Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kommande: Oljeguide!

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Kommande: Oljeguide!

Vi arbetar för fullt med att hitta en lämplig oljeguide till forumet, där det framgår vilken typ samt mängd som behövs.

Håll utkik!..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Avenger skrev:Vi arbetar för fullt med att hitta en lämplig oljeguide till forumet, där det framgår vilken typ samt mängd som behövs.

Håll utkik!..
detta gillar vi! kan bli ett bra verktyg här på forumet
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Hej!

Jo det hade varit en väldigt bra guide, och för att få bästa möjliga resultat avvaktar vi med att göra en egen guide, därför har vi frågat ledande tillverkare i USA om att bidra med ett sådant program eller fil :)

Vi inväntar just nu svar från Pennzoil, 76 oil, Red Line, Valvoline, Castrol, Mobil 1 osv.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

UPPDATERING!

Vi har nu påbörjat en egen oljeguide, och än så länge har vi lagt in ett antal hundra bilar med upgifter om oljevolym samt viskositet.

Vi kommer fortsätta lägga in 100-200 bilar till och sedan granska alla uppgifter.

Det kommer säkerligen förekomma ett antal fel i guiden, men vi gör vårt bästa för att hålla den så korrekt som möjligt genom att granska original servicemanualer och ägarmanualer i den mån att vi har tillgång till alla ;)

Håll utik efter guiden här på sidan ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Nu är BETA 1 av guiden släppt, du finner den genom att klicka på knappen till höger på hemsidan, under "Fälgguiden".

Vi valde att göra en lista av guiden, då vi tror att det är smidigare att leta igenom den på så sätt..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Oljan till Buick park avenue skall vara 4 liter. var hos ad center å bad dem att ta fram uppgift om min bil å det var 4 liter!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Hej!

Hmm, i ägarmanualen står det 4 quarts = 3,8 liter :/ för årsmodellen 91-96..

Ska ta en närmare titt på det :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Update!

Det verkar visst vara 4,75 liter för ett komplett oljebyte med filter enligt original manual, så jag litar på ägarmanualen som GM gjort i detta fall, dom borde veta vad som ska i deras egna bil :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Avenger skrev:Update!

Det verkar visst vara 4,75 liter för ett komplett oljebyte med filter enligt original manual, så jag litar på ägarmanualen som GM gjort i detta fall, dom borde veta vad som ska i deras egna bil :)

Mvh
Jonathan

Ok men då gör jag det med! köpte trots allt en 5 liters dunke så jag skall klara mig!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande: Oljeguide!

Hej igen!

Det känns som man ska lita på det som är bilens egna manual, men å andra sidan "säger" de stora bolagen att 3-4 dl stannar kvar i motorn om du inte sköljer ur den, så 4,3 liter är rekommenderat :)

Blir mycket att granska i guiden och fylla ut dom närmaste dagarna, gillar dock att den är i pdf-fil, tänkte först ställa upp en söksida men det känns bättre att kolla igenom guiden :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar