Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkod Chevrolet Van -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

Felkod Chevrolet Van -98

Jaha återigen nya bekymmer... Härligt, dom slutar adlrig.
Fick min OBDII-scanner idag och läste av felkoden jag haft på bilen.
1345 - camshaft to crankshaft postition correlation fault
Roligare felmeddelanden kunde man ju fått.

Har googlat lite men kommer inte underfund med så mycket. Nån som haft det problemet och löst det på egen hand? Det verkar som jag behöver ett instrument, men vart köper man det, hur använder man det och vad kostar dom?
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod Chevrolet Van -98

Hej,

Fungerar bilen för övrigt "optimalt"/bra ?

Testa då att återställa koden och se om den dyker upp igen.

Tror nog du måste felsöka hos en aukt. Cheva-verkstad som inriktar sig på "USA-bilar", ett sådant felsökningsinstrument kostar en del.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Felkod Chevrolet Van -98

Verktyget heter Tech-II och alla GM-verkstäder bör ha det, dvs även de som servar Opel och SAAB.

Jag skulle börja med att nolla felkoden och se om det återkommer. Antagligen är det någon av givarna som är lite rasslig isf.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod Chevrolet Van -98

Ja juste, så hette instrumenten :P

En sådan här skulle man ha hemma i garaget:

http://www.ebay.com/itm/Tech-2-PRO-Kit- ... 27c2789d93" onclick="window.open(this.href);return false;

..samt en Chrysler DRB, den kombinationen är ultimat, fattas bara till märket Ford sen har man till alla USA-bilar :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

Re: Felkod Chevrolet Van -98

Har nu beställt ett instrument med scantools program för att kolla Camshaft Retard, Det instrumentet verkar fungera till det, Diffar den mer än +/- 2 så får jag ställa in det. Vi får se hur de går, fortsättning följer
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Felkod Chevrolet Van -98

Avenger skrev:Ja juste, så hette instrumenten :P

En sådan här skulle man ha hemma i garaget:

http://www.ebay.com/itm/Tech-2-PRO-Kit- ... 27c2789d93" onclick="window.open(this.href);return false;

..samt en Chrysler DRB, den kombinationen är ultimat, fattas bara till märket Ford sen har man till alla USA-bilar :D
Jag har inte satt mig in i hur OBD-II fungerar men det är ju ett antal olika protokoll och nya bilar kör CAN-bus. Om adaptern klarar protokollet borde det bara behövas en tabell i programmet på vilka adresser den hittar saker, en del verkar vara standardiserat och sedan har varje tillverkare sina egna. Jag körde scan-läge på min någon gång och då höll den på lääänge och hittade en hel del adresser den fick svar på trots att jag redan ställt in den på att lägga till GM-tabellen.
Skriv svar