Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Trans S?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

sverker skrev:Jag har för mig att det var rör längst uppe vid pumpen men slangar längre ner på min så det gick bra att lägga den åt sidan. Jag lyckades att lirka undan den utan att ta bort generatorfästet men sedan när den skulle tillbaka så var det omöjligt, då upptäckte jag att generatorfästet skulle tas bort och sedan var det enkelt.

Så här hanterar du stötstängerna:
Bild

Jag gjorde också markeringar på lådan hur långa de skulle vara så att jag kunde dubbelkolla när jag stoppade tillbaka dem att de kom rätt, insug är de korta och avgas de långa.

vissa går i tillbaks av stängerna men andra går helt enkelt inte tillbaks.....bänder upp stötstängernas hållare max men det fattas ändå lite...... tips?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Hur menar du nu? Har du börjat montera tillbaka stötstängerna, eller? Jag antar att det är vipparmarna du menar med "stötstängarnas hållare". Det är alltså armarna som sitter under ventilkåporna och överför kraften från stötstången till ventilen.

Kamaxeln har ju nockar och står i sådant läge så att vissa stötstänger är lyfta och dess ventiler ska stå i öppet läge. Jag hade inget problem med det utan skruvade bara upp vipparmarna tillräckligt för att kunna få dit dem, sedan ska de dras till rätt moment och ytterligare en vinkel om jag minns rätt. Det står i Haynes-manualen hur det ska vara.

Om jag inte förstått rätt så lägg upp en bild på det du undrar om.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

den jag håller i plus några till går inte att få tillbaks.....överdelen dom ska sitta i går bara att bända upp till ett visst läge men det räcker inte riktigt till.....
PICT0147.JPG
PICT0147.JPG (93.01 KiB) Visad 4462 gånger
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Hur bar du dig åt när du tog loss dem? Lossade du inte skruven på ovansidan?
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

nää....jag böjde upp vipparmen (om det är den) och så drog jag bara ut dom upptill och sen rakt upp.....

nu när jag böjer upp vipparmen fattas det ca 1-2 mm för vissa att gå i.....

så man kan lossa muttern på ovansidan så vipparmen öppnas mer och man lättare får i stötstången?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Så gjorde jag iaf, men det är väl kanske trevligt att slippa momentdra vipparmarna även om det var inget svårt. Det som håller emot så att du inte får upp armen tillräckligt är ventilens fjäder. Du ska nog inte använda några verktyg som riskerar att repa ytorna..

Det kanske går att dra runt motorn med remskivan på vevaxeln så att kamaxeln vrider sig och avlastar de stötstänger som du inte lyckas få i. Lossa tändstiften så att det inte blir någon kompression, du behöver inte ta loss dem helt för det. Du bör ändå passa på att byta dem och tändkablarna (om de inte är bytta väldigt nyss) för det är infernaliskt svårt att komma åt att byta på den bakre raden med motorn ihopmonterad.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Sådär ja.....då har man monterat ihop insuget och allt annat......bilen startade trots alla bultar och muttrar som blev över :lol: har fyllt på med kylvätska och luftat.....blir bra värme fram men ingenting bak....bara sval luft, inte iskall.....och luftar jag sipprar det ut kylvätska ingen luft.....

Kan det vara stopp i kylsystemet någonstans eftersom det inte kommer värme bak? :?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Du har troligtvis inte fått ut all luft så du har en bubbla som blockerar cirkulationen till det bakre elementet. Låt motorn komma upp i drifttemperatur (så att termostaten öppnar), kör en sväng, lufta, kör en sväng igen och håll på så tills cirkulationen kommer igång till det bakre elementet. Detta för att bubblan ska lossna när bilen rör på sig.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Ska testa det imorgon......märkte att det runnit ut lite mycket servostyrningsolja, så det lät lite när man svängde och var lite tungstyrt......

Är det bara att köpa servoolja på macken eller är det specialolja?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Det fungerar nog bra med det de har på macken.
Användarens profilbild
azona200
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 14:01
Ort: hällefors

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Luftat och klart :D kommer bra värme både fram och bak....tempenmätaren har blivit stabil och svajar inte längre.....kanske pga den nya termostaten..... :?

Fast nu har "low traction" börjat lysa utan att det är halt/slirar......
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: INSUGSPACKNING ELLER TOPPLOCKSPACKNING på Chevrolet Tran

Att tempmätaren svajade berodde på att det var luft/gas-bubblor i systemet, de har du fått bort nu om den är stabil och värmen fungerar som den ska.

Ang TCS så antar jag att den använder ABS-givarna för att kolla om något hjul slirar. Antingen glappar det i någon kabel som du har flyttat på när du bökat runt eller så håller någon givare på att bli dålig, vilket inte är så ovanligt.. ABS-givarna sitter i hjulnaven och man byter hela navet.
Skriv svar