Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Ja, något slags lås är alltid bra att ha så att det blir lite säkerhet, antingen en tanklucka med lås eller ett låsbart tanklock. Det bästa vore om det fanns bägge ock, samt en larmsensor =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Skumt...lampan tändes igen efter 2 dagar.Kopplade upp instrumentet o nu står det felkod p0440 igen,,men istället stod det ready på allt annat,,,evap,cat o o2sensor...provade o släckte den igen så får vi se.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Något är fortfarande fel på EVAP-systemet, antingen räckte det inte med att byta kolkanistern som tidigare ägare har gjort eller så är denna också defekt, men troligtvis är det något annat fel, såsom tanklocket (defekt eller inte åtskruvat, ska klicka ett par gånger när man skruvar åt det), spricka i slangarna från bensintanken fram till motorn, defekt sensor i tanken som hör till EVAP-systemet, rostigt påfyllningsrör (faktiskt ganska vanligt, har erfarenhet ifrån just det), tätning vid bränslepumpen, osv. Hela systemet måste alltså vara tätt, det är sedan tanklocket som bl.a. reglerar trycket i tanken.

Det du själv kan göra är att inspektera efter sprickor i slangarna och påfyllningsröret samt byta ut tanklocket mot ett nytt, eller dra åt det med flera klick.

Sådana här fel är riktigt tråkiga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Gummiringen som sitter i tanklocket är som fnöske o har stora sprickor...ska byta den eller hela locket....förvånad över att bränsleförbrukningen fortfarande ligger kvar på 2 liter milen efter lambdabytet....inga felkoder på den längre...bara på evap...enligt färddatorn har jag en förbrukning på 1,87 l/milen...men enligt hederlig matematik så har jag strax över 2 l/milen. nåja,,,ska besikta den nu i mars,,,får ju se vad deras instrument kommer fram till då..=)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Inget låsbart tanklock? =) I så fall kanske det löser två problem på samma gång, både felkoden P0440 samt att du kan låsa locket för att få lite säkerhet mot bensintjuvar.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Ta gärna en titt på slangarna och påfyllningsröret också, inspektera dem visuellt om du har möjlighet till det.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Tummen upp....=)
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Bytte packningen på locket...kört 5 dar nu utan att den tändts igen...=)
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Hittade en svensk sajt som säljer nya lambdor för 300 spänn också....mister auto heter den..=)
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Nybesiktad utan anmärkning.....=) numera till salu också...=)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Gött med besiktningen och kul att det löste sig med tanklocket!

Blir det någon ny Cheva nu eller inriktar du dig på något annat bilmärke?

Ang. mister-auto.se så är enbart hemsidan svensk, det är för övrigt ett företag inom EU (franskt företag tror jag?) som driver den butiken och andra liknande e-butiker i andra länder inom EU. Jag tycker dock att Bildelaronline24.se/Autodoc.se har bättre priser (sist jag kollade), de är heller inte ett svenskt företag fastän hemsidorna är på svenska (det är ett tyskt företag som driver de butikerna). Dock hade de inte din bilmodell såg jag.

Kikade på den lambdasonden för runt 300 kr hos mister-auto.se och det är endast en universalsensor, då är det bättre att köpa plug-n-play ifrån Ebay.com eller Rockauto.com.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HADES
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 17:56

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Skulle helst vilja ha kvar bilen då den är i mycket fint skick...har dock inte behov av en så stor bil då jag endast kör den till o från jobbet(ca 2 mil om dan)...o dessutom kör jag motorcykel hela sommaren...så jag tänkte låta ngn annan få njuta av den istället o köpa en liten bränslesnål skokartong o ha som backup istället....=)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus

Ja, det är ganska onödigt som du säger att ha en sådan stor bil som pendlarbil, om man nu inte samåker flera stycken vill säga.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar