Köp info Dodge ram -2006
Köp info Dodge ram -2006
Då bilen jag först skulle köpa hann bli såld har jag nu hittat en ny.
En dodge ram 1500 från 2006.
Vad bör jag titta på?
Vart kan man utföra service? Runt hallands län.
När kommer den större dyrare servicen?
Allmänna fel och brister?
Ska enbart ha denna som vardags bil, kommer ej lasta eller dra tungt eller liknande
det borde den väl klara utan att behöva stöta på några direkt konstiga fel?
Mvh
En dodge ram 1500 från 2006.
Vad bör jag titta på?
Vart kan man utföra service? Runt hallands län.
När kommer den större dyrare servicen?
Allmänna fel och brister?
Ska enbart ha denna som vardags bil, kommer ej lasta eller dra tungt eller liknande
det borde den väl klara utan att behöva stöta på några direkt konstiga fel?
Mvh
Senast redigerad av Avenger den ons 29 aug 2012, 22:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Re: Köp info Dodge ram -2006
Tror det va 5,7l?Avenger skrev:Hej!
Vilken motor kikar du på?
Den går ner på 4 cylindrar vid lång körning.
Är det någon form av kam kedja eller rem som ska bytas på dessa motorer?
Ja precis, det är 5.7 HEMIN som har MDS-systemet/stänger av 4 cyl.
Det sitter en kamkedja som inte behöver servas enligt något schema.
Vid 10 tusen- och 15 tusen mil så är det lite större servicar, hur långt har bilen rullat som du ska kika på?
Kolla efter vibrationer med 4WD ilagd, från både konstant hastighet till acceleration.
Det sitter en kamkedja som inte behöver servas enligt något schema.
Vid 10 tusen- och 15 tusen mil så är det lite större servicar, hur långt har bilen rullat som du ska kika på?
Kolla efter vibrationer med 4WD ilagd, från både konstant hastighet till acceleration.
Okej gött då slipper jag tänka på det!
Den har rullat 8500mil.
Laddade ner en manual, där stog det vid 10 000 mil att det va olje byte och fetta upp drivningen och lite sånt om jag fattade det rätt? snabb läste bara lite.
Vad görs på den 10 000 mil servicen?
Är denna dyr. snackar vi 10 000? och upp eller runt 4-5000
Ska förövrigt åka och pröva den idag sjukt taggad
Den har rullat 8500mil.
Laddade ner en manual, där stog det vid 10 000 mil att det va olje byte och fetta upp drivningen och lite sånt om jag fattade det rätt? snabb läste bara lite.
Vad görs på den 10 000 mil servicen?
Är denna dyr. snackar vi 10 000? och upp eller runt 4-5000
Ska förövrigt åka och pröva den idag sjukt taggad
Hej,
Förstår att du är taggad med att kolla på en sådan best
Nästan alla oljor ska bytas ut, diffen, fördelare, automatlåda, motorolja, filter till allting osv.. Enbart materialet blir nog runt 3-4 tusen, så gör man det själv så lär man ju komma undan ganska bra med priset. beror helt på vart du åker
Om du inte vill göra det själv så kan du ju ändå köpa materialet och ge verkstaden info om vätskemängderna, så att allt blir korrekt om du lämnar den till en lokal verkstad.
Förstår att du är taggad med att kolla på en sådan best
Nästan alla oljor ska bytas ut, diffen, fördelare, automatlåda, motorolja, filter till allting osv.. Enbart materialet blir nog runt 3-4 tusen, så gör man det själv så lär man ju komma undan ganska bra med priset. beror helt på vart du åker
Re: Sv: Köp info Dodge ram -2006
Finns många verkstäder som tycker det är helt du har med allt som behövs. Även oljan. Som avenger sa så är det inte dumt att även ge mängderna. Om dom har emot att du har med egen olja brukar dom tycka det e helt ok om mängderna finns med då slipper dom dutta till dom hittat rätt.
Annars kan du ju göra det du klarar själv och sen lämna in för det som blev kvar
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Annars kan du ju göra det du klarar själv och sen lämna in för det som blev kvar
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Ja precis, men även om en del verkstäder vill tjäna en extra slant på materialet så är det viktigt att det blir korrekt, mycket ska vara Mopar-certifierat
Förutom motoroljan då
Har själv märkt att verkstäderna inte alltid har koll på vad och hur mycket som ska i, och om det är klåpare så kanske dom häller i vad dom tycker är lämpligt 
Hör vad dom ska ha för att byta i växellådan med nya filter ..
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Tack för all info!
Kanske kan komma undan rätt billigt om man köper alla delar via ebay? Handlar en del där ifrån så.
Är det något speciellt märke på oljan? Funkar tlx Castrol av rätt sort då?
Jag tittade alla oljor nu när jag va där, växelåds oljan va röd så känns som den kanske redan är bytt en gång?
Va för övrigt och provade den idag och är totalt kär!
Denna va lite höjd och större däck så man satt ju högt som en kung!
Den va även reggad för 6 personer och draget va reggat för 3 ton. Enligt försäljaren är det bara reggat för 1,5ton vid vanlig besiktning när man reggar in den i sverige.
Så är jävligt nöjd och den hämtas på måndag!
Kanske kan komma undan rätt billigt om man köper alla delar via ebay? Handlar en del där ifrån så.
Är det något speciellt märke på oljan? Funkar tlx Castrol av rätt sort då?
Jag tittade alla oljor nu när jag va där, växelåds oljan va röd så känns som den kanske redan är bytt en gång?
Va för övrigt och provade den idag och är totalt kär!
Denna va lite höjd och större däck så man satt ju högt som en kung!
Den va även reggad för 6 personer och draget va reggat för 3 ton. Enligt försäljaren är det bara reggat för 1,5ton vid vanlig besiktning när man reggar in den i sverige.
Så är jävligt nöjd och den hämtas på måndag!
Oljor och vätskor lönar sig aldrig ifrån ebay tyvärr, dom får knappt skickat sådant med flyg sedan 9/11 =( Det är vissa tillsatser som är billigare dock.., en del går ju också att hitta på ebay.de som skickar med DHL ofta.
Ska kolla upp exakt vad som måste bytas..
Blir kanske ett år innan servicen blir av ändå? =) .. fanns det bra dokumentation på bilen, kvitton/service? Kollat Carfax.se?
Nice med så många sittplatser, även om det blir lite trångt så är det bra att ha möjligheten
Grattis till bilköpet säger vi då!
Du får ta lite bilder på den sen och lägga upp en projekttråd om det blir lite modifiering kanske? 
Ska kolla upp exakt vad som måste bytas..
Blir kanske ett år innan servicen blir av ändå? =) .. fanns det bra dokumentation på bilen, kvitton/service? Kollat Carfax.se?
Nice med så många sittplatser, även om det blir lite trångt så är det bra att ha möjligheten
Grattis till bilköpet säger vi då!
Tänkte mest på filter osv från ebay 
Kan man köra med rätt sort castrol olja?
Ja är nog inte förens nästa sommar det är dax för service är ju några mil man ska köra tills man kommer upp i 10 000
Och den ska ju bara gå på gatan så.
Kan bli trångt men ändå skönt att veta att det är lagligt.
Japp det ska jag göra och ska skicka en carfax imon. alla kvitton och service osv finns så det ska jag titta över innan allting skrivs på på måndag. Det ända som jag vet ska göras är att fixa det lilla som finns att fixa då man är lite av en pedant!
Kan man köra med rätt sort castrol olja?
Ja är nog inte förens nästa sommar det är dax för service är ju några mil man ska köra tills man kommer upp i 10 000
Kan bli trångt men ändå skönt att veta att det är lagligt.
Japp det ska jag göra och ska skicka en carfax imon. alla kvitton och service osv finns så det ska jag titta över innan allting skrivs på på måndag. Det ända som jag vet ska göras är att fixa det lilla som finns att fixa då man är lite av en pedant!
Ja sådant går ju bra att fixa 
Ja, Castrol, Red Line osv., alla oljor som har Mopars Certifiering och uppfyller kraven.
Nu hoppas du att helgen går fort antar jag?
Ja, Castrol, Red Line osv., alla oljor som har Mopars Certifiering och uppfyller kraven.
Nu hoppas du att helgen går fort antar jag?