trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Ja, något slags lås är alltid bra att ha så att det blir lite säkerhet, antingen en tanklucka med lås eller ett låsbart tanklock. Det bästa vore om det fanns bägge ock, samt en larmsensor =)
Annons
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Skumt...lampan tändes igen efter 2 dagar.Kopplade upp instrumentet o nu står det felkod p0440 igen,,men istället stod det ready på allt annat,,,evap,cat o o2sensor...provade o släckte den igen så får vi se.
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Något är fortfarande fel på EVAP-systemet, antingen räckte det inte med att byta kolkanistern som tidigare ägare har gjort eller så är denna också defekt, men troligtvis är det något annat fel, såsom tanklocket (defekt eller inte åtskruvat, ska klicka ett par gånger när man skruvar åt det), spricka i slangarna från bensintanken fram till motorn, defekt sensor i tanken som hör till EVAP-systemet, rostigt påfyllningsrör (faktiskt ganska vanligt, har erfarenhet ifrån just det), tätning vid bränslepumpen, osv. Hela systemet måste alltså vara tätt, det är sedan tanklocket som bl.a. reglerar trycket i tanken.
Det du själv kan göra är att inspektera efter sprickor i slangarna och påfyllningsröret samt byta ut tanklocket mot ett nytt, eller dra åt det med flera klick.
Sådana här fel är riktigt tråkiga.
Det du själv kan göra är att inspektera efter sprickor i slangarna och påfyllningsröret samt byta ut tanklocket mot ett nytt, eller dra åt det med flera klick.
Sådana här fel är riktigt tråkiga.
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Gummiringen som sitter i tanklocket är som fnöske o har stora sprickor...ska byta den eller hela locket....förvånad över att bränsleförbrukningen fortfarande ligger kvar på 2 liter milen efter lambdabytet....inga felkoder på den längre...bara på evap...enligt färddatorn har jag en förbrukning på 1,87 l/milen...men enligt hederlig matematik så har jag strax över 2 l/milen. nåja,,,ska besikta den nu i mars,,,får ju se vad deras instrument kommer fram till då..=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Inget låsbart tanklock? =) I så fall kanske det löser två problem på samma gång, både felkoden P0440 samt att du kan låsa locket för att få lite säkerhet mot bensintjuvar.
Mvh
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Ta gärna en titt på slangarna och påfyllningsröret också, inspektera dem visuellt om du har möjlighet till det.
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Tummen upp....=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Bytte packningen på locket...kört 5 dar nu utan att den tändts igen...=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Hittade en svensk sajt som säljer nya lambdor för 300 spänn också....mister auto heter den..=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Nybesiktad utan anmärkning.....=) numera till salu också...=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Gött med besiktningen och kul att det löste sig med tanklocket!
Blir det någon ny Cheva nu eller inriktar du dig på något annat bilmärke?
Ang. mister-auto.se så är enbart hemsidan svensk, det är för övrigt ett företag inom EU (franskt företag tror jag?) som driver den butiken och andra liknande e-butiker i andra länder inom EU. Jag tycker dock att Bildelaronline24.se/Autodoc.se har bättre priser (sist jag kollade), de är heller inte ett svenskt företag fastän hemsidorna är på svenska (det är ett tyskt företag som driver de butikerna). Dock hade de inte din bilmodell såg jag.
Kikade på den lambdasonden för runt 300 kr hos mister-auto.se och det är endast en universalsensor, då är det bättre att köpa plug-n-play ifrån Ebay.com eller Rockauto.com.
Mvh
Blir det någon ny Cheva nu eller inriktar du dig på något annat bilmärke?
Ang. mister-auto.se så är enbart hemsidan svensk, det är för övrigt ett företag inom EU (franskt företag tror jag?) som driver den butiken och andra liknande e-butiker i andra länder inom EU. Jag tycker dock att Bildelaronline24.se/Autodoc.se har bättre priser (sist jag kollade), de är heller inte ett svenskt företag fastän hemsidorna är på svenska (det är ett tyskt företag som driver de butikerna). Dock hade de inte din bilmodell såg jag.
Kikade på den lambdasonden för runt 300 kr hos mister-auto.se och det är endast en universalsensor, då är det bättre att köpa plug-n-play ifrån Ebay.com eller Rockauto.com.
Mvh
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Skulle helst vilja ha kvar bilen då den är i mycket fint skick...har dock inte behov av en så stor bil då jag endast kör den till o från jobbet(ca 2 mil om dan)...o dessutom kör jag motorcykel hela sommaren...så jag tänkte låta ngn annan få njuta av den istället o köpa en liten bränslesnål skokartong o ha som backup istället....=)
Re: trailblazer -03 problem med lambdasond och mätarhus
Ja, det är ganska onödigt som du säger att ha en sådan stor bil som pendlarbil, om man nu inte samåker flera stycken vill säga.
Mvh
Mvh