Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Då var det slut på Chryslern då...

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Då var det slut på Chryslern då...

Är ju lite lustigt ändå, man kör omkring i snöstormar o bäckmörker o alla möjliga konstiga förhållanden, men det går ju bra ändå man kommer hem o man kommer till jobbet osv..
Däremot idag när det är mitt på dagen, dagsljus och tillome bra plogat går det åt helvete..
Hann inte mer än till första korsningen så kommer det en mupp i en Skoda som smäller rätt in i sidan.
Så nu har jag halva förardörren och del av framskärmen intryckt...
Bilen går fortfarande att köra men att stänga dörn e inte o tänka på.
Först gick den inte att öppna och när vi väl fick upp den går den inte att stänga ordentligt. Fick surra fast den med spännband, lyckades få den att sitta fast men nu får man ut en hel näve mellan ovansidan på på dörren och taket

Hon som körde Skodan medgav att det gick nog liiite fortare än 50 sen kom vi fram till att det faktiskt var 30 på den vägen och högerregel för henne in på min väg..
Som tur var slapp vi personskador men det är ju synd på bilen, tvivlar på att försäkringsbolaget lagar en 11år gammal bil så den blir väl inlöst i guess...
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Det var hemskt tråkigt att höra, men skönt att ingen blev allvarligt skadad :(

Jag tänkte just skriva tur i oturen att du har helförsäkring, men en sådan olycka mellan 2 bilar går ju givetvis på trafikförsäkring om man bara har det. :oops:

Vid olyckor så ogillar man att prata om hur det gick med det materiella, men som sagt tråkigt med bilen också, du hade "nyligen"/inte så jättelänge sen inskaffat den?

Jag tvivlar också på att dom reparerar bilen efter din beskrivning, men se till att få ut den summa den är värd.

Det kanske inte är på listan eller i tankegångarna just nu, men vad inriktar du dig på för bil härnäst om verkstaden beslutar det tråkiga :( ?

Än en gång, väldigt tråkigt :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Tack!

Nee precis har bara haft den sen i somras så man hade gärna haft den kvar ett tag till...
Har halvförsäkring på den men skulle tro att det blir hon som får skulden iome högerregeln så det går nog på hennes försäkring (hoppas jag :) )
Men det verkar som jag får vänta på besked ett tag
Skadeanmälan var stängd idag men skickade in en via internet så de dröjer väl till måndag innan de börjar behandla ärendet. Men jag gissar på att den blir utlöst i nån form (fanns en uppsjö med varianter på det oxå när man googla runt lite) o har ju hört om en del som får tillbaka mer än de köpte de för.

Men de va tur att man satt i Stratusen o inte nån liten Micra eller Opel eller nå då har jag nog haft Skodan i knät, small rätt bra. Och att jag inte hade dottern med mig...

Har faktisk kollat runt lite på blocket redan
Mest på "kul" innan man vet hur de blir men nog har man blivit lite "jänkarbiten" allt
Finns en risk att det blir en till^^
En 300C eller en Magnum skulle ju göra sig jävligt bra på uppfarten :D
Men som de verkar nu så lär de nog bli nå väldigt billigt panikköp till på måndag så man tar sig till jobbet
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Då borde hon få skulden som sagt :)

Ibland är det så att man får tillbaka mer än vad man köpt bilen för, ett litet plus i kanten eller vad man kan kalla det för :roll:

Men skönt som sagt att ingen kom till skada och att du åkte en lite större bil.

Håller helt med dig ang. 300C och Magnum, fast hellre än 300C då Magnum som säljs i Sverige är Europamodeller med andra framlyktor :)

Synd att du måste panikköpa en bil, blir svårt att hitta ett klipp eller en bil som man vill ha på så kort tid :(

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Jo de e lite synd
E inte riktigt min "stil" heller, brukar va jävligt noga o beställa besiktningsprotokoll o försöka läsa på om modeller o provköra osv
Men de jag vet är att det inte kommer bli nån VAG
Har haft två Passater tidigare o de e nog de två sämsta bilar jag haft
Den första totalhavererade motorn på efter två veckor och då tänkte man att de va otur osv så de blev en till ett år senare. Härdade ut i 2,5 år med den innan jag var tvungen att göra mig av med den. De va alltid nåt som var trasigt på den spela ingen roll hur mycke man laga så kom de nå nytt efter nån vecka eller så. De enda den faktiskt gjorde bra va att den starta utan problem oavsett temperatur.
:)
Jo nog är de så 300an har nog förtur
Den e svårslagen
:D
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Det är bra att beställa besiktningsprotokoll osv. det har vi också gjort på en del bilar kommer jag ihåg :)

Men är det bråttom så får man göra det bästa av situationen, finns dock en del fina Stratus 2.0 på blocket som jag går i god för så att säga, min förra Stratus fungerade utan större problem och är en bil jag lätt skulle kunna köpa igen ;)

Om man bortser från 300C så hade mitt första val varit en Dodge Charger 2,7 V6 -06, en riktigt snygg bil med samma chassi och drivlina som 300C, men med ett lite sportigare utseende.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Nu har jag äntligen fått besked från verkstan iaf
Skadorna var värre faktiskt än vad det såg ut från början
Förardörren lär bytas
Framskärmen
Tröskeln
Innerskärm
A-stolpen var rejält tillknölad
Div emblem o lister

Slutnotan hamnade på 55 000:-
:shock:
Bara dörren kostade visst 15 000:-^^

Bolaget har inte kikat än tydligen men nåt annat än inlösen är ju inte o tänka på
Enl verkstadskillen kollar de faktiskt lite på typ blocket o bytbil när det är så här gamla bilar
De tar bort den billigarste och dyraste o räknar fram ett snitt på det som blir kvar
Jag gjorde samma och fick fram 30 200:-
Köpte den för ca 24 000 i somras och får jag ut för nya vinterdäcken och batteriet så kan man kanske tom gå med lite vinst^^
Om man ska va lite positiv i samanhanget :)
hehe
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

:shock:

Det var inte billigt att reparera bilen! :shock: Dom måste enbart ha räknat på splitt nya delar eftersom dörren kostar 15 000:- :o

Som du säger så är det ju "lite" positivt om du kan tjäna på det dock :)

PS, har du köpt en bil redan? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Jo precis med betoning på lite :D

Antagligen är det nya delar de tittat på men de är ju en verkstad så de vill väl kunna garantera kvaliteten på jobbet antar jag

Jo de blev ett panikköp i helgen
Vart väl kanske inte det som stod högst på önskelistan men den går (än så länge) väldigt bra i motor o lådan
Blev en Mazda 626 kombicupé -96
Med tanke på priset 11 000:- är jag riktigt nöjd
Den har AC, airbags o farthållar o grejer o allt funkar faktistk fortfarande
:D
Men vi ska köpa en till bil senare när vi vet hur det blir me Stratusen
Lär ju dels ha två och de känns inte helt ok att skjutsa runt lillan i den bilen mer än nödvändigt om de skulle hända nå
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Jo det stämmer nog ang. Stratusen :)

Lite ovanlig modell av 626:an om jag inte har fel? :) Har inte sett så många sådana, bra pris också!

Är det manuell eller automat på bilen? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Jo den ser inte helt fel ut faktistk
De är både snyggt o praktiskt me den halvkomibluckan
:D
Blev en manuell letade efter automat men e skitsvårt o hitta en bil som har både ac och airbag tydligen
I varje fall när man har bråttom :)
Är den me 2.0 motorn men känns rätt pigg ändå trots 118hp
Men den är nog lite trimmad satt öppet filter i den såg jag o sen så väger den ju inte så mycke heller
:D
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Idag blev det sista klart me Stratusen
Va in till verkstan och skiftade däcken och swapade tillbaka det gamla batteriet :roll:
Skroten skulle komma och hämta den i morgon eller på onsdag lät det som
Försäkringsbolaget va faktiskt rätt snabba av sig också. Gjorde upp me de i torsdags att vi skulle få 30 000:- för bilen plus att vi efter lite tjat fick behålla vinterdäcken också och pengarna fanns på kontot idag :D

Visst gick det att programera om fjärrdosorna relativt lätt till de btw?
I så fall har jag 2st om nån e intresserad likaså instruktionsböcker till bil och stereo på svenska.
Batteriet tänkte jag också försöka bli av med
Lägger in de under säljes kategorin
:)
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Bra att det kom något gott ur det hela :)

De måste kännas lite bättre nu då? :D

Också roligt att du fick "plocka lite delar", jag kommer ihåg när en gammal Saab vi hade blev påkörd av en King Cab i 90km/h eller nåt sånt, den bilen gick direkt till skroten och ut fick vi 35 000, fastän vi köpte den för 70 000 eller liknade om jag inte minns fel :(

Jag hade gärna köpt nycklarna, men min Dodge kör på Mitsubishi-dator så tror inte dom fungerar :/ har du några bilder på dom? :)

PS, blir det någon mer bil nu eller sparar du till annat :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Känns helt klart bättre nu
Jo va sjysst att vi fick plocka däcken va ju ändå typ 6000 med fälgarna o batterierna till de var ju inte det billigaste heller
Va inne en stund på att mecka loss stereon o förstärkaren också men känndes lite konstigt o börja strippa den alldeles när vi stod inne i verkstadshallen :D

Ajaj brukar kunna va farliga o krocka me när de är så högbyggda, tar ofta ovanför där den andra bilen är "gjord att krockas"
Surt när det blir så men det är nog vanligare att man får för lite än för mycke tyvärr de e ju ändå försäkringsbolag :(
Men det gick bra med alla som var med o så?

Nej har inte hittat nåt än men har börjat kolla lite mer på allvar nu när vi sett att pengarna gått in :)

Så ser fjärrlåsen ut
IMG_1693.JPG
IMG_1693.JPG (39.16 KiB) Visad 6249 gånger
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Då var det slut på Chryslern då...

Hej igen!

Hehe, hade nog sett komiskt ut om du plockat med dig så mycket som stereo och förstärkare också :)

Det gick bra för alla vid den krocken, vi stod faktiskt utanför bilen på en 90-väg där någon hade fått punktering, så han small rakt in i Saaben med oss utanför bilen.

PS, krockade med min gamla Stratus förra vintern, tror inte jag skrev det men det var en ganska komisk historia, jag kommer och kör på en 50-väg som gick lite "utanför" stan, och där hade dom byggt om vägen så den slingrade sig för att man skulle hålla nere hastigheten. Jag kör helt lugnt och blir tvungen att bromsa in eftersom det är andra bilar som kommer före (vägen smalnar av), men så fort jag trycker på bromsen så tappar blien greppet helt och hållet (hade defekt ABS), så bilen glider hur lugnt och fint som helst men i "ganska" hög hastighet rakt in i en svart "skylt" följt av en vägmarkeringsskylt, alla skyltar viker sig omgående och bilen skador blev enbart på reg-skylten :)

Tror inte dom fjärrlåsen passar min bil :/ Den klarar bara av Lås/lås upp och ej "Panic" :(

Men tack för bilderna! :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar