) hur som helst, så vill nu monstret till bil dra åt vänster vid inbromsning? Kan en framhjulsinställning hjälpa månde? Tilläggas skall att jag har ytterst lite glapp i den högra drivaxel fram så den är ok. Alla tips och råd mottages varmt - så skriv så att tangentbordet glöder - Tack på förhand!
Fortsättning följer...
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Annons
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Drar till vänster när du bromsar: jag skulle snarare gissa att du skulle kolla bromsarna på båda sidor. när man plockar ner drivaxel och släpper på bromsskivan blir det antagligen ojämnt i förhållande till det mer inslitna högra.

Vibration och brum: min Dodge lät ibland så. Också väldigt många mil körda.

Kolla knutkors för klonk och vibrationer. Gamla bilar är ett straff och fyrhjulsdrift är komplicerat men kul.

Jag lyssnar alltid på mina bilar när jag kör och ibland undrar jag om jag hör för mycket. Min hustru har tagit efter mitt lyssnande men medan jag hör saker som inte är trasiga är hon mer exakt och har konstaterat brustna fjädrar och fläderben med en spöklik noggrannhet.

!tapa!
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej Monsterbilen!
Tack för tipset om bromsarna, skall kolla upp det. På tal om bromsinställningar så har jag för mig att man givet alltid skall kolla de efter ett byte av en axel som du nämner, men det är väl solsting av allt pillande man fått :D Väl uppe på hissen upptäckte jag idag att min ögonsten hade dessvärre ett ganska stort glapp/spel i höger länkarm (tror jag det heter ;) ) och kommer att byta ut det snart.
Vibrationer och brum: Jo det strulet är en liten mardröm än så länge, men idag var det åter konsultation av den auktoriserade verkstaden och efter en massa tester på Chryslern kom de fram till att det antagligen handlar om en sliten fördelarlåda alternativt sliten drivhylsa som sitter mellan fördelarlådan och växellådan som gör oljud och annat ifrån sig. Jag kan ju säga att min plånbok kommer väl att bli platt som ett frimärke efter detta! :lol:
Det som är så otroligt svårt att begripa för mig, är att när man skickar upp en kille i Chryslern på liften, han startar upp bilen och för växeln från P till N och tillbaka igen långsamt och jag står under och lyssnar var metall oljudet kommer ifrån, så hörs det samma metallklingande ljud "att det liksom smäller till" metall mot metall som när man accelererar på väg och släpper upp gasen. Det som gör det så konstigt är att metallklangen verkar komma från TVÅ ställen? fördelarlådan eller i dess närhet och typ mellanlagret vid kardanaxeln längre bak. Jag upptäckte att kardanaxeln är ihålig och att ljudet mycket väl kan fortplanta sig hmm :roll: blir inte riktigt klok på detta, det skall ju vara ett ljud som kommer från ett ställe inte två ställen ??
Bra idé Monsterbilen skall kolla upp knutkorsen de har jag missat. Jag hittade däremot inget fel på framaxel klumpen eller diffen de kändes ok.
Ops! :shock: kom att tänka på att det finns kanske fler fördelare och diffar på min bil då den är en AWD? :o
fortsättning följer..
Vad kul att du har en så noggrann fru med så god hörsel min hör mer vad hon själv vill höra om jag säger så ... :D
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hemi! Min hustru är hörselskadad och anser sig höra uselt. Men vissa saker kräver nog ett handikapp för att det ska fungera.

Vilket kanske kan vara en tanke när man letar skäl till oklara fel.

!tapa!
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej allihopa!
Först och främst, om det är fler som har liknade strul som jag har med min Chrysler 300c 5,7 l Hemi, så skicka gärna fler tips, de är guld värda! :D
Detta är en fortsättning på mina bekymmer med min ögonsten som går under smeknamnet "Monstret". I annat fall så hade jag lagt tråden på annat ställe.
Nu hände det! och det var inte samtal från miljonlotteriet precis...! :shock:
Mitt svarta monster till bil, hade helt sonika bestämts sig för att - nu var det slut med körglädjen för en lång tid framöver!
Jag skulle på lördagskvällen fara ut en sväng och givetvis så var jag sen och behövde därför "trampa på en liten aning" och då sa det bara P A N G och jag tappade genast drivningen på bilen! som tur är hann jag svänga in till sidan av vägen.
Efter att ha uttalat en stor lång raddänga av hemska besvärjelser över mitt svarta monster, så kunde jag konstatera att det inte luktade bränt, däcken var ok, alla kopplingar och slangar var ok till motorn, jag hade ingen läckage varken i eller under bilen, att motorn startade upp som vanligt och att allt el i bilen fungerade. Däremot så kunde jag skifta autoväxellådsspaken fram och tillbaka utan att den drev på något delmoment i lådan överhuvudtaget. Jag kunde också konstatera att efter att ha fört växelspaken från P till D och tillbaka igen, så uppstod det ett rejält skrapande ljud, väl i D läget igen.
Jag fick så snällt bli upphämtad av bärgningstjänsten som givetvis inte tog kreditkort. Har ni gått om slantar i era plånböcker så kan ni ju alltid prova att åka bärgningstjänst till helg taxa, så slipper den tjocka börsen tynga ner så mycket i byxan, om jag säger så... :lol:
Smakar det så kostar det =)
Smakar det så kostar det =)
Hur som helst så blev det till att uppsöka den auktoriserade verkstaden igen ( där jag numera har klippkort :lol: ) och jag kunde ganska snabbt konstatera två saker, dels att detta strul kommer att ta tid att fixa och dels kommer strulet med Chryslern att pressa tillbaka min ekonomi till tiden när skräcködlorna härjade som värst! :P Hur som helst det fanns egentligen bara en sak att göra och det var att riva ner hela jävla växellådan och fördelarlådan och sen plocka ner alla drev och kuggar och axlar,planetväxlen, väck med oljan och packningar...etc..
ja fy satan vad kul man kan ha! :oops:
Här kommer lite bilder så ni ser vad jag snackar om....
Låda +fördelare mm urplockade.
Japp!, Nu är allt nere!
Japp!, Nu är allt nere!
[img][img]
Lådan nere, så tung! Hela lådan skall rivas, drev, kuggar, axlar, konverter, olja rubbet!
Lådan nere, så tung! Hela lådan skall rivas, drev, kuggar, axlar, konverter, olja rubbet!
[/img][/img]
Fördelarlådan till Chryslern nere,här var det ett "kugghjul" som ej är med på bild som saknade sina tänder och nytt skall på. Den guldfärgade "kuggdrevet" inne i fördelarlådan som syns på bilden är helt ok, faktiskt helt otroligt då bilen gått över 23000mil!
Fördelarlådan till Chryslern nere,här var det ett "kugghjul" som ej är med på bild som saknade sina tänder och nytt skall på. Den guldfärgade "kuggdrevet" inne i fördelarlådan som syns på bilden är helt ok, faktiskt helt otroligt då bilen gått över 23000mil!
Som tur var hade jag ytterst litet läckage  från fördelarlådan på en så pass gammal bil. =)
Som tur var hade jag ytterst litet läckage från fördelarlådan på en så pass gammal bil. =)
Blev tvungen att slutligen skicka iväg växellådan till en specialistfirma som kunde hålla lådan klinisk ren inuti samt kunde det här med konvertrar och dess innehåll/trycktestning etc. De kom fram till att lådan var mer sliten än normalt för en Chrysler 300c 5.7 l Hemi, med 23000 på mätaren från 2005. Antagligen trodde man på firman att tidigare ägare inte brytt sig speciellt mycket om bilen utan mer eller mindre använt den som en dragster och åkt iväg med häftiga burnouts etc. Summa summarum blev en massa slitna drev och kuggar,planetäxlen sönder, helt ny konverter fick införskaffas vilket blev en dyr historia och dessutom ingen bil på över 1 månad! Tja roligare kan man ju ha.
Beställd konverter, då detta är en racing konverter så kommer jag få något snabbare acceleration.Hehehe...
Beställd konverter, då detta är en racing konverter så kommer jag få något snabbare acceleration.Hehehe...
HEMI-NAG1SS-2.jpg (46.53 KiB) Visad 6992 gånger
Men tid och pengar är ju allt man har eller hur? så vad tusan.... :D Har nu fått reda på att mitt monster till bil skall bli klar i dagarna och då jag tyckte att jag behövde belöna mig själv en smula, blev jag tvungen att fixa en sprillans ny grill som också skall på!
Bild på hur monstret bytar ut sitt dollargrin mot ett annat grin kommer....
Forts följer....
Har ni synpunkter , tips eller idéer hör gärna av er... :) .
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Usch vad tråkigt, det var nog felet från början avseende fråga nr 1, hoppas i alla fall att det löser den punkten.

Fick du ordning på inbromsningen och det klonkande ljudet? Någon bärarmsbussning som är dålig eller bussningarna till drivaxeln kanske, om bilen körts så hårt av tidigare ägare så att lådan rasade =( ?

Hoppas det löser sig och inte blir alltför dyrt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Sv: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

monsterbilen skrev:Oh. Plågsamt.

-tapa-
Japp det kändes hela vägen från banken om jag säger så men nu så spinner monstret som en katt igen HURRA! :)
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Avenger skrev:Usch vad tråkigt, det var nog felet från början avseende fråga nr 1, hoppas i alla fall att det löser den punkten.

Fick du ordning på inbromsningen och det klonkande ljudet? Någon bärarmsbussning som är dålig eller bussningarna till drivaxeln kanske, om bilen körts så hårt av tidigare ägare så att lådan rasade =( ?

Hoppas det löser sig och inte blir alltför dyrt.
Hej Avenger! Ja inbromsnings strulet har försvunnit (vågar man knappt skriva :) ). Det klonkande ljud är också helt borta , faktum är att när man tror att ljudet till 100 % kommer från bakaxeln så är det INTE från bakaxeln utan det är drivhylsan som sitter mellan fördelarlådan och växellådan som orsakar detta klonk, då den är väldigt sliten. Ljudet fortplantar sig sen bak i kardanen då den är delvis ihålig och man blir alltså helt övertygad att det kommer från bakaxeln, vilket det alltså inte gör.Vi lyssnade med stroboskop och utförde en hel del andra tester också och det var en huvudvärk att inte få klarhet i var ljudet kom ifrån. Här finns en video om detta luriga fel Jag kollade bussningarna tidigare i maj månad i år, då jag var inne på det spåret från början, men jag hade fel därför att bussningarna var ok, om man nu bortser från mycket lite glapp, för att vara från 2005. Nu i efterhand var det på sätt och vis "bra" att lådan rasade, för att nu kunde jag gå till botten med detta problem, förhoppningsvis en gång för alla. Men visst, ett samtal från miljonlotteriet hade inte varit så dumt i dessa tider...då kalaset allt som allt motsvarade i pengar en begagnad familjebil. :D
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej Allihopa!
Här kommer en bild på hur fin mitt svarta monster till bil blev med ett nytt dollargrin till grill :lol: Däremot var det ett lite aber att få av framskärmen innan man kom på hur man skulle göra. I min enfald trodde jag att det bara var att lossa lite klipps och sen lite skruvar men, det kan ju även vara bra att vara två om saken jaja... så här blev det. :)
ViewImagex1.jpg
ViewImagex1.jpg (168.21 KiB) Visad 6962 gånger
På bilden har jag plockat väck de båda frambläcken i krom ( de under strålkastarna) och ersatt med nylackerade bläck, i bilens original färg. Vete tusan om jag gillar att ha dom så , har i dagarna beställt två nya krombläck från USA får se när de dyker upp.
Hör av er om ni har synpunkter eller andra erfarenheter ! :)
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej Allihopa och tack för alla tipsen, de är guld värda! :D

Mitt lilla monster till bil, min svarta Chrysler 300c ... hon har ett svart hjärta, därför hon fullkomligt älskar en sak och det är dollar BIGTIME :D
Det är därför hon har ett nytt dollargrin till grill, vilket blev fint, nytt på henne är också 2 nya frambläck i krom som är påmonterade och klara då de svarta med originallack kändes sådär kul att ha ....
Men ok man skall inte gnälla för när hon väl fungerar så skulle jag absolut inte vilja skiljas från henne alls!
Nästan inget i denna värld kan mäta sig med att ta ut henne på äventyr... :lol: Hur som helst var det dax att kolla upp lite tips bl.a. ett från Avanger och från några andra som hade liknade tips och jovisst hittade vi saker och ting som det mycket väl går att lägga pengar på i min Chrysler.
Har nu (2015-09-20) kollat bärarmsbussningarna och länkarmarna höger - vänster uppe och höger - vänster nere i framvagnen och i bakvagnen och bakvagnen är ok. Har även kollat länkarmarna hö-vä nere bak och fram (besiktningsgubbarnas favorit klagomål) och de är helt ok.
Men i framvagnen så är höger övre slitet och vänster övre är helt :evil: kasst! Dessutom så hittade vi ett glapp i styrleden/styrväxeln :shock: ! Men inget oljeläckage i från den ....än...Chocken är inte att länkarmarna är så värst krångliga att byta, utan det stora abert i detta är att fixa fram ett stort antal tusenlappar TILL, för att byta ut denna XX@yz^/% styrväxel, särskilt då den kostar som en ponny med käk för ett år ungefär :)

Har fixat ett par sådana hära x 2, direkt från Hannover i Tyskland och de kommer i dagarna för 3200 pix med tull och skatt mm. För dom slantarna kunde de lika väl var gjutna i 18 karat eller hur :lol:
Japp x 2 skall på hö -vä övre
Japp x 2 skall på hö -vä övre
lankarm-ho-ovre.jpg (28.34 KiB) Visad 6916 gånger
Dessutom så var det glapp i styrväxlen och det ihop med de övre länkarmarna gör så att Chryslern skramlar eller mer skakar något i framvagnen när man drar iväg på ojämnt underlag, vilket känns trist.

Därför känns det som jag blir tvungen att fixa fram mer slantar för att skrammel kan man ju inte ha :)
Boten mot allt ont borde vara en sprillans ny styrväxel till mitt monster till Chrysler 300c 5,7 l Hemi.
Jag kan få den tillverkad för en bra peng nere i Asien och har några äldre vänner som skall fira 70 + där nere snart, säkert kan de lägga denna lilla dyrgrip på 1.5 meter i sitt handbagage hem från Korea :lol:
Bronze, åker på snart!
Bronze, åker på snart!
Styrväxel_Chrysler_300_C_Touring_LX_S131066_2-1.jpg (9.32 KiB) Visad 6916 gånger
Styrväxlen var slut i Tyskland och från fabriken i Österrike vill de ej släppa en till en privatperson dvs om jag inte köper 100st :lol: ! Det spelade ingen roll hur mycket jag försökte övertyga deras inköpsavdelning :D Men om nu en bildel kan vara fin så är den det.
Närbild på läckerbiten =)
Närbild på läckerbiten =)
Styrväxel_Chrysler_300_C_Touring_LX_S131066_2-2.jpg (22.61 KiB) Visad 6916 gånger
Får väl rota runt lite på Ebay Usa eller nåt. Har dock tidigare haft erfarenheten av trasiga och framför allt dyra motordelar, struliga returer och slantar som plötsligt försvunnit från kontot osv och delar som väl framme efter att ha rest runt jordklotet,varit i kasst skick med skadade kuggar eller gänger eller att man helt enkelt tagit "fel" dimension på motordelar i USA och skickat "vad man har" på lagret, "nya" delar som är använda och repor i överflöd etc. Men visst, en och annan gång blir det bra också och då är det julafton hela dagen! :lol: Det som "nästan" är gratis i sammanhanget är faktiskt en liten bussningssats som går lös på drygt 200 pix och då är dom blå, vilket måste gå att få fatt i svarta eller nåt! ;) Synpunkter eller erfarenheter hör av er!
// HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej! Usch vilken otur du haft.
Övre länkarmar hittade jag faktiskt på skruvat.se till ett bra pris. Lönade sig inte att köpa från Ebay då. Ganska lätt att byta om man först demonterar fjäderpaketet.
Styrväxlar finns bla på Ebay.de. Köper du från Tyskland slipper du moms. Endast frakt tillkommer. Styrväxel på tyska heter lenkgetriebe eller nåt :D .
Vet inte vilka delar som är speciella på AWD men till min vanliga RWD köper jag mest delar från Tyskland. De gånger jag handlat från USA har jag åkt på tull och moms men det har iaf blivit billigare än att handla i Sverige.
En vanlig källa till skrammel på dessa bilar är också krängningshämmarbussningar och -stag. Rätt enkelt att byta.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Linkan_Sweden skrev:Hej! Usch vilken otur du haft.
Övre länkarmar hittade jag faktiskt på skruvat.se till ett bra pris. Lönade sig inte att köpa från Ebay då. Ganska lätt att byta om man först demonterar fjäderpaketet.
Styrväxlar finns bla på Ebay.de. Köper du från Tyskland slipper du moms. Endast frakt tillkommer. Styrväxel på tyska heter lenkgetriebe eller nåt :D .
Vet inte vilka delar som är speciella på AWD men till min vanliga RWD köper jag mest delar från Tyskland. De gånger jag handlat från USA har jag åkt på tull och moms men det har iaf blivit billigare än att handla i Sverige.
En vanlig källa till skrammel på dessa bilar är också krängningshämmarbussningar och -stag. Rätt enkelt att byta.
Hej Linkan ! och tack för alla tips de är guld värda! :D . Fler med synpunkter hör gärna av er! :)

Jo strul är nog rätta ordet men faktiskt det har inte enbart varit elände om man nu bortser från att sitta utan bil i en evighet och att kidsen vill fara ut på hajk titt som tätt eller att min Chrysler gillar att pressa min plånbok på vart enda nickel. Denna lilla "reparations resa" med min Chrysler som jag mer eller mindre varit tvungen att genomgå har också varit lärorikt på olika plan. Hur som helst...nu börjar jag få ordning på Chryslern och det är positivt och jovisst det är som du säger att fjäderpaket måste demonteras först, det är riktigt och de är inte så svårt att få de på plats heller som man lätt kan få för sig som en nybörjare som jag. Dock kan det vara av vikt att man är två då man då kan utbyta lite erfarenheter och svordomar :) Tack för tipset om styrväxlen jag skall kolla upp det lite mer och jag har även tidigare handlat rätt mycket just från Tyskland genom åren, då priserna ofta är vettiga och det oftast går rätt snabbt att få grejorna. Mina stag är helt ok men krängningshämmarbussningarna måste bytas dessvärre, men de är någon hundring upp eller ner, så det är inte så mycket att orda om och jobbet skall inte vara så värst krångligt det heller.
Mig veterligen så är de flesta av Chryslers motorer rätt så tunga särskilt 5.7 l och uppåt och då får framvagnsupphängningen rätt mycket stryk när man dagligen far upp och ner på alla vägbulor och annat som skall vara i vägen när man är ute och rattar :lol: Flera av min kompisar som alla rattar Chrysler 300c av olika motorstyrkor och årsmodeller, har samma strul med skrammel från framvagnen. Verkar faktiskt vara mer vanligt än man tror på dessa bilarna.
Har en fråga : Är det någon som vet om det går att byta positionsljusen fram (dvs de under strålkastarna ) utan att man måste riva hela framskärmen?
Ha hört någon som gick in genom att släppa på skruvarna/clipsen under framskärmen något? Frågan är ställd ur den aspekten att jag hoppas kunna spara lite tid då tid är som bekant pengar.
//Hemi
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Hej Allihopa!
Först och främst en rättelse, jo den övre länkarmen höger / vänster fram som jag lade upp bild på tidigare ("hästskon") är en bild på hur den övre länkarmen ser ut baktill på Chrysler 300c, de bakre övre länkarmarna har två hål bredvid varandra på AWD modellerna övre vä /hö.
De jag har bytat ut på mitt monster till bil är dessa två främre och övre länkarmar utan två hål. Två helt nya främre länkarmar right/left.

När de äldre kom av så jisses så slappa de kändes i typ "kulleden" ( där de blå plastkåpeskydden sitter på de nya länkarmarna, se bild). Det luriga med denna typ av bildel är, att man inte direkt kan avgöra om "kulleden" på länkarmen är kass, bara genom att den "känns" slapp utan det är först när den sitter monterad på bilen som man kan få en uppfattning om dess kondition. Jag tänkte först köpa två begagnade som verkade "ok" trots lite rost till en bra peng ,men med tanke på allt bök med att få dessa på plats och om de ej var ok väl monterade, så blev valet ett par helt nya.
De ser ut så här och de åkte på i dag:
Länkarmar vä hö övre 2015 monster x.jpg
Länkarmar vä hö övre 2015 monster x.jpg (89.61 KiB) Visad 6862 gånger
Upptäckte dock att jag hade glömt fixa bussningarna till armarna ,så fram till onsdag kör jag runt på de gamla bussningarna men med nya länkarmar :) vilket är "skrammel",men sen blir det bättre!
Passade även på att byta ut en drivaxel på vänster fram då den var helt kass, så blev det:
Drivaxel japp nu är den på!.jpg
Drivaxel japp nu är den på!.jpg (125.54 KiB) Visad 6862 gånger
//Hemi
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Chrysler 300c Touring 5.7 l HEMI- Årets verkstadsbil?

Man kan iaf byta glödlampor på positionsljusen genom att ta sig in via innerskärmen om man har långa armar. (det har jag :lol: ). Man tar bort de där popnitarna i plast och sedan kan man ju ersätta dessa med öppningsbara clips istället. Du tänkta kanske byta själva glaset?
Annars är det ganska enkelt att plocka ned hela stötfångarbeklädnaden. Jag har gjort det ett antal gånger då jag mekat med mina xenonljus.
Kan meddela att denna bilmodell käkar framvagnsdelar fastän man har 2,7:an.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Skriv svar