Hej jag köpte en dodge ram 1500 98 för snart två år sedan
Farsan körde in o skulle besikta den åt mig för jag jobbade o då visa de sig att de ha kommit en ny regel i år om att dom måste kolla alla tre chassinummer ( framrutan, bak någonstans o de som sitter på ramen) dock så e de som sitter på ramen fel nummer..
Ja ha kollat upp bilen o den ha varit Avställd mellan 2009 - 2012 förmodligen e den krockad då o någon ha bytt ram på den då förmodligen samtidigt som dom höjt den .
Dom satte även en liten liten dosa med en tråd runt ramen som ja absolut inte fick ta bort . Larmtjänst var dom ända som fick ta bort den??
Hur gör ja för o lösa detta på enklast o billigast sätt ?
Det e ju försent o stansa in numret själv:/
Problem med chassinummer dodge ram 1500 -1998
- Nickekalmar
- Station Wagon
Problem med chassinummer dodge ram 1500 -1998
Senast redigerad av Avenger den mån 27 jul 2015, 11:52, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / mvh
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / mvh
Annons
Re: Problem med chassinummer dodge ram 1500 -1998
Hej!
Det var trist, konstigt att det skiljer sig
Det nummer som är viktigast är det på ramen (då det är en body on frame konstruktion), de andra brukar de inte kontrollera längre och de behövs heller inte egentligen, men det hör inte hit just nu.
Numret som är registrerat hos Transportstyrelsen, är det inte samma som det som står på ramen? Kan de ha hittat några andra siffror eller är det med säkerhet chassinumret de hittade på ramen?
Kontakta det besiktningsföretag du var hos samt Larmtjänst och be om en beskrivning över vad som ska göras för att bilen ska gå igenom.
Troligen blir det full historik som måste fram, särskilt då numret skiljde sig. Ta exempelvis en CAFAX på bilen, sök efter VIN/chassinumret på Internet, kontakta tidigare ägare osv.. Sök även efter det nummer som stod på ramen, som skiljde sig. Om det numret visar att den bilen som ramen hörde till är skrotad så kan det åtminstone styrka till viss del att "bilen är hopplockad" om bägge chassinummer står som skrotade. Bilen är nog krockad i USA och inte i Sverige gissar jag på.
Ja, rör inte någonting som de har monterat dit, antagligen har de misstankar om att det handlar om ett stulet objekt pga. två olika chassinummer.
Mvh
Det var trist, konstigt att det skiljer sig
Det nummer som är viktigast är det på ramen (då det är en body on frame konstruktion), de andra brukar de inte kontrollera längre och de behövs heller inte egentligen, men det hör inte hit just nu.
Numret som är registrerat hos Transportstyrelsen, är det inte samma som det som står på ramen? Kan de ha hittat några andra siffror eller är det med säkerhet chassinumret de hittade på ramen?
Kontakta det besiktningsföretag du var hos samt Larmtjänst och be om en beskrivning över vad som ska göras för att bilen ska gå igenom.
Troligen blir det full historik som måste fram, särskilt då numret skiljde sig. Ta exempelvis en CAFAX på bilen, sök efter VIN/chassinumret på Internet, kontakta tidigare ägare osv.. Sök även efter det nummer som stod på ramen, som skiljde sig. Om det numret visar att den bilen som ramen hörde till är skrotad så kan det åtminstone styrka till viss del att "bilen är hopplockad" om bägge chassinummer står som skrotade. Bilen är nog krockad i USA och inte i Sverige gissar jag på.
Ja, rör inte någonting som de har monterat dit, antagligen har de misstankar om att det handlar om ett stulet objekt pga. två olika chassinummer.
Mvh