Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Hej
Har nog varit överallt och lätat efter glykol till min voyger 2.8 CRD -2005 och ingen kan säga vilken glykol. det slutar med att dom säger ta non gul glykol, att den går att blanda med röd och blå. Hörde non sa att det är noga som fan att man få rätt. Har börjat bli svart i expantionkärlet? Vad säger chrysler ? Har inte kvar instruktionsboken
Senast redigerad av Avenger den tis 05 jul 2016, 00:06, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: La till bilmodellen/årsmodellen/motorn i rubriken och årsmodellen i texten samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Tjena!

Jag tror att det är samma kylarvätska som i bensinmotorerna och då ska det vara en etylenbaserad glykol (baserad på HOAT-teknologi) blandad med 50% destillerat vatten. Chryslers egna kylarvätska heter Mopar MS-9769 (gul färg) och byts vart 5:e år eller 160 000 km.

Mekonomen har bland annat en koncentrerad glykol som heter Peak Lifetime Universial Antifreeze (gul färg, kostar 345:- kr/3,78 liter) och enligt den tekniska informationen så uppfyller den specifikationerna för Chrysler MS-9769 (men även andra bilar vilket gör den lite till en chansning eftersom den inte är avsedd enbart för Chrysler). Här är en länk till Peak-glykolen hos Mekonomen: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... -pa15160sv

Kolla dock med din närmsta Chrysler-återförsäljare hur mycket dom ska ha för Mopar MS-9769, tror inte att det skiljer så mycket mera i pris än Peak-glykolen och i så fall är det bättre att köra på den.

Angående vattenblandningen så rekommenderas destillerat vatten (det renaste vattnet), dock kan det vara knepigt att få tag på. Man kan använda kranvatten om det inte är för "hårt" vatten i den kommun där du bor, annars är avjoniserat vatten (ej samma som destillerat vatten) mycket bättre (t ex. batterivatten). Avjoniserat vatten/batterivatten finns att köpa nästan överallt, på Biltema kostar 4 liter cirka 50 kr.

Kylarkapaciteten i din bil är:

16,6 liter (med extra värmare)
13,8 liter (utan extra värmare)

Låt säga att du har 16,6 liter i kylarsystemet och att Mopars glykol kostar 450:- kr/3,78 liter, då kommer det att gå åt 2 st sådana dunkar samt 1 st 1 liters dunk (kanske kostar 150:- kr) vilket blir 1150:- kr för kylarvätskan. Sedan tillkommer även batterivatten vilket blir runt en hundring. Totalt blir det i så fall 1250:- kr för att byta all kylarvätska (rekommenderar inte att du enbart fyller på då man inte vet säkert vad det är för kylarvätska där nu).

Troligtvis fungerar det även bra med andra kylarvätskor till lägre priser, t ex. Biltemas Longlife (om du spolar kylarsystemet från den gamla kylarvätskan), dock rekommenderar jag ingenting annat än original ifall det skulle bli något problem.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Hej
Nu har jag fått domen om det svarta i kylare att toppen läcker. Någon som vet vad man kan göra åt detta utan att byta packning
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Tråkigt att höra!

Det bästa är att byta packningen, andra snabblösningar kan nog ställa till med mer problem om man har otur.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Ska man byta packning i toppen kostar det shortan.
Killen som jag fick domen av sa att så fort det blir svart i kylan läcker den har han fel? Finns det inget annat man kan göra. Läste att non sa att olika vätskor kan orsaka det och jordning mm Bilen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Hej!

Är det helt bekräftat att packningen är dålig? Det bästa är att göra ett gastest för att vara på den säkra sidan, då kontrollerar man om det finns avgaser i kylarvätskan (som har läckt in via toppackningen).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Hej
Hur gör man en avgas test. Finns det non trix typ kolla expansion kärlet om det bubblar mm. Vattnet är riktigt svart locket kletigt. Vad att göra. Funkar no leak
M. V. H
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Det låter tyvärr som att packningen är dålig, riktigt tråkigt.

Man kan köpa egna verktyg (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020969/) till att göra ett gastest men det billigaste är att åka till en verkstad.

Är oljan också missfärgad?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Lite dyrt för att kolla en gång gastest. Kollade oljan på morgonen helt svart inget att anmärka kollade locket till motor rent och fint. kört motorväg 2 mil inget lite små bubblor 2 3 st.
Funkar no leak kanske inte lönt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Glykol Voyager 2.8 CRD -2005

Hej igen!

Om du åker till en verkstad så bör gastestet inte kosta alltför mycket.

Om man följer instruktionerna väldigt noga för "no leak" och det inte är ett stort läckage så kan det fungera, det är dock en chansning och "sista utväg" om man säger så.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar