Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Service dodge magnum 2.7 V6! Tändstift, bromsar mm.

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Service dodge magnum 2.7 V6! Tändstift, bromsar mm.

Nu skriver jag här igen!

Tänkte när jag liks ska sälja bilen så tänkte jag serva den lite också!

Har då köpt, bromsbelägg, skivor, olja, filter, luftfilter, stift...

Hade tänkt börja med stiften men de verkar vara en kåpa i vägen för mig :)
Börjat lossa upp kåpan men sitter som en slang kvar på baksidan...

Är det nån utav erfarenhet som kan säga direkt hur jag ska gå tillväga direkt?

I princip detaljerad lista vore tacksamt.. nästan. Är bara stiften det gäller.. resten har jag fixat.

/Patrik

Bil: Dodge Magnum 2.7 V6
Senast redigerad av Avenger den ons 05 sep 2012, 16:47, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: Motorstorlek saknades i rubriken och texten, ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Service dodge magnum 2.7 V6!

Tjena!

Med kåpa så antar jag att du menar övre insuget? =)

Det övre insuget måste bort tillsammans med luftfilterbox och spjällhus och sensorer och vakuumslangar som går till insuget. Därefter är det säkrast att koppla bort batteriet innan du börjar lossa tändhattarna, dom ska vridas ett halv varv och lossas sakta, dra ej i kabelarna. Se till så att det inte ligger någon smuts runt varje tändstiftshål, bra att blåsa bort det med tryckluft isf. En magnetsticka är också att rekommendera för att få upp tändstiften ur hålen :)

I denna tråden beskriver dom ungefär exakt som i servicemanualen, finns lite illustrationer där också:

http://www.chargerforumz.com/showthread.php?t=113776" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Jajust!

Ja jag har varit å dragit så inni f*n nu på "övre insuget" :-p trodde jag lossat allt men var visst en del kvar:)

Jajust ja men då ska jag koppla bort pluspolen på batteriet!

Höll på med bromsbeläggen igår också, men har du några sprängskisser på det hur man lossar upp Ok:en osv?

Vet inte om det är likt på andra bilar.. brukar ju va 2 bultar baksida oket.. men vet inte hur det är på den här har inte hunnit det än..

Tack för snabba svar avenger!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Eftersom du har SE-modellen med 2.7 så antar jag att du har 1-kolvsok där fram? Enligt manualen så ska man bara lossa nedre bulten som håller oket och därefter vinkla det uppåt så att man får ur beläggen, man behöver inte ens lossa hela oket :P På det bakre oket är det tvärtom, kolla bilden nedan:

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... belagg.jpg[/bilder]

Bild
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Ja men se där! Riktigt bra sprängskisser och detaljerade..

Kan du också hitta nån skiss på hur man tar lös bromsskiva också? :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nja, sprängskiss är det inte utan servicemanual/beskrivning, sprängskisserna visar bara allt i delar/artikel-nr ;)

Om du ska byta skivorna så måste du göra ett annat moment, dvs. det är två helt olika saker att byta bromsbeläggen, då behöver du inte lossa hela oket utan bara en del på oket, såhär lossar du hela oket för att byta skivorna:

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... skivor.jpg[/bilder]

OBS, du kommer nog behöva pressa tillbaks bromskolven i oket när du monterat nya belägg, var då beredd med t ex. en tving om du inte har ett specialverktyg för detta, Biltema har t ex.: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ar-191424/" onclick="window.open(this.href);return false; ..annars ta bara en tving som nedan bild:

[bilder]http://www.hobbyman.se/media/1/20070813 ... _tving.jpg[/bilder]

Bild
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

alltså pressa tillbara bromskolven.

hur använder jag tvingen då? förstår inte riktigt hur.. ska jag sätta dit dom nya beläggen sen trycka in beläggen i oken eller hur?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Ja alltså precis som på vilken bil som helst :) Man måste ju nästan alltid pressa tillbaks kolven annars går ju inte oket på skivan med de nya beläggen. Jag brukar använda en tving på bästa möjliga sätt, men det kan ju bli svårt på din bil kanske beroende på hur oket ser ut, om det är snett o liknanade, men ofta brukar man kunna få ihop det bra.

Bild
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Jajust!

Börjar undra om jag behöver svarva skivorna.. ibland vibrerar dom mycket då jag bromsar och ibland knappt nånting.. undra vad det beror på? Kan det bli annorlunda med bara nya belägg??

Fick med några metallgrejer till bromsbeläggen undrar vad det kan vara för nått :-) hehe
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Dom kanske ska hålla i beläggen eller nått? Hur sitter beläggen fast nu tro? Skulle ju kunna gå ut och titta men lika bra att veta det mesta innan man gå ut och fixar :) heeh slipp man gå in och läsa hela tiden :-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Börja med att byta beläggen och se om det ordnar sig efter ett par dagars körning, annars kanske det är något annat i framvagnen som orsakar vibrationerna. Du kan ju också ta ett skjutmått och kolla tjockleken på skivorna så att dom inte är slitna under MINIMUM millimeter.

Dom metallclipsen du fick med är för att motverka gnissel som annars kanske kommer från bromsarna :)

Bild
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Vars ska dom sitta då?:) vad är minimum på skivorna?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Minimum på skivorna står stansat, du kan se minsta tjockleken när du plockat bort hjulet.

Jag vet ju inte helt säkert vilka skivor du har, om du har 17 tum eller 18 tum osv., men jag gissar på att du har standard 17 tum, då är minsta måttet 26,5 mm fram och 8,5 mm bak.

Det borde sitta metallclips på dina bromsar så kan du se hur dom är monterade, svårt att förklara :P

Bild
Användarens profilbild
Hazard
Minivan

Re: Service dodge magnum 2.7 V6! Tändstift, bromsar mm.

Okej, ska ut och kolla nu efter middagen, får väl se ifall de bli haveri eller success :-)

Tack för ritningarna och tipsen Avenger!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Service dodge magnum 2.7 V6! Tändstift, bromsar mm.

Nejdå, det kommer nog gå bra :P Håller tummarna! :) Se bara till så att bromsslangarna inte skadas, dom får man vara försiktiga med så att man inte drar eller vrider dem.

Bild
Skriv svar