Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Trans S?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

en haynes manual har jag letat länge efter men inte hittat =(
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

azona200 skrev:Hej
Var får man tag på en momentnyckel som jag behöver?
om jag nu tar topparna är det bara lite extrajobb eller ganska mycket? =)
Allt är relativt, visst finns det svårigheter med det också. T.ex. kan bultarna till grenrören sitta fastrostade och gå av och du bör också byta ventiltätningar, ev planslipa och provtrycka topparna när de är loss. De jobben måste man ju lämna in så det är en kostnad. Det jag menar är att det är väldigt surt om man gör insugspackningen, skruvar ihop igen och så fortfarande har problem så är det väldigt surt. Kolla upp med dina lokala verkstäder vem de lämnar toppar till och fråga där vad de tar för pris. Den enda mätpunkten jag har på det är en firma i Enebyberg som ville ha 2500 kr inkl moms per topp på utbytestoppar (dvs du lämnar din topp till dem + 2500 kr och får en renoverad av dem).
azona200 skrev:en haynes manual har jag letat länge efter men inte hittat =(
http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation ... 46997.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Modellen heter Chevrolet Venture, Oldsmobile Silhouette, Pontiac Trans Sport och Pontiac Montana i USA.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

tack! då har beställt en äntligen!!
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Hej!
nån som vet hur jag ska ställa in momentnyckeln så det motsvarar 115 inc. lbs?
som det ska vara enligt beskrivningen om hur man byter insugspackning....

min momentnyckel ser ut så här:
IMG_0544.JPG
IMG_0544.JPG (233.64 KiB) Visad 5533 gånger
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

http://www.convertunits.com/from/inch+lbs/to/N+m" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan också titta på den här beskrivningen så finns måtten i Nm också:
http://www.abrahamsson.com/GM_3.1_3.4_TB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad köper du för packningssats?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Titta också i tråden på http://www.usabilforum.se/viewtopic.php ... 541&p=4818" onclick="window.open(this.href);return false;. Jag tror att Hansen har fel packningssats.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

beställde en insugningspackningsats från USA bildelar i sunne......vet inte riktigt vad det är för fabrikat men den "stora" packningen är av metall och gummi.......

på instruktionen tätar dom också med silicon.....är det nåt man kan köpa på "macken" eller måste man beställa?

En till liten fråga: Har en till buss (trans sport -99) som topplockspackningen gått på har jag fått förklarat för mej.....det började med att tempen gick upp till strax under det röda......stannade och öppnade huven och det bubblade/kokade i exp kärlet, därav diagnosen "topplockspackningen.

var ner och kollade oljan i den nyss och den såg väldigt fräsch ut....inget vatten där eller några som helst spår under oljelocket.

den går att köra med och går riktigt bra......kör bara korta sträckor med den.....

kan toppen gå utan att man ser ett spår av det i motoroljan??
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

ska tilläggas att båda bussarna går riktigt bra....inget hackande eller sånt
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

azona200 skrev:beställde en insugningspackningsats från USA bildelar i sunne......vet inte riktigt vad det är för fabrikat men den "stora" packningen är av metall och gummi.......
Det är insugspackningen och om den är i metall och gummi så är det rätt.
azona200 skrev:på instruktionen tätar dom också med silicon.....är det nåt man kan köpa på "macken" eller måste man beställa?
Titta på länken jag gav dig tidigare (http://www.d-tips.com/general/articles/ ... .aspx?id=2" onclick="window.open(this.href);return false;) tredje bilden från slutet, där visar de hur man lägger silikon på ytorna mellan de två insugspackningarna, dvs nere i "dalen" i V't. OBS! Det ska inte vara något silikon på själva packningsytorna i gummi men man kan gå upp lite på metallen så att det tätar ordentligt. Om det är FEL-PRO-satsen du köpt så följer det med en liten tub Permatex av den här typen: http://www.permatex.com/products/Automo ... _Maker.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuben är lite liten så jag var och köpte en till och la ca 3/4 tub på varje sida. Jag hade först köpt motsvarande produkt från Loctite men när jag läste databladet till den så stod det att den tog 21 dagar för att härda fullständigt... Därav att jag åkte och köpte en extra tub Permatex på Hansen istället, det är inte så kul att behöva göra om jobbet..
azona200 skrev:En till liten fråga: Har en till buss (trans sport -99) som topplockspackningen gått på har jag fått förklarat för mej.....det började med att tempen gick upp till strax under det röda......stannade och öppnade huven och det bubblade/kokade i exp kärlet, därav diagnosen "topplockspackningen.

var ner och kollade oljan i den nyss och den såg väldigt fräsch ut....inget vatten där eller några som helst spår under oljelocket.

den går att köra med och går riktigt bra......kör bara korta sträckor med den.....

kan toppen gå utan att man ser ett spår av det i motoroljan??
Om topplockspackningen går så ger det normalt ingen blandning mellan motoroljan och kylsystemet utan motorn trycker gaser från förbränningen ut i kylsystemet. Om den har blåst rejält så kan det också rinna in vatten i cylindern, det märker man genom att det blir vit rök (mycket av det) speciellt när den stått ett tag. I värsta fall kan man få ett hydrauliskt lås, dvs cylindern är full av vatten så att det inte går att dra runt motorn.

Den slutsats man kan dra av din beskrivning är att motorn har kokt och att det blev så pass mycket tryck att det kom kokande vatten till expansionkärlet. Det behöver i sig inte betyda att toppackningen är blåst, även om det är starkt misstänkt på de här motorerna. Börja med att byta kylarlocket och se om det ger någon skillnad. Kylsystemet ska nämligen ha ett visst tryck vilket höjer kokpunkten på vattnet. Expansionskärlet på de här är däremot inte en tryckbehållare utan det är kylarlocket som ska hålla emot 16 psi innan den låter överskottet gå till expansionskärlet. Om den inte klarar av att hålla trycket så sjunker kokpunkten ner mot 100 grader vid 1 atmosfärs tryck.

Dock så ska kylvattnet vid normal körning inte komma upp i 100 grader så topparna är fortfarande starkt misstänkta och om den en gång har kokat så kan de ha gått sönder då även om problemet från början var någonting annat. Du kan ju ändå börja med att byta kylarlocket och se om du har så pass mycket tur att det bara är det..

Problemet kan ju också bero på att någonting hindrar cirkulationen. Kolla att termostaten fungerar som den ska, om den inte öppnar så är övre kylarslangen kall för att det inte blir någon cirkulation men då skulle det knappast kunna koka i expansionskärlet.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

ok! ska testa med ett annat kylarlock.....

fanns inte med nån tub med silicon i paketetet, bara packningar och bultar......

finns det nån motsvarighet på tex OKQ8?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

azona200 skrev:fanns inte med nån tub med silicon i paketetet, bara packningar och bultar......

finns det nån motsvarighet på tex OKQ8?
Ingen aning, du kan prova att fråga men jag tvivlar på att mackpersonalen har någon koll på vad som är vad.. Mekonomen har iaf Loctite's motsvarande, den tar som sagt lite längre tid på sig att torka men jag har för mig att den nått 75% härdning efter fyra dagar.

Kolla att bultarna är av rätt längd och släng inte de gamla förrän du fått ihop allting. Se upp så att det inte runnit ner olja eller vatten i bulthålen för då kommer det ta emot när du skruvar i bulten. Det kan vara bra att dra i en gängtapp innan och rensa gängorna så att man får rätt moment när man sedan drar åt och se upp så att du inte får någon bult snett vilket är lätt hänt med de som är svåra att komma åt.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

ingen som har gjort det som har lust att guida lite på telefon och höra dumma frågor :?
verkar ju helt omöjligt :cry:
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Omöjligt är det inte, lite jobbigt att komma åt ibland bara. Ta bilder när du kör fast och lägg upp här på forumet, jag tror det fungerar bättre för det är så svårt att beskriva över telefon.

Alla skruvar och andra småsaker som du tar loss lägger du i plastpåsar och tejpar på delen de hör ihop med, alt skriver på en bit frystejp. Alla kontakter och vakumledningar du tar loss sätter du en bit frystejp på båda sidor och numrerar så är det inte svårt att få ihop det igen.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Här har du en steg för steg-beskrivning som är ganska så bra:
http://www.abrahamsson.com/Intake_Manif ... ow_To.docx" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

sverker skrev:Här har du en steg för steg-beskrivning som är ganska så bra:
http://www.abrahamsson.com/Intake_Manif ... ow_To.docx" onclick="window.open(this.href);return false;

har packat upp filen men får fram mappar som det inte går att läsa
Skriv svar