Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startmotorn lät som en kulspruta.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
a-man
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 19:16

Startmotorn lät som en kulspruta.

Har haft problem med dåligt batteri 9 år gammalt.
Sist jag försökte starta den så lät den som en kulspruta verkligen metall mot metall det varade en minut då det lät fast jag drog ut nyckeln.
Provade även att starta bilen dagen efter då jag kopplat bort batteriet över natten, samma lät igen dock var jag berred denna gång med verktyg och kopplade från batteripoolen.
Då bilen laddar och och det är andra gången som jag har detta problem så köpte jag ett nytt bilen fungera nu att starta.
Frågan är det mettallaliska ljudet jag hördehar man förstört något?
Gissar att det kommer från att startmotorns kugghjul inte träffat rätt i kuggarna på svänghjulet.
Eller så är det solinoiden som ger detta ljud.
om startmotorn går sönder eller dess kugghjul slits gör mig mindre bekymrad, är mest orolig för kuggarna på svänghjulet.

Får dock hoppas att ljudet var från solinoiden, det var verkligen ett knackande lät likt när ett ramlager är dåligt.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startmotorn lät som en kulspruta.

Min gissning är att det troligtvis var solenoiden som slogs på/av hela tiden.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
a-man
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 19:16

Re: Startmotorn lät som en kulspruta.

Ja jag tror det också jag har slutat grubbla i det då jag läst många trådar om att det kan låta så.
Bilen startart så jag får hoppas att det inte var kugghjulet som slog mot kransen på svänghjulet och förstörde tänder.
Så här i eftertanke så bordet det inte vara möjligt om kugghjulet inte kärvat det är ju rundat och borde träffat rätt och inte slå emot upprepade ggr.
Så ljudet kom nog från solinoiden, nog ska man inte försöka starta den för mycket när det låter så.
info jag fått är att man kan böja ett bleck bakktill som ger kontakt med strömmen.

På andra försöket var jag snabb å koppla ur batteriet, nu sitter det ett nytt än så länge inga startproblem.
Skriv svar