Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Ja, det är det bästa, så har man en bättre grund att utgå ifrån.

Om du enbart ska lämna in bilen för OBD2-felsökning så hade jag istället köpt en egen felkodsläsare (som även kan läsa live-värde osv.).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
a-man
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 19:16

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Jag har flera sådana billiga obd2 testare och de klarar av att testa sonderna och se om de jobbar pendlar de i voltstyrka så fungerar dom och jag hade inte bytt den i onödan.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Även om en lambdasond ger ifrån sig värden så kan det vara helt fel värden, om det sedan beror på att lambdasonden är defekt eller något annat bakomliggande problem är i vissa fall svårt att säga.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Har skaffat en felkodsmätare nu men inte pluggat in den ännu....Däremot verkar min hastighetsmätare må bättre nu när det är varmare,för nu visar den som den ska igen.....när jag kör med läget som visar hur mycket soppa den drar på instrumentet så visar den 99 när jag står på tomgång o sen minskar det när jag gasar iväg o stabiliserar sig runt 2 liter milen....misstänker att det e sonden då det antagligen är sämre drag i avgasröret på tomgång o den får mindre syre att mäta då den säkert e igensotad.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Är nog ett par dåliga lödningar på kretskortet till mätarhuset som orsakar felet varav de får bättre kontakt nu när det är varmare ute.

Tror att du har bränsleförbrukningsmätaren inställd på MPG (Miles Per Gallon)? Då ska den visa 99 MPG när man står stilla.

Om det stämmer att du har den på MPG så visar den alltså 20 MPG vilket är ungefär 1,18 liter/mil.

Börja med att läsa av vilka felkoder som finns just nu och utgå därifrån innan du byter något.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

sitter uttaget för odb under rattstången som på de flesta bilar??? Med vänlig hälsning//hades
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

HADES skrev:sitter uttaget för obd under rattstången som på de flesta bilar??? Med vänlig hälsning//hades
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Tror att alla bilar är tvungna att ha OBD2-uttaget inom räckvidd från förarplatsen, så det bör vara där du beskriver.

Var bränsleförbrukningsmätaren inställd på MPG?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Den var inställd på liter per 100 km.
Kopplade upp mig o fick endast felkoden jag tidigare nämnt...tror det var p0440...men den gick att släcka.Med motorn igång så talar den om att en lambda o dess förvärmning e paj...sen står det att katalysatorn är "not ready"...även varmkörd....efter en stund dök även evap not ready upp....dock inga nya felkoder. det stod mil on först också,men det blev mil off vid nästa koll.Bilen går dock bra som sagt,,,,känns som den vill "sura" lite på tomgång bara,,,så jag tänkte börja med att bara byta lambdor o hoppas att katten klarat sig.....Med vänlig hälsning//hades
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Det var intressant, visste inte att de bilarna visade det värdet på tomgång, även om det är logiskt att det står 99 liter / 100 km så tror jag bara att jag kört bilar som utgår från "noll", fast i och för sig så har jag inte kikat så mycket på förbrukningen på färddatorn så jag minns inte riktigt, använder mest DTE (Distance To Empty), men ibland sneglar man lite på förbrukningen.

Återställ alla felkoder och kör bilen i 1-2 dagar och kontrollera dem sedan igen, det kan ta ett par mil innan bilen upptäcker felen.

Eftersom kolkanistern bytts ut så får man hoppas att den inte felar och att det istället bara var en gammal felkod eller eventuellt ett enkelt fel, såsom tanklocket.

Vad har du köpt för felkodsläsare? Det är inte alla läsare som klarar av att utföra samtliga kontroller på alla bilar varav man tror att det inte funkar.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Har du inte kvar felkoden P0132?

Om du nu endast får en felkod på värmeelementet i sensorn så ska det inte kunna orsaka den höga förbrukningen, däremot om du har kvar P0132 så indikerar det på en hög spänning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Trot eller ej,,,men biltema hade tre olika modeller...=)
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Inga andra koder...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Jo jag har sett felkodsläsarna på Biltema, dock tycker jag att de är lite dyra gentemot vad man får för pengarna, Autel 319 eller Autel 519 funkar bättre tycker jag =)

Har lambdasonden bytts ut sedan verkstaden tog fram felkoden P0132?

Kan du läsa av livevärdena från lambdasonderna, vilken spänning de ligger på när bilen står på tomgång och körs?

Blev nyfiken på bränsleförbrukningsmätaren nu, för rent logiskt så går det ju åt 99 liter / 100 km vid tomgång eftersom motorn är igång och förbrukar bensin samtidigt som man inte rör sig, kanske aldrig har tänkt på tidigare, måste gå och kolla..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Nej tyvärr så går det inte att få fram några parametrar på själva lambdavärdet..
Skriv svar