Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cheva Transsport -01 rycker.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Re: Cheva Transsport -01 rycker.

Köpte en flaska Tripack bensin booster och hällde i halva flaskan. Ska hälla i resten nästa gång ja ska tanka. Skulle hjälpa enligt han på BDS. Den hickade till två gånger när körde till jobbet i morse. Men gick normalt nu när ja körde hem.
Annons
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Min fru körde bussen idag och tyvärr, hickandet fortsätter. Vet ju inte hur fort en sån där flaska hjälper men så här långt har han på bds fel. Skit också! Får fortsätta och köra och se vad som händer eller?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Har du haft möjlighet att kolla efter felkoder ännu?
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Nejj har inte köpt något obd instrument ännu. Kan inte va motorn som hickar måste va automatlådan. Nu har den börjat rycka som tusan när man står på tomgång både i driven och även i parkengs läget. Men inte när man kör märkligt!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Cheva Transsport -01 rycker.

Det där med ryckandet har jag hört förut. Ska se pm jag kan komma på vem det var och fråga vad det berodde på

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Du menar att den rycker som om den skulle vilja driva när den står i parkeringsläget? Det låter konstigt då lådan ska vara helt frikopplad i det läget.

Om den rycker när man står på tomgång i drive-läge så kan det vara lockup'en i turbinen som vill gå i vilket i sin tur kan bero på att TCC-solenoiden kärvar.
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Det är inga jättestora ryck mer som hicka. När den står i drive läget så känns det som den drar och släpper med 1 sekunds mellan rum. Känns mer sällan när den står i p läget. Kan de va pumpen?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Pumpen i sig tror jag inte så mycket på, även när den soleniod som kontrollerar den fastnar och den går på fullt tryck så rycker den inte så där (detta problemet visar sig på att växellådan börjar växla hårt och kan i förlängningen leda till att pumpen rasar).

För att den ska kunna rycka när du står på tomgång behövs att det går kraft genom momentomvandlaren (eng torque converter), normalt börjar ju inte den att driva förrän motorvarvet går upp så att turbinen börjar driva. Dock så finns det en koppling i momentomvandlaren som ska ge lockup och hindra att turbinen slirar i högre hastigheter vilket förbättrar effektiviteten, den kopplar in vid ca 70 km/h. Den styrs av TCC-solenoiden vilken kan kärva. Om så är fallet så borde du kunna läsa ut en felkod på det, t.ex. P0742.

För att komma åt att byta solenioden behöver man ta av kåpan över kraftöverföringen på vänstra sidan av lådan och för att komma åt att göra det så måste man lossa hjälpramen och sänka ner motorn lite på den sidan. Det låter värre än vad det är, jag har inte själv gjort det men sett bilder på hela processen.

Dock är det inget man gör på måfå utan att ha en tydlig indikation på att det är där felet ligger (t.ex. genom att en felkod satts). Du bör därför antingen skaffa en läsare eller åka förbi en GM-verkstad så att de kan läsa av koderna åt dig innan den här kopplingen går ner sig helt (om det är där problemet är).
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kan det märkas några ryckningar när den står i neutral?
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Måste tycka att ja är vimsig. De är visst motorn ändå. Lyckades framkalla det när hade backen i. Det är motorn som doppar den går inte jämt på tomgång i dragläget. Sorry att ja velar fram och tillbaka. Tack för all hjälp så här långt.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Även om symptomen kommer i backläge så kan det vara TCC, då det är ju också ett dragläge. Om det kommer i P eller N-läge så bör man kunna utesluta växellådan då den ska vara frikopplad.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Och de va ju det ja gjorde igår när stod i parkerings läge. Ja hörde idag att det va motorn blir ju inte lätt och hitta med tanke på alla vakumslangar och elprylar måste köpa en sån där obd manick
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Gör det. En obd2 är ruskigt bra att ha. Även om den inte säger allt om vad som kan felas på en bil så får den iaf upp nåt.

Med en så får du iaf en indikation om var du ska börja leta, mycket bättre än att öppna given och titta på allt son finns under dem:-)

Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Hat köpt en obd2 nu inga felkoder märkligt? Och bilen håller fortfarande på likadant men inget som obd2 kan läsa av då?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det var ju synd. Håller bilen fortfarande på och rycker?

Voyager V6 -04

Skriv svar