Problem med stereo Dodge Durango -04
Problem med stereo Dodge Durango -04
Hej!
Jag har en Durango -04 som stereon krånglar på. Bara vänstra sidan av stereon fungerar, alltså "load/eject" "1-6" och "power/volym". Det fungerar även att höja och sänka via rattknappar. Är det någon här som har någon aning om vad felet kan vara?
[bilder]http://i.ebayimg.com/t/2007-2006-2005-2 ... g~~_12.JPG[/bilder]
Jag har en Durango -04 som stereon krånglar på. Bara vänstra sidan av stereon fungerar, alltså "load/eject" "1-6" och "power/volym". Det fungerar även att höja och sänka via rattknappar. Är det någon här som har någon aning om vad felet kan vara?
[bilder]http://i.ebayimg.com/t/2007-2006-2005-2 ... g~~_12.JPG[/bilder]
Senast redigerad av Avenger den lör 29 sep 2012, 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Re: Problem med stereo
Det enda du kan göra är att koppla ur kontakterna till stereon (eller rycka säkringen) och vänta ett par minuter, fungerar det inte därefter så är det något galet som har hänt med enheten =( ..min gissning.
Re: Problem med stereo
Det har jag redan provat. Men tack för tipset.
Tänkte om det kunde vara någon lödning eller liknande som kan ställa till det eller något liknande?
Om nu inte den går att rädda, vad är det mest lönt att satsa på, en bättre begagnad original stereo eller någon eftermarknadsenhet? Är en ganska stor prisskillnad.
Tänkte om det kunde vara någon lödning eller liknande som kan ställa till det eller något liknande?
Om nu inte den går att rädda, vad är det mest lönt att satsa på, en bättre begagnad original stereo eller någon eftermarknadsenhet? Är en ganska stor prisskillnad.
Re: Problem med stereo Dodge Durango -04
Ja precis, då är det något internt som glappar, troligt en eller flera lödningar =( Det svåra är att hitta den/dem men även att löda om, det finns ingen guide till just din stereo =(
Har du kollat ebay.com efter en beg. original?
Har du kollat ebay.com efter en beg. original?
Då får jag prova att plocka isär den och se om jag kan hitta några lödningar som ser dåliga ut.
Ja, jag har tittat lite på ebay.com, nackdelen då är väl att jag kommer behöva en skiva över Sverige till navigeringen. Därför funderade jag lite på en eftermarknadsstereo från ebay.com, de är mycket billigare och har fler funktioner. Finns för och nackdelar med båda alternativen.
Ja, jag har tittat lite på ebay.com, nackdelen då är väl att jag kommer behöva en skiva över Sverige till navigeringen. Därför funderade jag lite på en eftermarknadsstereo från ebay.com, de är mycket billigare och har fler funktioner. Finns för och nackdelar med båda alternativen.
Kanske annars finns någon elektronikfirma du kan lämna in den hos, kanske är något uppenbart som dom ser direkt 
Eftermarknadsenhet hade jag nog satsat på, lite enklare att få svenska kartor samt billigare. Men kom ihåg att ett koverteringskit kostar cirka tusen kronor till din modell av DVD/Navi, du har ju den som är lite större
Meddela gärna hur det går.
Eftermarknadsenhet hade jag nog satsat på, lite enklare att få svenska kartor samt billigare. Men kom ihåg att ett koverteringskit kostar cirka tusen kronor till din modell av DVD/Navi, du har ju den som är lite större
Meddela gärna hur det går.
Idag så hoppade stereon igång och allt fungerade i ca 2 min. Sen slutade skärmen att fungera igen, men alla knappar fungerade tills jag stängde av stereon. Nu är det samma sak igen vänstra sidan av stereon fungerar.
Men det tyder väll på att det är någon form utav glapp någonstans.
Men det tyder väll på att det är någon form utav glapp någonstans.
Fuktigt väder nu på hösten/vintern, borde vara som du säger något glapp, svåra är att hitta vart, det finns väldigt bra guider till de äldre stereos på Allpar.com, men dom har ännu inte skrivit någon om den modeller som du har =(
Är man inte "hemma" på elektronik så tror jag att det blir som att leta efter en nål i en höstack
Kanske finns någon firma på din ort som sysslar med sådant, någon som driver enskilt? =) Då skulle man ju kunna beskriva problemet och se om dom kan hittar glappet, betalningen frågar man givetvis "vid sidan om" 
Är man inte "hemma" på elektronik så tror jag att det blir som att leta efter en nål i en höstack
Jag ska testa att plocka isär stereon och leta efter någon lödning/komponent som ser skadad ut. Jag har jobbat en del som elektriker så lite kunskap om elektronik har jag. Bara det att man vill ha lite bekräftelse på sina tankar
Om jag inte hittar något som är uppenbart så kommer jag lämna in till en bilstereofirma. Jag återkommer med resultat.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Det låter ju kanon att du arbetat som elektriker, hoppas problemet reds ut
Trevlig kväll.
Efter ännu mera letande på google så har jag nog hittat flera med samma problem som mig.
Så jag får prova att plocka isär radion igen och leta efter det kretskortet som felet troligen ligger på.
Då får jag se om jag vågar prova på lagning själv eller om jag ska fortsätta leta efter någon som är duktig på lödning.
Så jag får prova att plocka isär radion igen och leta efter det kretskortet som felet troligen ligger på.
Då får jag se om jag vågar prova på lagning själv eller om jag ska fortsätta leta efter någon som är duktig på lödning.
Hi I just wanted to post the cure that fixed my radio. The cure came
from someone that e-mailed me directly, so I will not post his name
here. Here is the instructions that I followed. I am an electronics
tech and did not have a problem with the prochedure.
By opening up the radio you will find a narrow display power board
within the left side of the radio (faceplate toward you). This board
has a metal cover soldered to it, with a toroid (wire wound doughnut)
inside on one side, and a bank of surface mount resistors and
capacitors on the bottom side. One end of the board (SCR heat sink)
is screwed to the heat sink at the back of the radio, the board is
secured with 2 metal bend-tabs, and it has a white mini connector on
the other end which connects to the faceplate. Remove the board from
the radio.
On the bottom of the board look for surface mount components
R1057/C1071/R1058/C1083/R1064. The colder these resistor/capacitor
chipsets get, the brighter the display. I left the car out in the +5
f degree weather and the display worked until it warmed up a little.
That is how I was able to track it down to these temperature sensitive
parts. Freeze-it also helped after I narrowed it down to a few
components.
The fix that worked for me was to re-molten the solder for each end of
these surface mount components. Be very careful if you try this, as a
big soldering iron, or a lot of heat will destroy the components and
board. And don't do this with the radio plugged in. If you're not
comfortable doing this take it to a friend who is. So far this fix
has kept working for a week, I hope it is permanent.
Disclaimers - don't try this without proper training. It may not be
the same problem that mine had. Don't hold me financially liable to
any damage or expenses you may incur. Fix suggestion is not meant to
put anyone's audio repair business out of business, etc,...
Good Luck!
- Kameramannen
- SUV
Mitt ärliga tips? Köp en ny. Har varit inne och försökt löda i bilstereo innan och om du inte är riktigt bra med lödklolven är ytmontering inte lätta saker. Nymontering går an, men att laga flerlagers PCB med ytmonterade komponenter - nja. Såg en ny för $350 or best offer.
Just my $0.02
Just my $0.02
Vilken otur att jag missade skriva om den blocket-annonsen som låg ute för några veckor sedan, en kille hade plockat ut en likadan stereo och ville bara ha runt tusenlappen för den (plus kringsutrustning)
..kom på det nu, lite sent tyvärr 
Är det på Ebay du såg en för $350? Jag har tittat en del där, men jag tycker det brukar vara renoverade enheter som ligger där omkring.Kameramannen skrev:Mitt ärliga tips? Köp en ny. Har varit inne och försökt löda i bilstereo innan och om du inte är riktigt bra med lödklolven är ytmontering inte lätta saker. Nymontering går an, men att laga flerlagers PCB med ytmonterade komponenter - nja. Såg en ny för $350 or best offer.
Just my $0.02
Avenger skrev:Vilken otur att jag missade skriva om den blocket-annonsen som låg ute för några veckor sedan, en kille hade plockat ut en likadan stereo och ville bara ha runt tusenlappen för den (plus kringsutrustning)..kom på det nu, lite sent tyvärr
Det var synd. Får börja hålla koll på blocket också.
- Kameramannen
- SUV
Ebay aye. Ja det var en refurbrished unit för de pengarna, men det känns väl ok - eller skall du ha spett nytt i din?