Cheva S10 -96 2.2l 4 cylinder dricker kylarvätska
Cheva S10 -96 2.2l 4 cylinder dricker kylarvätska
Hallå alla kunniga på sidan!
Har ett "litet" problem med min lilla arbetshäst.
Under tiden jag har ägt bilen så har temperatur mätaren gått upp "normalt" så när man kôrt i 4-8 minuter så står mätaren på 100 grader, innan den sedan gått ner till ca. 70 grader, samt att den druckit lite kylarvätska, men nu det senaste har det bara blivit värre (med drickandet).
Som ett exempel kan vi ta igår morse. Jag fyllde på med vätska i både kylet, som var nästan halv fullt, och expansionskärlet, som var lika torrt som gammalt snus.
Stod sedan och pumpade in vätskan i motorn så att det skulle finnas där tills jag inte kunde få i mer, fyllde på ytterligare lite till i kylet eftersom det nu hade fôrsvunnit en del vatten, åkte iväg fôr att jobba (3.2 mil) och det var frid och fröjd.
När jag sedan skulle hem på kvällen startade bilen fint som vanligt, men så stannade jag till fôr att käka. Allt som allt under dagen blir den här kôrningen ca. 3.5 mil.
När jag sedan kommer ut och ska kôra iväg så vill bilen inte starta.
Jag har varit med om detta fôrut så jag gick ut och fyllde på ytterligare lite kylarvätska i kylet, pumpade på slangarna, fyllde på, pumpade osv. i ca 10 minuter.
Tillslut gick bilen igång och jag kunde kôra hem.
Under färden hem så gick temperatur mätaren upp och ner lite som den ville.
När jag kom hem så kollade jag nivån i kylet och den var strax under full.
Så idag tog jag in den i garaget och bôrjade fylla på och pumpa återigen, drog igång bilen och lät den gå så jag kunde hitta eventuella läckage, men fann ingenting.
Efter att ha kollat en gång så stängde jag och lät den kallna i ca 1 timme innan jag gick ner och gjorde samma procedur. Den här gången så dog bilen efter att ha stått på tomgång i ca 4 minuter, vilket den aldrig har gjort tidigare.
Så jag gjorde som igår kväll att jag fyllde på, pumpade osv. osv. Men denna gång utan framgång.
Mina tankar far genast iväg till vattenpumpen, alternativt termostaten, inte topplockspackningen då motorn går så otroligt fint så det nästan är svårt att tro.
Är det någon som har upplevt liknande problem och lôst det eller någon som har tips på vad det kan vara?
Cpt.Dixie
Har ett "litet" problem med min lilla arbetshäst.
Under tiden jag har ägt bilen så har temperatur mätaren gått upp "normalt" så när man kôrt i 4-8 minuter så står mätaren på 100 grader, innan den sedan gått ner till ca. 70 grader, samt att den druckit lite kylarvätska, men nu det senaste har det bara blivit värre (med drickandet).
Som ett exempel kan vi ta igår morse. Jag fyllde på med vätska i både kylet, som var nästan halv fullt, och expansionskärlet, som var lika torrt som gammalt snus.
Stod sedan och pumpade in vätskan i motorn så att det skulle finnas där tills jag inte kunde få i mer, fyllde på ytterligare lite till i kylet eftersom det nu hade fôrsvunnit en del vatten, åkte iväg fôr att jobba (3.2 mil) och det var frid och fröjd.
När jag sedan skulle hem på kvällen startade bilen fint som vanligt, men så stannade jag till fôr att käka. Allt som allt under dagen blir den här kôrningen ca. 3.5 mil.
När jag sedan kommer ut och ska kôra iväg så vill bilen inte starta.
Jag har varit med om detta fôrut så jag gick ut och fyllde på ytterligare lite kylarvätska i kylet, pumpade på slangarna, fyllde på, pumpade osv. i ca 10 minuter.
Tillslut gick bilen igång och jag kunde kôra hem.
Under färden hem så gick temperatur mätaren upp och ner lite som den ville.
När jag kom hem så kollade jag nivån i kylet och den var strax under full.
Så idag tog jag in den i garaget och bôrjade fylla på och pumpa återigen, drog igång bilen och lät den gå så jag kunde hitta eventuella läckage, men fann ingenting.
Efter att ha kollat en gång så stängde jag och lät den kallna i ca 1 timme innan jag gick ner och gjorde samma procedur. Den här gången så dog bilen efter att ha stått på tomgång i ca 4 minuter, vilket den aldrig har gjort tidigare.
Så jag gjorde som igår kväll att jag fyllde på, pumpade osv. osv. Men denna gång utan framgång.
Mina tankar far genast iväg till vattenpumpen, alternativt termostaten, inte topplockspackningen då motorn går så otroligt fint så det nästan är svårt att tro.
Är det någon som har upplevt liknande problem och lôst det eller någon som har tips på vad det kan vara?
Cpt.Dixie
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Annons
- wallentin 1685
- SUV
Re: Cheva S10 -96 2.2l 4 cylinder dricker kylarvätska
Hur ser oljan ut?
Oljan är hur fin som helst.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Jag kan inte denna motor alls, men att temperaturen stiger i början för att sedan falla markant när termostaten öppnar pekar mot att du får gasbubbla pga läcka i topp eller topplockspackning. Du bör göra ett gastest på kylsystemet, om inte det visar någonting så trycktesta det.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Okej, även om det går sakta men säkert på mätaren alltså?
Är det något man kan gôra hemma eller måste man iväg med bilen?
Är det något man kan gôra hemma eller måste man iväg med bilen?
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Hej,
Inte så värst mycket till hjälp, men en del verkar ha haft problem med dessa topplockspackningar
Läste igenom denna tråden på amerikanska s10-forumet:
http://www.s10forum.com/forum/f105/what ... rs-333741/" onclick="window.open(this.href);return false;
Får känslan av att det är ett lite mer vanligt fel än generellt bland olika bilmärken, så det kan nog mycket väl stämma som Sverker skrev
..om det nu är topplockspackningen så är det iaf "bra" att du har 2.2:an
(om du ska byta den).
Inte så värst mycket till hjälp, men en del verkar ha haft problem med dessa topplockspackningar
Läste igenom denna tråden på amerikanska s10-forumet:
http://www.s10forum.com/forum/f105/what ... rs-333741/" onclick="window.open(this.href);return false;
Får känslan av att det är ett lite mer vanligt fel än generellt bland olika bilmärken, så det kan nog mycket väl stämma som Sverker skrev
..om det nu är topplockspackningen så är det iaf "bra" att du har 2.2:an
- wallentin 1685
- SUV
Håller med sverker, Är kylarvattnet klart? Hur Avgaserna ut ryker den vitt?
Kylarvattnet är klart och avgaserna är vita de fôrsta minuterna innan den blir varm.
Okaj. Ja det det får bli att byta fôr det blir lite väl hôga kostnader med både bensin och glykol när man kôr i snitt 100 mil på en vecka.
Får väl bôrja med att byta den och se om det blir bättre.
Några polare sa att det var packningen, men de flesta att det var vattenpumpen, inklusive farsan som jobbat med bilar i alla fall halva livet.
Men borde det inte vara några andra symptom om det är packningen så att man kan får ett definitivt svar?
Fôr motorn går hur fint som helst i ôvrigt.
Cpt.Dixie
Okaj. Ja det det får bli att byta fôr det blir lite väl hôga kostnader med både bensin och glykol när man kôr i snitt 100 mil på en vecka.
Får väl bôrja med att byta den och se om det blir bättre.
Några polare sa att det var packningen, men de flesta att det var vattenpumpen, inklusive farsan som jobbat med bilar i alla fall halva livet.
Men borde det inte vara några andra symptom om det är packningen så att man kan får ett definitivt svar?
Fôr motorn går hur fint som helst i ôvrigt.
Cpt.Dixie
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Du kan ju ta ur tändstiften och se hur dom ser ut..
Kommer det in vatten i cylinder så blir tändstiftet "rentvättat", en klar skillnad mot
dom andra stiften.
Ett annat problem som yttrar sig med väldigt hög öppningstemp på termostat och snabbt fall då
den öppnar samt kylvätskeförlust är att du luft kvar i kylsystemet då du fyllt detta.
Kommer det in vatten i cylinder så blir tändstiftet "rentvättat", en klar skillnad mot
dom andra stiften.
Ett annat problem som yttrar sig med väldigt hög öppningstemp på termostat och snabbt fall då
den öppnar samt kylvätskeförlust är att du luft kvar i kylsystemet då du fyllt detta.
Okej, så det skulle lika gärna kunna vara det alltså? Eller ytterligare ett alternativ?
Får ta och kolla stiften ASAP och återkomma.
Får ta och kolla stiften ASAP och återkomma.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Självklart hade man inte rätt storlek på nyckel till tändstiftet...
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
=(
Är det 14 mm på dina stift?
Är det 14 mm på dina stift?
Det är inte nödvändigtvis så att topplockspackningen är så trasig att den läcker in vatten i cylindern, men att den trycker ut avgaser till kylsystemet. Man kan misstänka att det läcker in eftersom den förlorar kylvätska och isf brukar det synas på tändstiften.
Om det kommer ut kompressionstryck i kylsystemet så brukar värmen försvinna och tryck syns ganska väl i en fylld kylare som bubblor.sverker skrev:Det är inte nödvändigtvis så att topplockspackningen är så trasig att den läcker in vatten i cylindern, men att den trycker ut avgaser till kylsystemet. Man kan misstänka att det läcker in eftersom den förlorar kylvätska och isf brukar det synas på tändstiften.
Har man tillgång till co mätare går det utmärkt att mäta i expantionskärl /kylare för att konstatera läckage.
ibland kan man tom känna avgaslukt i kylaren.
Avenger: Antagligen är det så. Har ju gamla verktyg som farsan använde när han pillade med sin P1800 och dem kom ju inte ens ner till stiften.
Sverker och Carawelle: Lyckades fixa så en verkstad ska kolla vart det eventuella "läckaget" är på måndag, så vi får väl se vad domen blir, men även mekanikern jag snackade med sa att det antagligen är toppen eller topplockspackningen som e kass.
Sverker och Carawelle: Lyckades fixa så en verkstad ska kolla vart det eventuella "läckaget" är på måndag, så vi får väl se vad domen blir, men även mekanikern jag snackade med sa att det antagligen är toppen eller topplockspackningen som e kass.
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003