trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Det var synd =(
Min bränsleförbrukningsmätare utgår från "0" på tomgång, men det är ju olika på olika bilar, så det är alltså inget fel på din bil (det hör inte ihop med den höga förbrukningen).
Min bränsleförbrukningsmätare utgår från "0" på tomgång, men det är ju olika på olika bilar, så det är alltså inget fel på din bil (det hör inte ihop med den höga förbrukningen).
Annons
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Då har man blivit med e-bay också =).....köpte den där boschsensorn som du länkade till...=).......fanns ju en hel del annat också när man sökte....undrar om den där "trimboxen" för 700 spänn drar ner förbrukningen på utlovat vis...låter ju bra iaf...35 kusar till,bättre växlingar o lägre förbrukning. =) =).
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
=)
Enligt annonsen så ska den sensorn stämma för Bank 1 Sensor 1 (dvs. på den sida där cylinder 1 sitter, upstream, före katalysatorn) men kontrollera gärna så att kontakten ser samma ut innan dom hinner skicka iväg den.
Nej, sådana trimboxar är bara skit, för att det ska fungera så behöver PCM:en programmeras om, tror dock inte det finns någon handhållen enhet till den bilen som det exempelvis finns till Mustang, Charger osv., de har ju Diablo Tuners, Superchips osv., så du behöver lämna över bilens styrenhet till ett företag som kan programmera den. Tror dock inte det ger så mycket dock, chiptrimning märks främst av på insugsbilar med V8:or (som har massa hästkrafter), turbobilar samt turbodieselbilar.
Mvh
Enligt annonsen så ska den sensorn stämma för Bank 1 Sensor 1 (dvs. på den sida där cylinder 1 sitter, upstream, före katalysatorn) men kontrollera gärna så att kontakten ser samma ut innan dom hinner skicka iväg den.
Nej, sådana trimboxar är bara skit, för att det ska fungera så behöver PCM:en programmeras om, tror dock inte det finns någon handhållen enhet till den bilen som det exempelvis finns till Mustang, Charger osv., de har ju Diablo Tuners, Superchips osv., så du behöver lämna över bilens styrenhet till ett företag som kan programmera den. Tror dock inte det ger så mycket dock, chiptrimning märks främst av på insugsbilar med V8:or (som har massa hästkrafter), turbobilar samt turbodieselbilar.
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Fått mail om att den redan är skickad...=) rak sexa,,,blir förvirrad om det där med olika "banks"...det brukar man ju prata om på vinkelmotorer...Med vänlig hälsning//hades
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Ja precis, på din bil finns det bara en bank så det är ingenting man kan välja fel sida när man börjar skruva, så att säga. Skrev bara det eftersom bilens tidigare felkod P0132 beskriver Bank 1 Sensor 1 =)
Får du fortfarande upp P0440 eller någon annan kod?
Mvh
Får du fortfarande upp P0440 eller någon annan kod?
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Kollade en annan bil igår, den utgår också ifrån "0" avseende bränsleförbrukningsmätaren. Antar att det beror på att det känns bättre för föraren att den utgår ifrån 0 istället för det som är logiskt, dvs. obegränsat.
Mvh
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
motorlampan fortfarande släkt konstigt nog...då diagnosen fortfarande visar på felande lambda,katt o evap......felkoden för lambdasond låg nu i testinstrumentet också.men den gick att radera.så nu väntar man bara på paketet från usa..=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
HADES skrev:motorlampan fortfarande släckt konstigt nog...då diagnosen fortfarande visar på felande lambda,katt o evap......felkoden för lambdasond låg nu i testinstrumentet också.men den gick att radera.så nu väntar man bara på paketet från usa..=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Fungerar motorlampan när du startar bilen, dvs. lyser den i ett par sekunder?
Mvh
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
japp.....btw...vet nån här om man tar loss mätarhuset nerifrån genom att ta bort panelen under rattstången??? eller måste man lätta på hela instrumentbrädan?? Med vänlig hälsning//hades
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Kanske tar ett tag innan den börjar lysa, brukar vara så.
Video på YouTube om hur man lossar mätarhuset:
Mvh
Video på YouTube om hur man lossar mätarhuset:
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Beställt 7 st "steppermotors" till instrumentet på e-bay också..=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Hoppas att det löser problemen =)
Ska du löda själv eller lämna jobbet till ett lokalt företag?
Mvh
Ska du löda själv eller lämna jobbet till ett lokalt företag?
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Vad köpte du för stegmotorer förresten, originalmärke?
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Köpte den uppdaterade versionen....o jag löder själv på jobbet....är instrumentmekaniker...=). btw...min lampa lyste inte p.g.a att jag råkat slå av den funktionen när jag hade testinstrumentet inkopplat...MIL/on off hette den menyn...kan tämka mig att MIL betyder motor inspection lamp eller nåt liknande....=)