Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Tjaba!
Har en trailblazer -03:a som min polare köpte ny o nu har jag köpt den av honom.Nu har den gått 12000 mil o är fortfarande i mycket fint skick.Dock uppstått ett par irriterande fel på den.Motorlampan lyser o den drar HISKELIGT med soppa...2.5 l/milen vid krypkörning....enligt mekonomens verkstad som han besökt tidigare ska det vara främre lambdan som felar....sen spökar instrumenteringen...varvräknaren visar för lite o ibland noll,,,och hastighetsmätaren visar 80 när man står still...=)...oljetrycksmätaren bottnar ur skalan....googlat mig till att det ska finnas nåt "cluster" man kan byta....undrar om det finns nån här som guida mig lite då jag är helt oerfaren på modellen o inte vill köpa delar i blindo utan o veta lite mer först...Med vänlig hälsning//hades
Senast redigerad av Avenger den tis 12 jan 2016, 19:46, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Tjena!

Vad har du för motor i bilen, den 6-cylindriga?

Skrev ett svar i din andra tråd i köpeskategorin men svarar här också angående lambdasonden. Nu vet jag inte vad det är för felkod specifikt, det kan vara något annat som felar fastän man får en felkod på lambdasonden, men om det är "upstream" sensorn (före katten) som är defekt så hade jag köpt den ifrån USA och av ett känt märke.

Hittade här en Bosch-sensor (upstream, 6-cyl motorn) för cirka 500 kr med frakt, tull och moms ifrån ebay:

http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-GENUI ... S0&vxp=mtr

Nackdelen är väl att det tar ett par dagar att få hem den, men klarar man att vänta så tycker jag att det är det bästa köpet.

Samma sensor finns även på Rockauto.com och där kan man välja expressfrakt, priset blir dock cirka 850 kr med allting men då tar det också bara 2-3 vardagar.

Hansen Racing går fortast givetvis, en dags leveranstid till närmaste lokala reservdelsbutik, men då kostar det cirka 1300 kr (ej Bosch utan märket är Standard Motor Products, vilket är väldigt bra också)

Så, klarar du att vänta en vecka till tio dagar så hade jag köpt Bosch-sensorn för 500 kr från ebay.com.

Men innan jag ens hade beställt något så skulle jag ta en titt på felkoden, kanske står på kvittot från verkstan?

Jag hade inte kört med bilen om den drar så mycket bensin då den säkert sotar som fasiken?

Ang. mätarhuset så gissar jag på att det är defekt och behövs ett nytt/begagnat (ganska vanligt fel tror jag), vill minnas att man måste programmera in VIN-nr och miltalen om man byter mätarhus på de bilarna, så det är inte bara att skifta tyvärr. Finns en del firmor i USA som renoverar dem och lämnar tillbaks mätarhusen plug-n-play, går att hitta dessa på ebay.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Lite tips vid byte av lambdasonden (om det är den som är defekt):

Nästan alltid behövs det uppvärmning för att lossa en lambdasond, i annat fall riskerar man att förstöra avgassystemet. Man bör givetvis prova utan uppvärmning först, men inte genom att bygga på verktyget för att få bättre kraft, det är riskabelt. Mutterknackare bör också undvikas.

Man kan värma upp avgassystemet på olika sätt, sitter sensorn lättillgänglig så kan man köra bilen varm och sedan försöka lossa den direkt efter körningen. Skulle det inte fungera (om det inte blir tillräckligt varmt eller om man behöver kunna meka vid avgassystemet för att komma åt sensorn) så kan man först prova med en värmepistol och fungerar inte det så får man försöka med en gasolbrännare. En gasbrännare däremot brukar oftast fungera direkt om man nu har en sådan tillhands.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Skulle det vara fel på mätarhuset så finns det som sagt firmor som utför reparationsarbeten, här hittade jag en på ebay.com, blir väl cirka 1500-1600 kr inkl. arbete + alla frakter/tull/moms (du måste själv skicka iväg mätarhuset till USA, Postnord är nog lämpligast och billigast):

http://www.ebay.com/itm/2003-2004-2005- ... HA&vxp=mtr

Finns även andra liknande annonser.., både till din bilmodell och många övriga märken/modeller.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Stort tack för dina svar avenger......det konstiga är att bilen går precis som den ska i övrigt....pigg o go....o det är sexan..=)...kommer 17 mil på 40 liter om jag är lätt som en fjäder på gasen..=)....måste åtgärdas snarast..
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

felkoderna mekonomen fick upp var för ett år sedan.....p0132 lambdasensor 1 bank 1
och p0400 evaporator emissionsystem. säger det sistnämnda nåt som kan vara till hjälp tro???dom bytte vid samma tillfälle en kolkanister för 2400 kr..lär väl va det sistnämnda.....uppger även samma fel med kod p0440.....lite underligt...kanske felskrivet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Hej igen!

Skrev du fel när du skrev P0400 så att du egentligen menade P0440?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Det där med instrumenten är ett vanligt GM-fel, har samma på min TS. Det går att hitta div information på nätet hur man fixar dem men man måste kunna löda bra. Jag har inte orkat fixa mitt ännu, kan väl iofs tänka mig om det går bra att fixa åt andra men utan garantier.. ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Jag har också märkt det dessvärre, flera 90/00-tals GM-bilar har problem med motorerna till mätarhusen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Avenger skrev:Hej igen!

Skrev du fel när du skrev P0400 så att du egentligen menade P0440?

Mvh
Nope...samma verksatad har gjort diagnos 2 ggr...antar att dom skrev fel på första kvittot..
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Avenger skrev:Jag har också märkt det dessvärre, flera 90/00-tals GM-bilar har problem med motorerna till mätarhusen.

Mvh
Verkar bli ännu värre när det är kallt ute också....nu har vi 18 minus o då gör den 160 när den står still...=)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

P0400 och P0440 är två helt olika felkoder, jag hade tagit reda på vilka felkoder bilen har just nu så att man kan ställa en korrekt diagnos.

Har du ingen egen OBD2-läsare så hade jag införskaffat en om jag vore dig, det är ett mycket bra hjälpmedel och du kommer spara in pengar på felsökningskostnaden som verkstan tar, särskilt om man köper en läsare som även klarar live-data och de andra "bra att ha"-funktionerna.

Finns alltifrån blåtandsläsare som man kopplar till datorn eller telefonen eller separata handhållna enheter och en hel del annat.

Det viktiga är att köpa rediga grejor, både vad gäller hårdvaran och mjukvaran, då får man saker som fungerar.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Avenger skrev:P0400 och P0440 är två helt olika felkoder, jag hade tagit reda på vilka felkoder bilen har just nu så att man kan ställa en korrekt diagnos.

Har du ingen egen OBD2-läsare så hade jag införskaffat en om jag vore dig, det är ett mycket bra hjälpmedel och du kommer spara in pengar på felsökningskostnaden som verkstan tar, särskilt om man köper en läsare som även klarar live-data och de andra "bra att ha"-funktionerna.

Finns alltifrån blåtandsläsare som man kopplar till datorn eller telefonen eller separata handhållna enheter och en hel del annat.

Det viktiga är att köpa rediga grejor, både vad gäller hårdvaran och mjukvaran, då får man saker som fungerar.

Mvh
Du råkar inte veta vad dom där 2 olika felkoderna betyder???? Med vänlig hälsning//hades
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Hej!

På denna sida finns information om koderna:

Kod P0400: www.obd-codes.com/p0400

Kod P0440: www.obd-codes.com/p0440

P0400 rapporterar att något felar med EGR-systemet, det system som släpper tillbaka en viss mängd avgaser till insuget (för att spara bränsle och miljö). P0440 indikerar att något felat med EVAP-systemet, det system som fångar upp bensinångorna i bränsletanken (det går slangar/rör från bränsletanken fram till motorn). Kolkanistern som ä utbytt hör till EVAP-systemet.

Det bästa är att nolla alla koder och se vilka som dyker upp på nytt. Lambdasonden kanske inte är defekt, även om det lutar en del åt det, då andra fel kan orsaka felaktiga värden som följd.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Avenger skrev:Hej!

På denna sida finns information om koderna:

Kod P0400: http://www.obd-codes.com/p0400

Kod P0440: http://www.obd-codes.com/p0440

P0400 rapporterar att något felar med EGR-systemet, det system som släpper tillbaka en viss mängd avgaser till insuget (för att spara bränsle och miljö). P0440 indikerar att något felat med EVAP-systemet, det system som fångar upp bensinångorna i bränsletanken (det går slangar/rör från bränsletanken fram till motorn). Kolkanistern som ä utbytt hör till EVAP-systemet.

Det bästa är att nolla alla koder och se vilka som dyker upp på nytt. Lambdasonden kanske inte är defekt, även om det lutar en del åt det, då andra fel kan orsaka felaktiga värden som följd.

Mvh
Man tackar.....lika bra o få det kollat ordentligt...antingen köpa ett instrument själv eller lämna in den.
Skriv svar