Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

släcka diverse lampor i mätarhuset - Dodge Durango -99

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
vedan
Minivan

släcka diverse lampor i mätarhuset - Dodge Durango -99

hej. Min gamla durango -99 andvänds ganska sällan(mest för att få i och upp båten) så den kan stå oanvänd långa perioder. Den fungerade felfritt sist jag körde(ca 1 mån sedan) och nu när jag startar den så lyser ABS lampan och broms lampan hela tiden. den ska snart besiktas och då är det väl bäst dom inte lyser.
Min fråga är hur kan jag släcka dom? går det att göra utan något special instrument? motorlampan har alltid lyst så den är bortkopplad och dom har alldrig sagt något på besiktningen om det men jag kan nog inte lyckas besikta om jag tar bort fler varningslampor.
har funderat på att koppla varenda varningslampa över oljetrycksgivaren för oljetryck finns ju än sålänge :evil: tacksam för tipps
Senast redigerad av Avenger den mån 27 aug 2012, 21:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Re: släcka diverse lampor

Jag vet inget bra sätt att släcka direkt, men om BAS och ABS lyser tror jag att du har en dålig abs-sensor någonstans. Lättast är att ta loss sensorerna i hjulhusen och göra rent. Funkar inte det är det koppla ur lampan som gäller.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: släcka diverse lampor

Har du vätska i bromsbehållaren?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
vedan
Minivan

Re: släcka diverse lampor

får väl undersöka lite närmare i dagsljus,
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: släcka diverse lampor i mätarhuset - Dodge Durango -99

Kolla om du har ABS-sensorer både fram och bak, annars blir det enklare att kontrollera sensorn om det bara sitter en där bak, då sitter den i diffen :P Det finns alltid en sensor bak, men inte alltid två st där fram beroende på vilken utrustningsnivå.

Prova att köra med bilen en halvtimme och starta om den, kanske är fukt i någon sensor.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
vedan
Minivan

tack för tips . bromsvätskan på max och kört flera timmar men lyser ändå. får väl offra lite av helgen och kolla sensorerna som tyvärr även finns fram .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tror det är sensorn i diffen som är mest känslig, prova att skruva dän och rengöra den, är ju väldigt lättåtkomlig också :P Sen till helgen kan du kika på de främre =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
vedan
Minivan

hej. tog bort en säkring till abs''en så slocknade den och tog lampan till bromsvarningen.
dom sa inget på bes förutom att positionsljusen va döda och huvlåsningen för trög(klantigt av mej..)
MEN sedan mätarhuset plockades bort så fastnade varvräknaren och hastighetsmätaren på max.
efter att ha varvat upp en gång hoppade varvräknaren igång igen men hastighetsmätaren visar på max hela tiden.kul att problemen avlöser varandra, eller hur?
Dom sa ivarjefall inget om den på bes, men den behövs ju när man har problem med högerfoten.
Användarens profilbild
vedan
Minivan

Dodge Magnum 2.7 hastighetsmätare

av Avenger » ons 07 mar 2012, 00:04

Menar du endast hastighetsmätaren i mätarhuset? Så alla de andra mätarna fungerar?

Börja med att göra en kalibrering på mätarhuset, då testar den alla mätare och lampor och kretsar för att se om allt är OK.

För att göra en kalibrering så är det samma som på de flesta Chryslers, medans tändningen är i OFF-läge så håller du innte TRIP/RESET samtidigt som du vrider tändningen till ON. Nu kommer mätarhuset att börja kalibreringen.

Återkom hur det gick, vad som visas för eventuella koder, siffror, bokstäver i displayen.

Mvh

Dodge Avenger ES -96
--------------------------------------------------
hittade ovanstående här på forumet,,gick ut och prövade och det FUNKAR !! Tack ändå
Skriv svar