Sida 1 av 1

Begagnatguide - Chrysler Stratus 2.0/2.5 årsmodell 1995-2000

Postat: sön 04 dec 2011, 12:50
av Avenger
Bild

Det här blir min första begagnatguide här på forumet så ha lite överseende =), och jag börjar med en bil som jag haft väldigt länge och där jag ägt bägge motoralternativen med olika växellådor, nämligen den med manuell låda samt den andra med automatlåda. I Mexico fanns det även en annan turbomotor på 2.4 liter, men det hör inte hit just nu :P

Denna guiden behandlar alla årsmodeller som såldes här i Sverige, från -95 till -00. I USA heter modellen Chrysler Cirrus, Dodge Stratus eller Plymouth Breeze. Alla namnen kommer från "moln" på engelska :P

Jaha, då börjar vi :D

Har du gått i tankar om att köpa en Chrysler Stratus? Då vill jag direkt rekommendera en med 2.0 liters 4-cylindig motor med manuell låda!

2.0 litern med manuell låda är ganska så bränslesnål och klarar lätt av de dagliga rundturerna som t ex. pendlarbil eller liknande. Tyvärr är stötdämpningen baktill ganska dålig så mer än 4 passagerare blir bara dumt, ens det är ibland för mycket så dämparna lätt kan ge vika vid vägbulor och gupp.

Bilen snittar runt 0.7 liter/mil och det bästa är att både motor och låda (2.0/manuell låda) är tillverkade helt och hållet av Mopar/Chrysler, även Chassit på bilen. Detta är alltså en renodlad amerikanare utan tvekan!

Det tråkiga med 2.0 litern är effekten, jag kan direkt säga att den inte klara av att dra en husvagn eller skåpsläp om den är tänkt att köpas för det. Jag skulle nästan tro att maxhastigheten med husvagn blir 60 km/h, det går alltså praktiskt taget inte. Mindre kärror går dock att dra.

Om vi istället tittar på 2.5 litern så är det en kraftfull motor fast med en automatlåda som har haft lite problem de första åren.

2.5 liters V6:an rekommenderas enbart som "cruise-bil", när du åker till affären och handlar, längre resor på motorväg o liknande. Varför? Jo! Den drar mycket bensin, bra mycket över 1 liter/mil! Det är ingen fröjd att tanka bilen, men en fröjd att köra den! ;) Och ska du dra husvagn så gäller nog 2.5 litern med automatlåda, men se då till att INSTALLERA EN AUTOMATLÅDEKYLARE innan du ens hakar på husvagnen! Samt inrikta dig på automtlådan av senare årsmodell, -98 och framåt, då finns det även steptronic/autostick på lådan, dvs. du kan växla själv genom att dra spaken åt sidan. Givetvis kan man dock lägga i helautomatik också!

Sammanfattning:

2.0 litern / manuell låda = pendlar/vardagsbil
2.5 litern / automatlåda = cruise bil


När du har bestämt dig för vilken modell du vill ha så är bilarna i praktiken samma, enbart att det finns mer utrustning på 2.5 litersmodellerna, såsom skinn, stolsvärme osv.. även detta finns på vissa 2.0 liters.

Det som jag hemskt gärna vill poängtera är att nästan alla EU-sålda / Svensksålda modeller har en original startspärr / immobilizer! Denna ska man vara mycket försik med, tappar den minnet eller om man råkar förstöra fjärrdosan så är bilen praktiskt taget bara att skrota, detta beror på att spärren sitter ihop med bilens centrala dator, så även om man kopplar ur spärren (som sitter under ratten) så startar bilen ändå inte, det enda man kan göra för att koppla ur startspärren är att man tar en fungerade startspärr > startar bilen > rycker bort modulen för startspärren när bilen står på tomgång, då bryts "programmeringen" mellan den centrala datorn.

Denna spärren är även samma på Chrysler Neon, kan vara bra att veta.

Sammanfattningsvis, håll koll på dosan till startspärren så att den inte skadas, och om det tråkiga skulle hända, då kan man LÅNA en startspärr från någon vänlig själ och koppla in på sin egna bil i 5 minuter, kanske finns någon bilskrot i närheten eller liknande som kan hjälpa en, annars kan man annonsera på blocket.se osv..

Jahopp, nu går vi vidare till bilens exteriör =) Den svagaste punkten (när det gäller rost) är UTAN TVEKAN motorhuven i framkant! Det finns INGEN Stratus unan detta problemet verkar det som, så ta en noga titt på det, en ny huv kostar cirka 1 500:- på Autoexperten och kan lackeras för kanske 2 000:- hos din lokala lackerare. För övrigt så är Stratusen ganska så befriad från just rost, man kan dock slänga en titt på trösklarna framtill fr säkerhets skull, samt dörrkanternas insidor.

För övrigt så finns det inte så mycket att tilläga om utsidan på bilen, eller jo! Strålkastarna har en tendens att blekna rejält! Så håll koll på detta och pruta på priset! Blekta strålkastare gör sikten mycket sämre under vinterhalvåret när det är som mörkast, samt att Bilprovningen inte gillar detta. Utbytes strålkastare finns att köpa i USA på ebay.com, sök bara på "Chrysler Cirrus headlights" (bilen heter "Cirrus" i USA). Man kåste dock koppla om lite kablage men det är värt det, sikten blir otroligt mycket bättre! Annars kan man prova att våtslipa + vaxa befintliga strålkastare, det fungerar väl ett tag..

Om vi går vidare till maskinmässigt så finns det inte så mycket att tillägga om just 2.0 litern, där är allt väldigt enkelt och överskådligt i motorrummet, den mesta servicen kan göras på ett kick. Heller inte specifika fel att anteckna.

MEN, om vi pratar om 2.5 litern så har vi lite att diskutera om automatlådan, men först kan jag säga att motorn i sig är väldigt felfri, inga direkta vanliga fel där, förutom att man bör försäkra sig om att de 3 BAKRE tändstiften är utbytta, det är många som säkert slarvar med detta eftersom man MÅSTE LOSSA INSUGET för att byta stiften. Det tar cirka 1 timme samt att man behöver köpa insugspackningar, kostar runt 200:- på Autoexperten. Så ett kvitto på insugspackningar om någon bytt privat eller från en verkstad bör det finnas, annars kan man räkna med att stiften inte är bytta på väldigt länge.

Då går vi vidare till automatlådan, jag rekommenderar att det inskaffas en bil som rullat max 14 000 mil och där automatlådan är av senare årsmodell, t ex. -98 och framåt, detta beror på att Chrysler kom med uppgraderingar till mjukvaran i automatlådan, vilket gjorde den bättre + att det finns autostick (växla själv på automaten). Kolla alltid oljan i automatlådan när du provkör bilen, kör bilen varm i cirka 15 min och ställ den på plant underlag, HÅLL MOTOR PÅ TOMGÅNG hela tiden medans du kollar oljan, bilen ska alltså vara IGÅNG. Nivån bör vara på MAX men INTE över strecket, samt att färgen ska vara lite rosa/röd/brunaktig och lukta sött, är den mer svartaktig samt lkuktar bränd så är lamellerna nog slut i lådan, KÖR DÄRIFRÅN DIREKT OCH TITTA PÅ EN ANNAN BIL!

Att byta låda i dessa bilar kostar runt 15 000:- inkl. lådan + arbete (om man hittar någon överkomlig verkstad).

Se till att lådan är servad ganska regelbundet och enbart med ATF+3 eller ATF+4, om du hittar något annat namn på ett kvitto såsom Dexron eller liknande, KÖR DÄRIFRÅN DIREKT OCH LETA UPP EN ANNAN BIL! Chrysler lådor kan enbart köras på beteckningarna ATF+3 men helst den mer moderna oljan = ATF+4.

När det gäller inredningen/interiören så är denna väldigt bekväm, precis som fåtöljer = dvs. inga sportstolar! Långa personer får väldigt bra plats, jag är 1,98 meter och får bra med plats i förarsätet med god marginal.

En farthållare är ett krav, den sitter på ratten på bilen, håll koll på att det finns samt att den fungerar.

Om det sitter originalstereon i bilen (den stora stereon på 1,5-din = 7,6 cm hög), kolla så att den fungerar felfritt, dessa har en tendens att gå sönder pga. spruckna lödningar som inte ger kontakt mera. En ny eftermarknadsstereo är en bra investering oavsett, finns kablar som kan kan köpa för att konvertera på t ex. BRL.se eller ebay.com eller Autohifi.se..

Har bilen CD-växlar så är det stor chans att denna snart är defekt också, den sitter i sådana fall i bagaget och brukar vara 6-skivors.

Kupéljudet är godtyckligt bra! Inget att klaga på.

En annan viktig sak som har glömts bort är mätarhuset/instrumentpanelen, där brukar OFTA varvtalsmätaren samt displayen för miltal slockna, detta beror på kallödningar/spruckna lödningar bakom mätarhuset på dess kretskort, kan man reparera detta genom att lossa mätarhuset och värma upp lödningarna, eller köpa ett beg. på skroten.

Jag hade fel på ABS:en på min bil, men det verkar inte vara något särskilt vanligt fel dock så det är inget som kommer diskuteras. Kan dock nämna att det sitter 4 st ABS-sensorer på bilen.

När det gäller fälgar och hjul så är bultmönstret på Stratusarna 5x100, dvs. inte samma som på de flesta andra Chryslers som har 5x114,3. Stratus har samma bulcirkel som t ex. Golf osv. så det blir lite lättare att kanske både köpa och sälja hjulen när man vill byta.

Det finns inte så mycket mera att nämna, kort och gott så är det en bra bil som servat (i alla fall mig) bra, och då tänker jag mest på 2.0 litern, den rekommenderas starkt :)

Jag kommer nog att lägga till lite fler saker här med jämna mellanrum, håll koll! ;)

TILLÄGG:

Jag kom på ytterligare två saker som är bra att tänka på:

*Bilen har väldigt dålig svängradie! Man gör inte en U-sväng på ett rattvarv så att säga!
*Tankmätaren visar lätt fel, står bilen i lutning när man startar den (om bilens front är högre upp än där bak) så kommer tankmätaren att visa kanske 5-6 liter mer bensin än vad som egentligen finns i tanken, detta återställes efter 10-15 minuters körning.

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: fre 03 feb 2012, 15:15
av Pira
Klockren guide! Jag har nyss köpt en 98as Stratus 2.0.

Är riktigt nöjd. Det jag funderar på är startspärren då dosan fungerar men är i dåligt skick. Skulle helst vilja koppla bort den men är det säkert att det inte går åt skogen om man drar ur kontakten till den med motorn på tomgång 5 min? Var sitter enheten och ungefär hur ser den ut?

Mvh, Peter

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: lör 04 feb 2012, 16:13
av Avenger
Tack så mycket, uppskattas! :P

Jag tror att modulen ser ut såhär:

Bild

Jag hade inte vågat rycka startspärren om den fungerar, det ser jag som en ytterst nödlösning :oops: Håll batterierna i dosan uppdaterade samt batteriet i bilen. Linda in dosan med något skydd, t ex. plast.

Skulle det tråkiga inträffa att bilen inte startar mera därefter så blir det svårt att lösa det problemet.

PS, den sitter vid rattkonsollen, undertill.

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: mån 06 feb 2012, 15:19
av Pira
Tack för svaret! Jag har en annan fundering. Tänkte beställa Kamrem, vattenpump och spännare på ebay. Tänkte dubbelkolla med dig om du tror att detta passar? Vad är VIN C? Eng. Code är väl motorkod? Tror att jag hittade "ECB" på en plåtskylt i motorrummet.

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0782831552" onclick="window.open(this.href);return false;

Med vänlig hälsning, Peter

           Description

Brand New Timing Belt Kit, Water Pump, Valve Cover Set for:

1996-1999 DODGE NEON 2.0L 1996cc L4 SOHC (16 Valves) , VIN C , Eng. Code "ECB"

1996-1999 PLYMOUTH NEON 2.0L 1996cc L4 SOHC (16 Valves) , VIN C , Eng. Code "ECB"

1996-1999 DODGE STRATUS 2.0L 1996cc L4 SOHC (16 Valves) , VIN C , Eng. Code "ECB"

1996-1999 PLYMOUTH BREEZE 2.0L 1996cc L4 SOHC (16 Valves) , VIN C , Eng. Code "ECB"

Part Numbers:
TBK245, WP120-1300, VC5021
1= 35 x 48 x 7, 1= 32 x 45 x 6 

This Item Includes:

+ 1 Timing Belt (112 teeth)
+ 1 Tensioner (assembly bearing - made in Japan)
+ 1 Camshaft Seal
+ 1 Crankshaft Seal
+ 1 GMB Water Pump
+ 1 Water Pump Seal
+ 1 Valve Cover Gasket
+ 4 Spark Plug Tube Seals

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: mån 06 feb 2012, 16:21
av Avenger
VIN C = Chrysler.. VIN D = Dodge ect..

ECB = 2.0 liters motorn (4 cylindrig, SOCH = en överliggande axel).

Jag skulle tro att det kitet passar, allt verkar stämma överens :)

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: mån 06 feb 2012, 16:34
av Avenger
http://www.ebay.com/itm/2-0-L-DODGE-PLY ... 20b5460f00" onclick="window.open(this.href);return false;

1000:- med frakten =)

Kanske var det du tittade på, ojdå :lol:

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: tor 26 jul 2012, 21:49
av Rille-77
Hej och hallå!

Har en vän som har en -99 Stratus 2,0. Nu har hon fått ett oljeläckage och undrade om jag kan ta en titt på det. Finns det något ställe jag bör kolla som är "vanligt" på dessa modeller? Gjorde en motortvätt och bad henne återkomma imorrn då hon kört en stund för att se om jag kan lokalisera var det läker.

Tacksam för svar omg!

Mvh Richard

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: tor 26 jul 2012, 22:26
av Avenger
Ventilkåpspackningen/tändstiften hade jag kollat först,. den bytte jag på min 2.0 =)

Men är det mycket som läcker så att det märks tydligt? Eller har besiktningen givit nedslag på att det droppar under motorn?

Jag hade även kollat sensorn för oljetrycket samt topplockspackningen, den kan läcka bakom motorn vid torpedväggen.

De tre punkterna är väl de mesta vanliga vad jag har kommit fram till.

P.S, skriv gärna specifika frågor i kategorin för Chrysler =)

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: tis 27 aug 2013, 22:04
av Davjo
Avenger skrev:Tack så mycket, uppskattas! :P

Jag tror att modulen ser ut såhär:

Bild

Jag hade inte vågat rycka startspärren om den fungerar, det ser jag som en ytterst nödlösning :oops: Håll batterierna i dosan uppdaterade samt batteriet i bilen. Linda in dosan med något skydd, t ex. plast.

Skulle det tråkiga inträffa att bilen inte startar mera därefter så blir det svårt att lösa det problemet.

PS, den sitter vid rattkonsollen, undertill.

Sitter där en sådan även på blazern 1998? Jag söker efter lösning på startspärrproblemet som uppstått på min bil. Fast sken och har försökt nollställa genom att ta av pluspolen på batteriet. Jag har haft problemet innan med. Då har den strulat ibland nån timme, ibland nån dag men sen ändå startat igen tillsslut. Nu har den stått såhär i flera veckor och jag får inte igång den...

Så kanske detta kan vara något att prova?

Re: Chrysler Stratus 2.0 samt 2.5 -95-00

Postat: tis 27 aug 2013, 22:19
av Avenger
Någon sådan finns tyvärr inte, den modulen för till Chrysler och Jeep som såldes inom EU :(