Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellådsproblem 2014 Voyager.

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Jonaskungsman
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 nov 2019, 23:01

Växellådsproblem 2014 Voyager.

Tjenare allihopa!

För första gången har man blivit ägare till något amerikanskt (kanadensiskt) som är nyare än 1964 🙂.

Köpte nyligen en Lancia Voyager 2.8d 2014 med 10600mil på mätaren. Bilen är helt fantastisk i alla hänseenden utom ett, strax innan, notera innan, lådan (62te) ska lägga i treans växel så rycker den till tre gånger (precis som att åka över tre vägmarkeringar) följt av en liten nervarvning från ca 2700 till 2500 rpm. För att sedan direkt påbörja uppväxling till trean.

Detta händer med ljummen och varm låda. Kall brukar gå hur fint som helst.

Trodde att problemet skulle lösas med ny olja och filter. Men nu efter tre byten på 1v så inser jag att det ej är lösningen på problemet. Och oljan jag använt är den som anvisas i manualen ATF+4 framtagen av Chrysler koncernen.

Likaså framför allt när femmans samt sexans växel läggs i så beter den sig precis som att man slirar till på kopplingen i en manuell låda. Alltså växeln läggs ur, varvtalet skenar iväg cirka 500rpm för att sedan lägga i kommande växel och varvtalet sjunker till normal nivå igen. Det går fort, precis som att man bara petar till på kopplingen i en manuell. Kanske är normalt, har noll erfarenhet av 62te lådan så därför vänder jag mig till expertisen 😊.

Extremt tacksam för tips då jag inte riktigt vet vart jag skall börja leta. Solenoidpaket, ventilpaket eller kanske TCC vad vet jag, men något verkar lurt. 🙂

Ha de bäst!
Mvh
Jonas Kungsman
Annons
Användarens profilbild
Jonaskungsman
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 nov 2019, 23:01

Re: Växellådsproblem 2014 Voyager.

Bör tilläggas att med spaken i Manuellt läge så är ryckningarna borta. Varvökningen på högre växlar kvarstår dock även där. 🙂

Mvh
Jonas Kungsman
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Växellådsproblem 2014 Voyager.

Hmm... vill minnas att växellådan har två digitala givare och om nu lådan uppträder OK i manuellt läge så skulle möjligen någon av givarna kunna orsaka problem. Det dom talar emot är att de i regel fungerar eller inte alls. Om givarna inte fungerar som de ska så går bilen in i Limp-mod (hallt-läge) och växlar inte upp genom växlarna. Fungerar båda hastighetsmätarna normalt just när felet pågår? I så fall ligger ju någon av givarna i riskzonen för ett byte. En kodläsare i OBD uttaget har kanske markerat en avvikelse?
Bilens miltal ska inte vara något problem.

Ligger växelläget rätt? D v s att när markeringen visar D att det läget även är ilagt på lådan också?
Skriv svar