Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Trans S?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Trans S?

Hej!
Nu registrerade jag mej här också =)
börjar bli osäker om det är insuget som läcker eller topplockspackningen....
ska beskriva problemen så gott det går....

Har en chevrolet trans sport -99....
ventillyftarna började ticka för några månader sen så jag åkte in på en verkstad och dom gav mej rådet att köpa nån oljeblandning som man blandade i motoroljan....

ventilerna tystnade då efter ca 10 mil....sen har det inte varit några problem....

I morse märkte jag att tempen gick onormalt högt och det kom ingen värme och strax innan det kom upp till det röda sjönk den och värmen kom.....

sen när jag startade den när den var varm kom ingen värme igen, utan efter en stund kom den igen......

provade att lufta systemet med motorn igång med högsta fläkt på....men det kom ingenting ur luftningsnippeln......när värmen kom i bilen då kom det vatten ur luftningsnippeln......

vet inte varför men jag öppnade oljelocket och där var en gulvit klegga....ganska mycket.....

vet inte riktigt om det är insugspackningen men pratade med en jag känner och beskrev allt som jag skrivit och han trodde det var insugspackningen...

tacksam för fler åsikter.
mvh robban
Senast redigerad av Avenger den tis 22 nov 2011, 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken =)
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

Hej Robban,
jag törs nog med säkerhet säga att det är topplockspackningen (eller sprucken topp men det är som tur är inte så vanligt). Att värmen försvann så där samtidigt som mätaren steg för att sedan sjunka beror då på att du fått luftbubblor i kylvattnet som blockerar cirkulationen, sedan när den lyckades att "rapa" ur sig dem så kom cirkulationen igång igen och då sjunker temperaturen.

Det gulvita klägget tyder på att du fått vatten i oljan, du ska INTE fortsätta köra med den i det läget för då kan motorn ta skada. Jag vet inte om du hunnit läsa i forumet ännu och sett beskrivningen om vad som hände med min..

Så det är tyvärr bara att planera för byte av toppackning, och då byter du också insugspackningen samtidigt eftersom man måste ta bort insuget för att kunna ta loss topparna. Så långt har jag själv inte gjort ännu, jag bytte bara insugspackning på min och det räckte för det var inte läck på toppen. Däremot har jag läst mycket på olika forum om proceduren så jag har hyfsad koll iaf. När man har topparna loss så bör man också byta ventiltätningarna, provtrycka och vid behov plana och fräsa ventilsäten så att man är säker på att det blir tätt.

Man ska välja en packningssats som har insugspackningar i metall, för de tål det högre åtdragsmoment som GM rekommenderar för att lösa problemet med läckande insug, man ska också ha nya bultar till både topplock och insug. En annan sak att se upp med är att stötstängerna är olika lång till insug och avgas och om man blandar ihop dem så slår ventilen i kolven med ras som följd. Man ska alltid se till att lyftare, stötstänger, vipparmar och ventiler kommer tillbaka på sin tidigare plats.

En annan sak som kan rekommenderas starkt är att byta alla gummislangar till kylsystemet, t.ex. de som går till throttle body och till kupévärmaren, så att man inte fortsätter ha små läckor där eller får nya.

Jag har köpt alla delar till min från http://www.rockauto.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, det brukar bli ungefär halva priset (inklusive frakt, tull och moms) jämfört med att köpa dem här.

Kommer du att göra jobbet själv? Har du gjort några liknande jobb tidigare? Det är i sig inte så där vansinnigt svårt om man har någorlunda mekvana och framför allt är noggrann och tar reda på vad man ska göra i varje steg innan man gör det.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

Kan du känna om det luktar avgaser i expansionskärlet?
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

Är lite osäker på om det luktar avgaser eller inte....men det luktar någonting iaf =)

finns det inget säkert sätt att kolla om det är topplockspackningen eller något annat?

något man kan göra hemma så man slipper åka till en verkstad.....
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

hörde att man kunde prova om topplockspackningen gått på ett säkert sätt: skruva bort locket till kylaren, starta motorn och låt den gå varm.....sprutar det vatten ur kylarlocken har toppen gått.

ska testa det och återkomma....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

Man kan göra ett kompprov, men det är svårt att komma åt cylindrarna på baksidan. Dock är det inte så stor idé i ditt fall då symptomen tydliga på att du sannolikt har dålig toppackning. Oftast enl vad jag läst så är det cylinder 1 som börjar läcka, bakre raden till höger i färdriktningen.

Om du har någonstans att hålla på så går det att göra hemma, man behöver ingen speciell verkstadsutrustning men det underlättar om man får upp fronten typ på några ramper så att man kommer åt under. Topparna får du lämna bort för bearbetning och provtryckning, sådana grejer har inte ens normala verkstäder utrustning för utan lämnar bort.

Du behöver en uppsättning bra verktyg, allt är mm-mått på de här, och en momentnyckel inom rätt område (eller två, kommer inte ihåg på rak arm vad topparna ska ha för moment).
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

azona200 skrev:hörde att man kunde prova om topplockspackningen gått på ett säkert sätt: skruva bort locket till kylaren, starta motorn och låt den gå varm.....sprutar det vatten ur kylarlocken har toppen gått.

ska testa det och återkomma....
Det är olika i olika fall, ibland kan man se att det bubblar ibland inte. Dessutom så är det så på de här att du ska ha tryck i kylsystemet, kommer inte ihåg hur mycket nu, men om du öppnar kylarlocket när den är varm så kommer det att spruta vatten och du kan bränna dig illa!

Dessutom så ska du undvika att köra den mer än att köra in den i din verkstad när den har vatten i oljan.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

Jag bytte min insugspackning hemma på parkeringen men det var i somras, det är inte så trevligt att stå ute och meka nu..
Användarens profilbild
ragger
Minivan
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 10:25
Ort: Rosvik

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

Enklaste sättet är att när motorn är "halv varm" så öppnar du kylarlocket och kollar om det bubblar eller sprutar, passa dig bara så att det inte är väldigt högt tryck (känn om kyl-slangarna är stenhårda).
Bild
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

kollade oljan nyss och den såg bra ut....ljus/brun svart.....såg inte ut som det var nåt vatten blandat med oljan på stickan......

kan det där gulvita klegget under oljelocket och runt öppningen bero på den där burken med nån blandning som skulle tysta/smörja ventil lyftarna?
Användarens profilbild
ragger
Minivan
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 10:25
Ort: Rosvik

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

azona200 skrev:kollade oljan nyss och den såg bra ut....ljus/brun svart.....såg inte ut som det var nåt vatten blandat med oljan på stickan......

kan det där gulvita klegget under oljelocket och runt öppningen bero på den där burken med nån blandning som skulle tysta/smörja ventil lyftarna?
Du kan ju få in vatten i oljan pga. trasig insugspackning.. är topp-packning(arna) trasig så ska det var ganska ordentligt med "grädde" i hela motorn. Låter faktiskt som insugs relaterat.
Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING?

ragger skrev:
azona200 skrev:kollade oljan nyss och den såg bra ut....ljus/brun svart.....såg inte ut som det var nåt vatten blandat med oljan på stickan......

kan det där gulvita klegget under oljelocket och runt öppningen bero på den där burken med nån blandning som skulle tysta/smörja ventil lyftarna?
Du kan ju få in vatten i oljan pga. trasig insugspackning.. är topp-packning(arna) trasig så ska det var ganska ordentligt med "grädde" i hela motorn. Låter faktiskt som insugs relaterat.
Lite majonnäs kan man få av bara kondens, det är oklart hur mycket det är i det aktuella fallet (TS kanske kan ladda upp en bild?). När min insugspackning hade börjat läcka så var det rejält mycket tyckte jag men jag har hört av andra att det bubblade ut majonnäs ur hålet när de öppnade oljepåfyllningen. Oljan såg i mitt fall fortfarande ganska så normal, inte grå som det blir när det är mycket vatten i utan mer normal kanske något åt mörk oboj-hållet.

Den stora svagheten på de här motorerna är insugspackningarna. Sannolikt läcker de mer eller mindre i det aktuella fallet så att byta dem är mer än motiverat. Möjligt frågetecken angående toppackningarna men det är också väldigt vanligt med problem med dem, de ärjar sönder av det frysskyddsmedel som GM använde i dessa. Beteendet med att värmen slutar fungera och "dansande" temperaturmätare tyder på bubblor och de kommer inte från insuget. Ibland får man vit rök, speciellt vid kallstarter (och då betydligt mer än den vanliga vita röken vid kallstart som kommer av kondens i avgasröret).

Det finns några sätt att mäta om man har trasig toppackning, ett sätt är att konlla kompression i cylindrarna med en vanlig tryckklocka eller ett leak-down test med ett sådant här verktyg: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151407/" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet med ovanstående är att toppackningen innan den har blåst helt kan fungera ungefär som en tryckventil, det krävs ett visst tryck innan den släpper igenom kompression till kylsystemet. Då kan man inte mäta med en enkel tryckmätare men ett leak-down test brukar kunna indikera.

Man kan testa om kylsystemet kan hålla trycket med ett sådant här verktyg, vilket i det aktuella fallet kan visa om insugspackninen är trasig men inte säkert det visar dålig toppackning: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ts-191297/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det här är ett sätt att kolla om det kommer avgaser i kylsystemet, vilket är en tydlig indikation: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191299/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag använde biltema bara som exempel för att visa på verktyg, finns från flera källor. Din lokala verkstad kanske har något av dessa och kan göra en diagnos. Enklast är att använda det verktyget jag listade sist.

Du kan också kolla en annan tråd här i forumet från Roffe som beskriver sina symptom, jag tyckte inte i hans fall att det pekade så tydligt på toppackningen men det visade sig vara det. I ditt fall tycker jag det är mer tydliga signaler i den riktningen.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

ska börja med att byta insugspackningen.....provade lufta kylsystemet igår men det verkade inte som det var något tryck i systemet......övre kylarslangen till termostaten blev varm men väldigt mjuk.....hade bra värme fram i bilen men där bak blåste det bara kallt......

Har fyllt på med vatten i kylaren och efter en stund sjunker det undan och jag fyllde på med mer.....kylvätskan i exp. kärlet låg kvar på samma nivå när jag luftade......

kan jag ha haft för lite vatten i systemet för att lufta?

det ryms väl rätt mycket i systemet kan jag tänka mej.....

tips på bra metod att luft systemet mottages tacksamt =)

+ om nån vet vad jag ska ha för verktyg när jag byter insugspackningen, typ specialverktyg och sånt....
så jag hinner köpa innan helgen
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Hej,
det enda specialverktyget du behöver är en momentnyckel. Det kan vara bra med en packningsskrapa också för att kunna få bort alla gamla packningsrester. Utöver verktyg så behöver du delarna också.

Jag kan dock starkt rekommendera att du också tar topparna när du ändå håller på, det är förhållandevis lite extrajobb när man ändå håller på och i ditt fall kan man konstatera att det åtminstone finns misstanke även om det inte kan sägas säkert att de är dåliga.

Här har du en bra beskrivning på delen att byta insugspackningen: http://www.d-tips.com/general/articles/ ... .aspx?id=2" onclick="window.open(this.href);return false;. En Haynesmanual är också bra att ha.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Hej
Var får man tag på en momentnyckel som jag behöver?
om jag nu tar topparna är det bara lite extrajobb eller ganska mycket? =)
Skriv svar