Cheva Transsport -01 rycker.
Re: Cheva Transsport -01 rycker.
Man kan läsa av av sensorvärden också, vilket kan ge en ledtråd.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Annons
- wallentin 1685
- SUV
Ja den rycker fortfarande. Finns det några normaL värden man kan gå efter?
Re: Sv: Cheva Transsport -01 rycker.
Frågat runt och kan vid min själ inte komma på vem som hade en låda som ryckte.
Så kan tyvärr inte hoppa in med hjälp där
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Så kan tyvärr inte hoppa in med hjälp där
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
- wallentin 1685
- SUV
Har kommit på att det inte är lådan som rycker utan motorn som doppar på tomgång. När lägger i driven eller backen.
Kollat mängden olja i lådan med motorn på tomgång? Har varit med om att för lite olja kan orsaka dessa problem när man skiftar mellan PRND..
- wallentin 1685
- SUV
Japp har kollat oljenivån precis som man ska göra och en är bra.
Det som slår mig är att kamaxel/vevaxelgivare kan uppföra sig så.
Nästan som tändläget flyttas hela tiden,brukar uppstå/öka efter 10-30min körning.
Nästan som tändläget flyttas hela tiden,brukar uppstå/öka efter 10-30min körning.
- wallentin 1685
- SUV
Ska besiktiga den om någon månad hoppas det inte blir underkänt pga detta.
Vi har redan diskuterat växellådan och vad det skulle kunna vara om felet ligger där.
Om man tittar på motorn så finns det några specifika områden att fundera på. Vevaxel/kamaxellägesgivare har föreslagits, men det brukar ge en felkod ganska så snabbt då pcm kan jämföra värdena från dem. Det kan ju iofs vara så att någon av dem börjat ge lite dåliga värden men inte tillräckligt för att pcm ska larma.
Tändningen, du bytte nyss tändstift och kablar. Jag har läst på amerikanska forum att man fått ryckningar närman bytt till vissa fabrikat och att det löst sig när man bytt till annat fabrikat. Det finns ju också möjligheten att tändmodul/tändspolar bråkar, men borde sätta felkod om det blir så mycket att den misständer.
Bränslesystemet, du har väl kört någon rengöring om jag förstod dig rätt? Dock så är det ganska vanligt att det beckar igen med sot uppe i trottelhuset, i EGR-ventilen och IAC-ventilen. Det ger ojämn tomgång, då behöver man ta loss trottelhuset och göra rent dessa med förgasarrengöring.
Det finns också exempel på att bränslepump eller bränsletrycksregulator har varit dåliga, eller filtret igensatt, men då märks det mer vid belastning när motorn inte får framm tillräckligt med bränsle. Jag har läst att ibland kan man se att regulatorn är trasig genom att lossa vacuumslangen som styr den och kolla om det läcker ut någon bensin där.
Sensorer, speciellt MAF som sitter i insugsslangen, sotar igen om det kommer upp sot i trottelhuset. Man kan göra rent den med förgasarrengöring, men man ska inte röra elektroderna. Med OBD-läsaren ska man kunna se att värdet ökar med motorvarvet, eftersom den då drar i sig mer luft.
Vacuum-läcka, en klassiker. Spraya med startgas på alla ledningar när motorn står på tomgång för att se om den drar tjuvluft.
Om man tittar på motorn så finns det några specifika områden att fundera på. Vevaxel/kamaxellägesgivare har föreslagits, men det brukar ge en felkod ganska så snabbt då pcm kan jämföra värdena från dem. Det kan ju iofs vara så att någon av dem börjat ge lite dåliga värden men inte tillräckligt för att pcm ska larma.
Tändningen, du bytte nyss tändstift och kablar. Jag har läst på amerikanska forum att man fått ryckningar närman bytt till vissa fabrikat och att det löst sig när man bytt till annat fabrikat. Det finns ju också möjligheten att tändmodul/tändspolar bråkar, men borde sätta felkod om det blir så mycket att den misständer.
Bränslesystemet, du har väl kört någon rengöring om jag förstod dig rätt? Dock så är det ganska vanligt att det beckar igen med sot uppe i trottelhuset, i EGR-ventilen och IAC-ventilen. Det ger ojämn tomgång, då behöver man ta loss trottelhuset och göra rent dessa med förgasarrengöring.
Det finns också exempel på att bränslepump eller bränsletrycksregulator har varit dåliga, eller filtret igensatt, men då märks det mer vid belastning när motorn inte får framm tillräckligt med bränsle. Jag har läst att ibland kan man se att regulatorn är trasig genom att lossa vacuumslangen som styr den och kolla om det läcker ut någon bensin där.
Sensorer, speciellt MAF som sitter i insugsslangen, sotar igen om det kommer upp sot i trottelhuset. Man kan göra rent den med förgasarrengöring, men man ska inte röra elektroderna. Med OBD-läsaren ska man kunna se att värdet ökar med motorvarvet, eftersom den då drar i sig mer luft.
Vacuum-läcka, en klassiker. Spraya med startgas på alla ledningar när motorn står på tomgång för att se om den drar tjuvluft.
Riktigt bra sammanfattning av Sverker!
Har även sett att det går att köra injector clean direkt till spridarna, om man häller det i slang/rör till bränsleledningarna vid motorn, det borde ge nästan 100% effekt direkt istället för att man häller i tanken.
Har även sett att det går att köra injector clean direkt till spridarna, om man häller det i slang/rör till bränsleledningarna vid motorn, det borde ge nästan 100% effekt direkt istället för att man häller i tanken.
- wallentin 1685
- SUV
Samma fenomen idag även när den står i p läget. Styrkan på all belysning blir även svagare när det händer. Det är ju inte mycket motorvarvet går ner när den doppar bara med hundra varv. Kanske kan vänta och se om det blir värre? Men varför bara på tomgång och inte när man kör? De e mysko.
Hmm, det borde inte märkas något märkbart på ljusstyrkan om du har friskt batteri och generator.
Ang besiktningen så är det ett problem om ryckningarna ger dåliga avgasvärden. Från årsmodell 02 och uppåt så mäter de inte utan bara kollar om det finns några felkoder.
Ang besiktningen så är det ett problem om ryckningarna ger dåliga avgasvärden. Från årsmodell 02 och uppåt så mäter de inte utan bara kollar om det finns några felkoder.
- wallentin 1685
- SUV
Ska kolla ikväll hur mycket det med lyset påverkar. Ja det var avgasvärdet ja tänkte på också. Bara och hålla tummarna.Batteriet är knappt ett halvår gammalt.
Jag har något ojämn tomgång på min, inte tillräckligt för att det ska synas på varvräknaren eller märkas när man kör. Jag tänker göra rent trottelhuset och de ventilerna nästa gång jag gör storservice, men det blir nog till våren.
- wallentin 1685
- SUV
Ryckningarna känns inte när kör 1 mil som ja har till jobbet. Utan verkar komma först när man kör lite längre sträckor. Min fru har varit på loppis idag och då kört 10-15 mil och då kännt ryckningarna 5-6 gånger. Känns mycket mer när man står på tomgång kan komma 7-8 gånger med 1-2 sekunders mellanrum. Inte en anning va ska göra.