Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cheva Transsport -01 rycker.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Cheva Transsport -01 rycker.

Nu har bussen börjat och rycka till när vi kör. Det är bara någon sekund precis som den har fått hicka. Tror inte de är motorn utan verka va automatlådan. Någon som vet va de kan va?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Cheva Transsport -01 rycker.

Går det att koppla det till något speciellt läge, växel eller hastighet? T.ex. om det typiskt känns vid 70 km/h när lockup'en går i.

När byttes oljan i lådan senast?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Och har du kontrollerat nivån?

Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Vet inte när oljan byttes men den är röd och fin och lucktar inte bränt. Den gjorde så igår när vi körde en knapp mil och accelererade från 0 till 80 då hickade den till 3 gånger. Men när vi gjorde detsamma senare så gick den normalt. Oljanivån är bra har kollat den enligt instruktionsboken.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kunde du notera vid vilka hastigheter den "hickade"? Går det att återskapa så att du har en konsekvent felbild?

Om den börjar slira på något lamellpaket så kan det kännas ungefär på så sätt, men då bör det uppträda i ett specifikt intervall när det lamellpaketet är aktivt.

Jag skulle på blotta misstanken att det kan ha med lådan att göra byta olja och filter och slå i lubegard. Om det är ett lamellpaket som börjar slira så blir det snabbt värre om du kör med det, men med ny olja med bättre friktion så kan det hålla ett bra tag. Har man otur så kan det gå åt andra hållet, men det finns inte mycket annat att göra i det här läget. Att byta lamellpaket innebär en helrenovering av lådan vilket är ca 30 kkr på verkstad..

Sedan är det ju inte säkert det är lådan, det finns ju lite annat som kan ge liknande symptom om det är motorn som hickar, t.ex. bränslepump, filter, tryckregulatorn etc.

Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Men är det bränsle filtret som börjar bli täppt så borde den vara orkeslös vilket den inte är. Så du tycker ja ska byta olja och filter och även hälla i lubeguard? Ja ska prova den till jobbet och se om symtomen blir värre.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, det finns inte mycket annat enkelt man kan göra åt lådan i det här läget.

Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Min fru sa nu att det även har hänt när hon kört sakta och letat efter parkeringsplats. Så det verkar ju kunna hända lite när som helst märkligt. De va typiskt detta när vi lagt alla dom pengarna på ac och dyl.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det tycker jag inte låter som lådan i så fall, då den typisk slirar när det ligger högt vridmoment över den.

Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Inga felkoder?

Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Har ingen obd mätare
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är några få väl investerade hundralappar att skaffa em sådan, jag köpte en bluetooth-adapter från Deal extreme som jag kör tillsammans med programmet Torque i min Androidtelefon.

Om du finns här i träsket kan du komma förbi hos mig så läser jag ut ev koder åt dig.

Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

En sådan här har jag:
http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Hittade en obd läsare på biltema för 599:- får väll bli en sådan. Tror den ska funka utan telefon funkar nog inte med min samsung GT B2710.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, den bör fungera bra. Eftersom den också går att koppla till datorn så kan du där läsa av inte bara felkoder utan också värden från motorn i realtid. Ibland sätts ingen felkod utan man får titta på om givarna ger värden inom rätt område.
Skriv svar