Dodge Ram 6,7 L som gått dryga 24 000 mil som dragit tungt?
- terrorcorp
- Minivan
Dodge Ram 6,7 L som gått dryga 24 000 mil som dragit tungt?
Har en Dodge ram 2500 -04 som jag är jäkligt nöjd med förutom min 4 stegs aut låda så ja vill gradera upp mig till en -08-
Har hittat en som ska gå fint i låda och motor men som dragit tungt.
Är detta galenskap av mig eller ska ja slå till priset är väldigt bra
Har hittat en som ska gå fint i låda och motor men som dragit tungt.
Är detta galenskap av mig eller ska ja slå till priset är väldigt bra
Senast redigerad av Avenger den tor 16 feb 2012, 09:02, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken ;)
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken ;)
Annons
Re: 6,7 L som gått dryga 24 000 mil som dragit tungt?
Hur tungt har den dragit samt hur länge, sedan den var ny? Är mellanskillnaden stor eller blir det nästan ett byta rakt av? Om inte, hur långt har din bil rullat?
2500 är ju heavy duty vilket inte många tillverkare erbjuder, så man tycker ju att det inte ska vara någon fara, dom klarar väl att dra över 7 500 kg har jag hört.
Jag tror dock inte du kommer känna någon skillnad mellan 4-stegs och 6-stegs lådan, särskilt inte när det gäller diesel. Eller du kanske menade att din automtlåda börjat bli ryckig/sliten?
2500 är ju heavy duty vilket inte många tillverkare erbjuder, så man tycker ju att det inte ska vara någon fara, dom klarar väl att dra över 7 500 kg har jag hört.
Jag tror dock inte du kommer känna någon skillnad mellan 4-stegs och 6-stegs lådan, särskilt inte när det gäller diesel. Eller du kanske menade att din automtlåda börjat bli ryckig/sliten?
Re: 6,7 L som gått dryga 24 000 mil som dragit tungt?
PS, lådan i 2008-modellen är förstärkt (till 6.7 litern).
Har det varit en arbetsbil som dragit minigrävmaskin eller liknande?
En avgörande fråga är ju också hur ofta motor och låda servats under så många mil på så kort tid. Nästan på att en extern kylare hade behövts till lådan beroende på vilka vilka vikter som gäller.
Har det varit en arbetsbil som dragit minigrävmaskin eller liknande?
En avgörande fråga är ju också hur ofta motor och låda servats under så många mil på så kort tid. Nästan på att en extern kylare hade behövts till lådan beroende på vilka vilka vikter som gäller.
- terrorcorp
- Minivan
Re: Dodge Ram 6,7 L som gått dryga 24 000 mil som dragit tun
Vilket kanon forum.
Tack för så snabba svar.
Ja vet inget om den mer än att den gått dryga 24 000 och att den används för towing som försäljaren i usa säger.
Han vet dock inte vad han dragit men priset ligger 4000 dollar under de snittet av de andra Dodge Rams 2500.
Så denna ska ja köpa och min ska ja sälja.
De är inge fel på min låda alls, men -04 är tydligen lite ryckiga i sig själva enligt importgaraget ( dodge speciallist ) är dock ruggigt trött på att den drar så länge på varje växel.
Nå va tror ni?
Tack för så snabba svar.
Ja vet inget om den mer än att den gått dryga 24 000 och att den används för towing som försäljaren i usa säger.
Han vet dock inte vad han dragit men priset ligger 4000 dollar under de snittet av de andra Dodge Rams 2500.
Så denna ska ja köpa och min ska ja sälja.
De är inge fel på min låda alls, men -04 är tydligen lite ryckiga i sig själva enligt importgaraget ( dodge speciallist ) är dock ruggigt trött på att den drar så länge på varje växel.
Nå va tror ni?
Försök ta reda på vad för släp (vikt) den har dragit, om den använts som arbetsbil eller liknande.
Står den i USA just nu och ska importgaraget importera den åt dig? Finns det folk som provkört och inspekterat den i USA? Har ni tagit Carfax på bilen?
Det kan lätt bli så att de 28 000:- tusen du sparar på bilköpet (+ tull och moms) blir en kostnad här i Sverige om lådan tagit mycket stryk och fått dålig service. Se till så att Carfax är clean och ifylld servicebok, det är flera bilar från USA som saknar detta och man kommer på det i efterhand.
Står den i USA just nu och ska importgaraget importera den åt dig? Finns det folk som provkört och inspekterat den i USA? Har ni tagit Carfax på bilen?
Det kan lätt bli så att de 28 000:- tusen du sparar på bilköpet (+ tull och moms) blir en kostnad här i Sverige om lådan tagit mycket stryk och fått dålig service. Se till så att Carfax är clean och ifylld servicebok, det är flera bilar från USA som saknar detta och man kommer på det i efterhand.
- terrorcorp
- Minivan
Avenger skrev:Försök ta reda på vad för släp (vikt) den har dragit, om den använts som arbetsbil eller liknande.
Säljaren "visst" inget om vikten.
Maila om carfax idag.
Nej ingen som provkör den åt mig, har dock en kontakt i florida som löser allt de andra
Men kan en soppas "ny" bil låda rasa med tanke på att den är gjord för att dra? vad kostar de att renovera? vad kostar en begagnad i usa?
Nej ja importerar den själv, ska dock låta imoprtgaraget sätta i fartspärr, vet du något pris på de?
Nej kommer nog tjäna mer har hittat en för dryga 17 000 dollar.
Jag tänkte bara om den dragit enorma vikter, drar den fullast hela tiden så är det ju klart att bilen inte mår bra, men det kanske bara varit mer normala vikter.
Fartspärr är inget man sätter i, det programmeras till bilens dator, det finns handhållna enheter som man kopplar till bilen så kan man bara knappa in hur fort den ska gå
Här är en under 4 000:- kr med frakten till Sverige:
http://www.ebay.com/itm/36000-Edge-Evo- ... 27c35947cf" onclick="window.open(this.href);return false;
Står skrivet att det går ställa in hastighetsbegränsningen med den, annars kan man ju sätta begränsning på varvtalen om man väljer någon annan enhet som inte klarar allt.
Fick du tillbaks en clean carfax?
Fartspärr är inget man sätter i, det programmeras till bilens dator, det finns handhållna enheter som man kopplar till bilen så kan man bara knappa in hur fort den ska gå
http://www.ebay.com/itm/36000-Edge-Evo- ... 27c35947cf" onclick="window.open(this.href);return false;
Står skrivet att det går ställa in hastighetsbegränsningen med den, annars kan man ju sätta begränsning på varvtalen om man väljer någon annan enhet som inte klarar allt.
- terrorcorp
- Minivan
Jo då fick svar på carfaxen helt clean.Avenger skrev:Jag tänkte bara om den dragit enorma vikter, drar den fullast hela tiden så är det ju klart att bilen inte mår bra, men det kanske bara varit mer normala vikter.
Menar du att de verkligen räcker med en sådan tuner i besiktningen?
Fan de skulle ha 25 000 för att fixa de på Boulder maskin....
Hade du ingen koll på priset att reparera en låda?
Här är en till:
http://www.ebay.com/itm/BANKS-AUTOMIND- ... 1c1e7ccf02" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag har hört är att dessa SuperChip och liknande enheter som kan programmera är riktigt bra, i beskrivningen står det att det går att justera rpm/hastighet osv., så om det inte hade fungerat så är det väl bara att skicka tillbaks enheten
Jag kommer inte på något annat sätt att få dit en startspärr.
Men du, hur fort går bilen som den står nu? Är den Kanadaimport så får den inte gå fortare än 165 km/h tror jag, men går dom verkligen köra fortare än 170 km/h även om dom är USA-sålda? Har dock hört en del komma upp i snäppet över 200 km/h.
Fartspärr behövs från -05 och uppåt. Enligt bilprovningen är det inte godkänt att programmera en startspärr
Jäkla konstigt, jag har ingen aning om vad som används annars, du får jättegärna meddela hur det går med startspärren, vad som används i övriga fall.
Reparera lådan i Sverie kostar nog runt 25 000:- minst, den ska ur bilen och därefter skickas eller renoveras på plats och därefter monteras tillbaka i bilen.
http://www.ebay.com/itm/BANKS-AUTOMIND- ... 1c1e7ccf02" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag har hört är att dessa SuperChip och liknande enheter som kan programmera är riktigt bra, i beskrivningen står det att det går att justera rpm/hastighet osv., så om det inte hade fungerat så är det väl bara att skicka tillbaks enheten
Jag kommer inte på något annat sätt att få dit en startspärr.
Men du, hur fort går bilen som den står nu? Är den Kanadaimport så får den inte gå fortare än 165 km/h tror jag, men går dom verkligen köra fortare än 170 km/h även om dom är USA-sålda? Har dock hört en del komma upp i snäppet över 200 km/h.
Fartspärr behövs från -05 och uppåt. Enligt bilprovningen är det inte godkänt att programmera en startspärr
Reparera lådan i Sverie kostar nog runt 25 000:- minst, den ska ur bilen och därefter skickas eller renoveras på plats och därefter monteras tillbaka i bilen.
Det krävs en godkänt fartbegränsare och Boulder Maskin erbjuder en sådan för från 10400kr... Som hittat!Avenger skrev: Fartspärr behövs från -05 och uppåt. Enligt bilprovningen är det inte godkänt att programmera en startspärrJäkla konstigt, jag har ingen aning om vad som används annars, du får jättegärna meddela hur det går med startspärren, vad som används i övriga fall.
Undra vad det är för spärr, något slags motstånd som egentligen gör samma effekt som om man programmerar in den kanske? Lustigt att Bilprovningen inte godkänner det :S
Avenger skrev:
Undra vad det är för spärr, något slags motstånd som egentligen gör samma effekt som om man programmerar in den kanske? Lustigt att Bilprovningen inte godkänner det :S
http://www.bouldermaskin.se/Templates/verkstad.html" onclick="window.open(this.href);return false;I dagsläget är de enda godkända begränsarna av mekanisk universaltyp som monteras på gaspedal stället.
Med installationen följer märkning på bilen och en kontrollrapport som du tar med dig till Bilprovningen vid första registreringsbesiktningen.
Pris för installation är ca 10,400 kr + moms men kan variera beroende på årsmodell och bil.
Installationstiden är ca en dag.