Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Nu har jag precis haft in min Park Avenue på besiktning och gubbe tyckte allt såg jättefint ut på bilen bortsett från en tråkig anmärkning jag fick. Avgasvärdena var för höga. Alla fyra kolumnerna som ingår i avgasvärdena var lite för höga å han sa att den får lite för mycket bensin.
Det är en 3,8 liters v6:a och förra året så gick den igenom med jättefina avgasvärden.
Mina första tankar är en grundservice.
Nu till detaljerna. Vad kan i första hand vara mest centralt för att få värdena att bli bra igen?
tänkte mig olja filter å stift!?
vad kan man göra om men ser att det ändå är lite för höga värden om man gör servicen å den inte får tillräckligt bra värden? jag bara spekulerar lite framåt ifall den vanliga servicen inte fixar problemet.

Vid sidan om detta så undrar jag hur mycket olja det åtgår till denna motorn. har bara bytt en gång å minns inte hur mycket det gick åt.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Hej!

Tråkigt att höra :/

För att gå direkt till oljan så behöver du 4 liter av 10W-30.

Hmm, det känns ju inte roligt att chansa med besiktningen och förlora pengar, om felet inte är service :/

Har du kollat ev. felkoder? Det kanske inte syns men ändå kan en sensor vara sönder.

PS, för att kolla felkoder så gör du bara som på din andra bil, via OBD-uttaget:

Sätt dig i bilen och vrid tändningen till "OFF"-läget, hitta sedan datakontakten.
Kortslut A och B-pins, med ett gem eller liknande.
Vrid tändningen till "ON"-läget.
Räkna antalet blinkningar som "Check Engine" eller "Service Engine Soon"-lampan blinkar.
BLINK, pause, BLINK BLINK = Kod 12

Här är en bild på kontakten:

Bild

Avläs sedan koderna här: http://www.troublecodes.net/GM/91_38L.shtml

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Avenger skrev:Hej!

Tråkigt att höra :/

För att gå direkt till oljan så behöver du 4 liter av 10W-30.

Hmm, det känns ju inte roligt att chansa med besiktningen och förlora pengar, om felet inte är service :/

Har du kollat ev. felkoder? Det kanske inte syns men ändå kan en sensor vara sönder.

PS, för att kolla felkoder så gör du bara som på din andra bil, via OBD-uttaget:

Sätt dig i bilen och vrid tändningen till "OFF"-läget, hitta sedan datakontakten.
Kortslut A och B-pins, med ett gem eller liknande.
Vrid tändningen till "ON"-läget.
Räkna antalet blinkningar som "Check Engine" eller "Service Engine Soon"-lampan blinkar.
BLINK, pause, BLINK BLINK = Kod 12

Här är en bild på kontakten:

Bild

Avläs sedan koderna här: http://www.troublecodes.net/GM/91_38L.shtml

Mvh
Jonathan

Jag är ganska säker på att det är service som gäller men man kan aldrig spekulera för lite ifall att de e något annat.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Hej igen!

Jo det kan säkert stämma, speciellt med tändstiften :)

Återkom gärna hur det gick efter service och besiktning, intressant att veta :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Då vad det avklarat! Jag köpte olja, filter, stift och luftfilter till kärran och ar bytt ut dem.
Bytte ut grejerna i etapper efter jobbet å lite så under en veckas tid.
Jag betalade 680 kr för service materialet och trodde först att jag skulle få lämnat in den då tändstiften sitter trångt å jag har aldrig bytt olja på den själv förr. Men jag började med luftfiltret själv, sen gick jag på tändstiften å till in förvåning så gick det fin fint om man tog det lugnt å var noga. Fick köpa en spärrnyckel som passade till 1/2 tum -16 hylsan men sen gick det fint. idag palla jag upp bilen å lossa bottenpluggen å tog loss oljefiltret vilket både och gick lättare än väntat. brukar ju sitta som fan annars. Fick bytt olja å den var först å främst helt svart å riktigt trög. Skall vara typ 4,7 liter olja i den men var bara typ 3 liter så killen som gjorde förra bytet har nog inte dragit fast pluggen å filtret så värst bra. Fick i alla fall fyllt upp den med massa ny fin olja. å tog en provsväng till tappen där jag passade på å hälla i en flaska STP Bränslesystem rengöring i en halv tank soppa. Körde vidare till bilprovningen å fick hoppa in direkt. var ingen kö å 10 minuter tills dom skulle stänga. Hoppar in med bilen å gjorde ett par provanden å nu fick jag jättefina avgasvärden. Så nu e det till å köra ett år till med blanka papper. Var så glad att den gick igenom så att jag passade på å tvätta bilen på väg hem. För kärlekens skull, HEHE!
För övrigt så sa dom på besiktningen att bilen var i JÄTTEGOTT skick å dom kunde inte hitta ett enda jävla fel å gnälla på! Precis hur bra somhelst!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Höga avgasvärden - anmärkning

Hej!

Allting verkar ju ha gått hur bra som helst för dig :)

Att tändstiften, filtret och pluggen lossade så lätt måste varit en lättnad som sagt. Har personligen aldrig varit med om en sådan sak innan; att olja, filter osv. orsakat höga avgasvärden, men riktigt roligt för dig att det fungerade så bra, och att bilen gick igenom besiktningen.

I somras servade jag vår Chrysler Town & Country, inte nog med att pluggen vägrade lossa, filtret satt stenhårt :shock: fick åka och köpa ytterligare verktyg den gången.

Ska själv besiktiga en bil snart, Dodgen, och det har varit anmärkningar på den sedan tidigare, bland annat om orange blinkers baktill på bilen, vilket jag vägrar montera, ens för stunden, så ja ska köra till annan ort denna gången, så får ja se om det går prata sig ur det ;)

PS, tvättade du bilen :shock: låter roligt, var vääääldigt längesen jag gjorde det :oops:

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar