Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Funderingar kring Tahoe -97

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Funderingar kring Tahoe

Lite dumt av mig att skriva om du tittat på bilen och då "kanske" provkört den :lol: Klart man provkör om man tittar på bilen! :oops:

Oh fan, det var ingen liten roadtrip på 60 mil! :shock: :) Då är det ju nästan så att man vill bestämma sig i förväg om man ska köpa bilen eller ej.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe

Avenger skrev:Lite dumt av mig att skriva om du tittat på bilen och då "kanske" provkört den :lol: Klart man provkör om man tittar på bilen! :oops:

Oh fan, det var ingen liten roadtrip på 60 mil! :shock: :) Då är det ju nästan så att man vill bestämma sig i förväg om man ska köpa bilen eller ej.

Hehe, man måste tänka efter först ;)
Ja, jag har en bekant längre ner i landet som jag ska försöka övertala att kolla på den åt mig, får se hur det blir med det ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Funderingar kring Tahoe

:lol:

Ja, det var ju en bra idé, hoppas det går bra och att det kanske är något att ha :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe

Avenger skrev::lol:

Ja, det var ju en bra idé, hoppas det går bra och att det kanske är något att ha :P
Det hoppas jag också :)
Pris på försäkring på Tahoe blev jag riktigt överraskad av..Det jag kollat på är ju Audi A8 och Tahoe.
A8: 12.000:-
Tahoe: 6.000:-
Då gör det nog inget att Tahoen drar lite mer ;)
Skulle vilja ha lite fakta från någon som vet angående förbrukningen på Tahoe..För blocket annonser litar jag inte på och sen verkar det vara spridda meningar, allt från 1L milen landsväg till 2-2,5 :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Funderingar kring Tahoe

Fasiken vilken skillnad i pengar!

Men Audi A8 är snygga bilar det också, så lite dilemma :P A8 glömmer man inte så lätt efter att ha tittat på "Transporter 2 & 3" :D

http://www.fueleconomy.gov" onclick="window.open(this.href);return false; är en skitbra sida att kolla upp förbrukningen.

På Tahoe'n ligger den på följande:

Stadskörning: 2,0 liter/mil

Blandad körning: 1,68 liter/mil

Landsväg: 1,47 liter/mil - ECO ? :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe

Avenger skrev:Fasiken vilken skillnad i pengar!

Men Audi A8 är snygga bilar det också, så lite dilemma :P A8 glömmer man inte så lätt efter att ha tittat på "Transporter 2 & 3" :D

http://www.fueleconomy.gov" onclick="window.open(this.href);return false; är en skitbra sida att kolla upp förbrukningen.

På Tahoe'n ligger den på följande:

Stadskörning: 2,0 liter/mil

Blandad körning: 1,68 liter/mil

Landsväg: 1,47 liter/mil - ECO ? :D
Ja A8 är riktigt fin bil det med, lite mer lyx, men mindre motorljud tyvärr.
Egentliga huvudsaken att jag letar ny bil är att jag vill ha en bil jag kan åka långt i och som är tyst i kupen, där går ju A8 in klockrent iaf. Tahoe är ju skön att åka i vad jag har hört, ljudet i kupen vet jag dock inget om.

Bränsleförbrukningen på Tahoe är ju inte JÄTTE farligt iaf, det kan man leva med för det ljudet man får :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Funderingar kring Tahoe

Tror du att Tahoe är bra som pendlarbil? :mrgreen: Särskild när den är höjd också, den kanske lämpar sig mer för skogen än motorvägen :D hehe
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe

Avenger skrev:Tror du att Tahoe är bra som pendlarbil? :mrgreen: Särskild när den är höjd också, den kanske lämpar sig mer för skogen än motorvägen :D hehe
Kanske inte..men gött lär man åka i dom ;)
Och finns det nåt mer manligt att åka och ställa sig på ICA-parkeringen med en sån :lol:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Funderingar kring Tahoe -97

Varför inte en fet Chrysler 300c med demonsvarta fälgar men en pendlarmotor på 2.7 liter V6? :D :mrgreen: ..eller Dodge Magnum med 3.5 V6? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe -97

Avenger skrev:Varför inte en fet Chrysler 300c med demonsvarta fälgar men en pendlarmotor på 2.7 liter V6? :D :mrgreen: ..eller Dodge Magnum med 3.5 V6? =)
Längesen jag skrev nu :(
Visst är dom du nämner också fina bilar, men inte det jag är ute efter :)
Tahoen är kvar på blocket, tyvärr, min också..Sval marknad känns det som!

Nej Tahoen är nog ingen pendlarbil, men jag åker MAX 1000 mil om året så då kanske det inte spelar någon roll.
Ett exempel, räknat på 1000 mil i bränslekostnad. A8 med min åkning landar väl runt 1.3, Tahoe 1.8L/milen ,då får jag dessa summor. Inga astronomiska summor, sen är ju Tahoen 5000 billigare i försäkring, och skulle gissa på betydligt billigare delar osv. Audin är ju inte billig om man ska lämna in den,och många verkstäder vill inte ens skruva på dom :evil:

Tahoe: 28.000
Audi A8:20.800

Eller försöker jag bara övertyga mig själv om att det är Tahoen jag vill ha? :lol:
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe -97

Har läst att man inte ska köra med 4wd ikopplat hela tiden på Tahoe, hur kommer det sig?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring Tahoe -97

Det vanliga på amerikanska bilar med 4wd är att de har ingen mittdifferential i fördelningslådan. Det gör att man kan inte köra med 4wd inkopplat på underlag med hög friktion, t.ex. vanlig torr väg, därför att något hjul måste slira när du svänger och det ger stora påfrestningar på drivlinan. Det går bara att köra med 4wd på snö, lera eller annat slirigt underlag, men det är å andra sidan där det behövs.
Användarens profilbild
fredrik_rr
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 23 maj 2012, 13:00
Ort: Borås

Re: Funderingar kring Tahoe -97

Jag hade en Suburban -99 som väl är att anse ungefär som en förlängd Tahoe.

Och jag måste säga att jag var supernöjd med den!
Långresor var bekvämt, som längst sträckkörde vi 180 mil, och man sitter bra i den och behaglig ljudnivå (min hade standarddäck). Den är förvånandsvärt stabil även i snabbare motorvägsfart, hastighetsbegränsningen slår in med ett ryck i 160 men då är den fortfarande lugn och fin att köra.
Cadillac Deville 2003 http://www.garaget.org/?car=222285" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe -97

sverker skrev:Det vanliga på amerikanska bilar med 4wd är att de har ingen mittdifferential i fördelningslådan. Det gör att man kan inte köra med 4wd inkopplat på underlag med hög friktion, t.ex. vanlig torr väg, därför att något hjul måste slira när du svänger och det ger stora påfrestningar på drivlinan. Det går bara att köra med 4wd på snö, lera eller annat slirigt underlag, men det är å andra sidan där det behövs.
Ok då är jag med :) tack för svar
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Funderingar kring Tahoe -97

Har letat som en tok! Jag har hittat "usa"fälgar men var får man tag i stora däck, tex såna som sitter på bilen i annonsen i första inlägget? Och får man köra med såna däck på vintern tro?
Skriv svar