Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

hej grand cherokee 00 6a bensin går ej på 5ans cylinder bytt lock kablar stift gått ca 13000 mil. vet ni någon juste verkstad runt malmö . har flyttat runt spridarna de e 5an som spökar tacksam svar :cry:
Senast redigerad av Avenger den sön 22 jan 2012, 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Modell, årsmodell samt motor saknades i rubriken =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

Hej Janne,

Är det denna cylindern som inte hoppar igång? :

Bild

Får man vara nyfiken å fråga hur du har felsökt att det är just den cylindern, med hjälp av den inbyggda felsökningen som bilen har i mätarhuset? Går den inte igång alls eller misständer den "bara" ?

Blir det ingen skillnad om du rycker ur tändkabeln på 5:ans cylinder?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

hej avenger. de e 5an ingen skillnad med kabel på eller av .det är dotterns bil hon pratar om och sälja den. e det lönt o laga eller förlora en massa pengar vid försälgning. det är ju en underbar bil och åka i . vad kann man få för den med problemet. mvh janne :?:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

Hej igen Janne,

Jag hade inte rekommenderat att ni säljer bilen i det skicket, priset sjunker avsevärt när ni inte vet vad det gäller, kan vara något allvarligt såsom ingen komp i cylinder 5 eller liknande.

Men du sa att ni har bytt tändkablar? Det finns inga tändkablar på 4.0 rak 6:an? :roll: Det är 3 tändmoduler varav 1 går till 2 stift.

Har ni bytt hela tändmodulen som ser ut såhär? :

Bild

Får man fråga hur ni vet att det är 5:ans cylinder som misständer? Har ni felsökt detta på en verkstad?

Lyser check engine lampan i bilen? Kan ni vrida tändningen till "ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON" inom 5 sekunder och läsa av eventuella felkoder som i sådana fall visar sig i skärmen/displayen där miltalen står, om det inte finns några koder så skriver den endast ut texten "DONE".

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

hej igen avenger. dom betalade 5000 för felsökningen nytt batteri ingick stift verkstan var 100 på att de va 5ans cylider. felkoden som kom fram är p0305. jättemycket tack för din hjälp.
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

glömde skriva check engine lampan lyser janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

Hej igen Janne,

Det var en dyr felsökning :o Tur att batteri samt tändstift (?) ingick.

Ni kan läsa av felkoden själv om ni gör som jag beskrev i förra inlägget, vrid tändningen osv.. :P

Okey, då har ni alltså felkod P0305 vilket betyder att den misständer på cylinder 5 precis som beskrivet. Ni har bytt stift men inte tändpaketet/modulerna som jag visade på förra bilden? Du sa att ni bytt rotorlock samt tändkablar? Men det finns inga sådana delar :roll: ?

Då kanske det är tändpaketet/modulerna som är defekta? Sa inte verkstaden någonting om det? Gjorde dom ett kompressionstest?

Det brukar vara någon tändmodul som är defekt, det finns som sagt 3 st som startar upp de 6 cylindrarna.

Testa att byta plats mellan dem, flytta fram alla ett steg och flytta den främre längst bak så att alla får nya placeringar. Om felet flyttas till en annan cylinder så vet du att en tändmodul är defekt.

Jag tror att det går att skifta plats på dem ganska enkelt.

Säg till om du behöver någon bild.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

hej igen avenger du ger bra svar. pratade med svärson och han trodde dom bytt tändmodulen TÄNDKABL :roll: AR VAD TROR du e för fel bränd ventil eller dålig komp då jag bor i gbg långt o åka men tänkte lyfta ventilkåpan och kolla . leaktest kanske :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

Hej igen Janne!

Försök gärna ta reda på exakt vad som är utbytt och servat. Annars prova byta plats på/skifta tändmodulerna. Kolla även tändstiften i cylinder 5 innan ni fortsätter så att det inte har blivit dåligt igen, det kanske är helt nedsotat.

Gjorde dom inget komptest, särskilt på cylinder 5? Gör ett själv annars, Biltema har bra utrustning faktiskt =) :

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... in-151393/" onclick="window.open(this.href);return false;

För att kolla kompen så måste alla tändstiften ur och spridarnas kontakter ska kopplas ur, även lossa kontakten till tändmodulen/tändpaketet. Givetvis måste motorns spjällhus hållas öppet, tryck gasen i botten när ni vrider på tändningen :D Tror man ska läsa av trycket på 3-4 varvet man kör med startmotorn. Cylinderkompen på varje cylinder ska vara cirka 135 PSI till 145 PSI.

Har du eller din svärson/dotter bytt plats på spridarna? Det kanske är någon kabel som har smält, dom ligger ganska nära värmeskölden? :roll: Fast då bör den ge någon mer felkod gissar jag.

PS, jag glömde fråga tidigare, hur är bilen att köra, upptäcktes felet pga. dålig motorgång/ryckig eller pga. att check engine började lysa?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

hej avenger svärson lämna in bilen och dom sa att dom bytt plats på spridarna osv jag frågade om dom gjort komp test men han var inte säker på det. han var lite upprörd att betala 5000 men bilen blev ju inte lagad. men dom sa att han betalade enbart för delarna-han tror att dom bytte modulen mvh janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

Hej igen Janne,

Jag har lite svårt att tro att tändkassett, 6 st tändstift samt all arbetstid ingick i priset på 5 000:-, enbart tändkassetten kostar 3 000:- i Sverige, sedan kostar nog stiften runt 100:- hos bilverkstaden, då är vi redan uppe i över 3 500:-. De flesta verkstäder tar över 800:-/timme i arbetskostnad.. :roll: Sedan hade dom felsökt bilen också? Och om dom gjorde det med OBD2-instrument så lägg på en femhundring säkerligen. Men det kanske stämmer om verkstaden var "billiga" :oops:

Jag hade först inriktat mig på om dom verkligen bytt tändkassett, står det inget angivet på kvittot?

Börja med att försäkra er om att tändkassetten är utbytt alternativt skifta plats på tändmodulerna (finns 3 st).

Därefter hade jag börjat leta efter brända kablar till spridarna (även om spridarna är skiftade så går kablaget såsom det gjorde innan. Leta efter bränd/smält sladd/kabel, följ kablaget från spridarna.

Om ovanstående visar sig vara "Okey" så är nog nästa steg ett komptest, en verkstad borde kunna utföra detta ganska billigt, erbjud er att skruva bort stiften och lossa allt kablage själv och "låna" endast kompmätaren av dem så sänker ni kostnaden betydligt, runt 135-145 PSI skall det som sagt vara.

Hur går/gick bilen att köra, märktes det någon skillnad på ryckig motorgång?

Hör gärna av dig hur det går!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

hej avenger. jag har fått bekräftat att tändmodul stift e bytt. nya delar dom ska kolla kablarna. verkstan tog ej betalt för arbetet eftersom dom inte fick lagat bilen.man märker att den går på 5 cylindrar men den e körbar. hör av mig om ca 3 veckor skall på semester. tack för dina tips mvh janne
Användarens profilbild
janne
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 10 jan 2012, 10:16

Re: Jeep Grand Cherokee -00 6 cyl går ej på 5ANS cylinder

janne skrev:hej avenger. jag har fått bekräftat att tändmodul stift e bytt. nya delar dom ska kolla kablarna. verkstan tog ej betalt för arbetet eftersom dom inte fick lagat bilen.man märker att den går på 5 cylindrar men den e körbar. hör av mig om ca 3 veckor skall på semester. tack för dina tips mvh janne
det har inte hänt så mycket pga tillökning i familjen. bilen står still just nu 2a bilen mvh janne
Skriv svar