Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge grand caravan -05 tändkablarnas kondition?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
fredde74
Van

Dodge grand caravan -05 tändkablarnas kondition?

skulle vilja veta hur man kan se tändkablarnas kondition.
var på service för en vecka sedan och fick veta att dom var dåliga. men när ser och känner på dom så märker jag inget fel på dom. så hur kan dom då säga så.
lurar dom en...
Senast redigerad av Avenger den tor 08 nov 2012, 15:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge grand caravan -05 tändkablarnas kondition?

Hej,

Om verkstaden bytte alla tändstiften (6 st) så kanske dom uppmärksammade mindre sprickor i kablarna, då kan gnistan vid stiftet försvagas och till slut när sprickan/sprickorna blir större så börjar motorn att misstända. Plocka dän de tre främre kablarna och se om du hittar några sprickor i gummit =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
fredde74
Van

inga stift är bytta än, bara en anmärkning att dom var dåliga.
men jag har själv titta på dom främre och känt efter sprickor men känner inga.
har även kollat på dom bakom oxå, men inget.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, då förstår jag inte varför verkstaden antydde det :? ..tjäna pengar?! skämtåsido.. hehe

Vanliga knep är ju att känna efter sprickor i kablarna, men även att spraya vatten på kablarna när motorn står på tomgång, om den börjar gå oregelbundet så söker den jordningen till vattnet.

En annan rolig grej är att man kan se om det blir små gnistor i mörkret med motorn på tomgång =) (från den/de defekta kablarna).

Men motorn går bra i övrigt eller? Då ska du nog inte behöva bry dig om deras uttalande, annars kan du ringa upp å fråga varför dom sa så? :D

Bild
carawelle
Van

Tändkablarnas kondition mäter man med ohmmätare..
Brukar gå att hitta värdet i en verkstadsmanual, tändkablar slits och har en livslängd prescis som tändstiften
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja det kan ju vara varför verkstaden antydde det :)

fredde: Vet du om dom lossade kablarna och mätte upp motståndet?

Bild
Användarens profilbild
fredde74
Van

dom har inte lossnat några kablar, dom påstog att dom skulle gå av om dom gjorde det, och några ohm värden har jag inte. Arbetskostnad för ett byte på tändkablar var 2120:- så när allt var klart så skulle det landa på 3800:- är inte så att betala så mucket för det. för jag gjorde en vanlig service hos dom i förra veckan och då gick det på 3750:- och känner mig väldigt lurad på den verkstaden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, ja då var det lite lustigt att verkstaden påpekade att dom behövde bytas, dom kanske hade sin erfarenhet när dom kände på kablarna eller något, vem vet =)

Byt tändkablarna själv, har du lite verktyg så borde det gå rätt smidigt, tror du kan lossa plastpanelen nere vid vindrutan och länkagen så kanske du kommer åt de bakre stiften utan att lossa insuget. Kablarna verkar kosta runt 400:- på Hansen Racing, antar att dom hittat något märke som passar även till andra modeller, för så billigta brukar dom inte vara :D

Vad är det för mer saker verkstaden har fixat, för att summan blir 3 800:-? =)

Hmm.., ja det lät extremt dyrt, går ju i ca 4 liter olja i motorn, filtret kostar typ ingenting, likaså luftfiltret. Vad ingick i den vanliga servicen förra veckan?

Bild
Användarens profilbild
fredde74
Van

det var en vanlig bas service olja, filtret, se gjorde om en översyn på reservhjulet. och inget mer och det landade på 3750:-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Sjukt vilka priser dom tar, helt jäkla ofattbart! :evil: Och det var utan tändstift och olja/filter till automatlådan?

Vår Voyager kunde servas för 250:- kr med olja och filter, köpa en dunk 4 liter Shell-olja på Netto för 189:-kr (dom hade extrapris) sedan till Biltema och handla filter för 59:- kr.. luftfilter fanns billigt på ebay.com för cirka 100:- kr och sedan bara lossa en 10 mm bult =)

Om dom bara kontrollerade saker o ting samt bytte motorolja och filter för nästan 4 tusen så borde du INTE bli en stamkund där, för mindre än den summan fick jag hela växellådan och kopplingen nerplockad på en bil jag hade för några år sedan samt även reservdelen... :roll:

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Dodge grand caravan -05 tändkablarnas kondition?

Det tycker jag låter lite dyrt.
Oljan kan ju varit en dyr en men känns ändå alldeles för dyrt.

Mina tändkablar kunde jag få en liten kyss av när jag höll i dom när dom var dåliga trots att de såg bra ut.

Har ingen aning om hur det ser ut under din huv men dom skulle jag bytt själv.

Mina kablar gick på runt 400 kr, fanns även en satts för 1100 kr.
Valet var inte så svårt. Kom via hansen racing också. Följde med silikon som man smörjde längst in i tändhatten för att det inte skulle fastna för mycket.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Räkna lite snabbt..:

Finaste och dyraste oljan (4 liter) = 1 000:- kr

Oljefilter max 200:- kr

Total materialkostnad alltså 1 200:- kr.

Arbete för att byta olja och filter på en Voyager är cirka 15 min, men sedan kontrollerade dom ett par punkter, så låt säga 30 minuter arbetstid = 400:- kr.

Totalt pris inkl. allt = 1 600:- kr.

Vart tog över 2 tusen vägen? :roll: ..2 tusen = bensin, mat, dryck, godis + massa annat i minst en vecka eller två =(

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Kom på mig själv här:$, jo vet ju hur det ser ut under huven på din bil.
Läste rätt men tänkte fel förut.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Dom kollade inte över bromsar och bilen i övrigt när dom hade den uppe?

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Era bilar är syskon :D =) ..men kunde likväl ha varit en 4-cyl motor med manuell låda om vi inte tidigare skrivit "bakre tändstiften" :P Så det är svårt att lägga märke till direkt.

Bild
Skriv svar