Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Trans S?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Ah, det ska vara .docx. Dvs Word 2007-format. Antagligen har webservern tolkat den som en zip-fil? Byt isf filändelsen från .zip till .docx
Annons
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

har lite problem med att få bort servovätskebehållaren.....
PICT0136.JPG[/attachment sen kommer nästa problem.....hela överdelen är lös med undantag för en rund grej med slang undertill....[attachment=1]PICT0137.JPG
PICT0136.JPG
PICT0136.JPG (90.8 KiB) Visad 5013 gånger
den som sitter till vänster om mätstickan för växellådsoljan.....

hur gjorde du?
Bilagor
PICT0138.JPG
PICT0138.JPG (91.63 KiB) Visad 5013 gånger
PICT0137.JPG
PICT0137.JPG (93.99 KiB) Visad 5013 gånger
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

nu vart det lite fel....alltså, hur får jag bort servobehållaren?

och övre lådan är lös förutom den runda grejen som sitter till vänster om mätstickan.....den har en slang undertill som inte går att komma åt..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Du tar inte bort servobehållaren utan hela servopumpen. Du måste först ta bort serpentinremmen, det gör du genom att sätta en nyckel för 3/8"-bits (finns adapter-kabel till antingen 1/4" eller 1/2" som är mer vanliga, t.ex. på Jula) i det för ändamålet avsedda hålet på spännaren till relleno så är det hur lätt som helst att ta bort relleno. Nästa steg är att ta bort generatorn och dess fäste som sitter i toppen med 3 bultar. Därefter kan du ta loss servopumpen. Du ska inte lossa slangarna till den utan lägg den bara åt sidan. Kolla hur generatorn ser ut, min var svårt av koldamm så jag lämnade in den på renovering eftersom det inte går att ta ut den med övre insuget på plats.

Innan ovanstående måste du alltså ta bort övre insuget. Den där runda saken, vid oljestickan är EGR-ventilen. Den sitter med två skruvar men jag kommer inte ihåg om de är uppifrån eller underifrån. Slangen behöver du inte ta loss i andra änden utan det ska gå att ta isär när du tagit bort de där två skruvarna som håller ventilen.

När du tagit bort övre insuget sitter fiel railen under den. Vissa satser skickar med nya o-ringar till injektorerna, men inte till bränsleledningens och tryckregulatorns anslutningar till railen. Eftersom du här har bensin under tryck så sprutar det rejält om det skulle läcka.. Det finns två snabbkopplingar på bränsleledningarna som man kan lossa istället men för det krävs ett litet specialverktyg, egentligen bara en liten plastbit som lossar spärren i snabbkopplingarna. Ett annat alternativ är att inte lossa ledningarna utan bara lägga hela paketet åt sidan men se upp så att du inte får veck på ledningarna.

När du fått bort insugen så behöver du lossa vipparmarna för att kunna ta bort stötstängerna. Du behöver inte ta bort vipparmarna helt utan lossa dem bara så går de att vika åt sidan så att stötstängerna kan tas loss.

Det är MYCKET viktigt att du håller reda på stötstängerna då de måste tillbaka till sin gamla plats. Insuget och avgas är olika långa och sätter du dem fel slår ventilerna i kolven. Ta en kartong och gör hål i så att du ställer stötstängerna i samma ordning som de ska sitta och markera noggrant vilken cylinder de hör till. Jag dubbelkollade också när jag satte tillbaka dem att de hamnade på rätt plats, man ser på toppen vilka ventiler som är insuget och vilka är avgas.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Servopumpens bultar kommer du åt genom hålen i remhjulet, bara att snurra på det så att man kan ta bort alla
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

måste nog ändå ta bort slangarna från servopumpen....annars får jag inte bort den.....sitter ju inte vanliga mjuka slangar utan hårda....som bromsrör......eller ska det gå ändå?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Jag har för mig att det var rör längst uppe vid pumpen men slangar längre ner på min så det gick bra att lägga den åt sidan. Jag lyckades att lirka undan den utan att ta bort generatorfästet men sedan när den skulle tillbaka så var det omöjligt, då upptäckte jag att generatorfästet skulle tas bort och sedan var det enkelt.

Så här hanterar du stötstängerna:
Bild

Jag gjorde också markeringar på lådan hur långa de skulle vara så att jag kunde dubbelkolla när jag stoppade tillbaka dem att de kom rätt, insug är de korta och avgas de långa.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

övre insuget är borta, likaså den främre ventilkåpan.....men inre ventilkåpan verkar bökig =(
ibland skulle det vara bra att ha ett barns händer och armar.....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Du ska ta bort tändmodulen, MAP-sensorn och paketet med miljöstyrningsventiler som sitter där på baksidan. Jag har för mig att man behövde ta bort en av pinbultarna till tändmodulen också för den sitter i vägen för en av bultarna till ventilkåpan. Sedan är det inte något större problem att ta bort den. Du kan rotera motorn lite framåt så att det blir lättare att komma åt genom att ta bort de två momentstagen på framsidan, sätt i ett spännband eller dylikt först så att den inte faller bakåt.

Se till att du får ett bra grepp med hylsan och inte får den snett, det är ett elände att komma åt dem om man skulle dra sönder någon bult på ventilkåpan.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

jag kan alltså släppa motorfästena ifram och dra motorn mot mej?
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

har bara bakre vintelkåpan kvar.....allt annat är löst eller bortplockat....förutom rören som går från termostathuset.....
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

azona200 skrev:har bara bakre vintelkåpan kvar.....allt annat är löst eller bortplockat....förutom rören som går från termostathuset.....
röret ska det vara....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

azona200 skrev:jag kan alltså släppa motorfästena ifram och dra motorn mot mej?
Korrekt
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

hur kopplar jag loss röret som går från termostathuset?

törs inte bryta/bända för mycket så det går sönder...
PICT0141.JPG
PICT0141.JPG (94.45 KiB) Visad 4948 gånger
PICT0141.JPG
PICT0141.JPG (94.45 KiB) Visad 4948 gånger
Bilagor
PICT0142.JPG
PICT0142.JPG (95.2 KiB) Visad 4948 gånger
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Du lossar slangen i snabbkopplingen på sista bilden. Röret behöver du inte ta loss från termostathuset. Man kan också ta loss slangen i en koppling vid T-korset längre in. Du bör förresten byta alla de där slangarna som går till värmeelementet, det är vanligt att de läcker och ett elände att komma åt men relativt lätt när insuget är borta.
Skriv svar