Hej!
Nybliven Astro-ägare!
Det började med att batteriet var nästan urladdat pga en glömd innelampa i tre dygn.
Den startade inte på de få långsamma varv som battriet orkade driva startmotorn. Med startkablar orkade min andra bils batteri knappt dra runt motorn, (har inte lyft av kontakterna från polerna då jag inte ville sumpa inställningar). Den tuggade på mycket sakta några gånger utan att tända.
När jag fick laddat upp batteriet ordentligt så vägrade den starta. Jag snurrade startmotorn tills batteriet laddades ur igen -flera minuter i streck, samt 10sek i stöten några gånger.
Jag antar att den blev sur när det var för lite ström för att dra runt motorn tillräckligt snabbt? Men hur beter jag mig för att få igång den?
Jag tänkte att jag passar på att byta tändstift om jag ändå måste lufta dem, så, innan jag började, köpte jag en omgång. Bara det att jag inser efter långvarigt letande efter dem, under huven, inne och under bilen, att man förmodligen måste sänka ner hela motorn!!!(?) Jag når en med fingertopparna, de andra fem kommer jag inte åt ens, tre av dem (på högra sidan) ser jag inte ens, anar bara deras existens. Vad är det för idiotkonstruktion? Ellet är det nåt jag förbisett?
Kommer bara på iden att ta ur säkringarna för bränslepumpen och spridarna och torrköra. Torrkörde ca25sekunder och försökte igen, dock utan minsta lilla tändningstendens, upprepade proceduren med lika klent resultat.
Har läst att full gas kopplar ur bränsletillförseln men är det någon som vet om det även gäller denna bil? 4,3L V6 är det i den. Jag vill ju ogärna offra en batteriladdningsomgång ifall den istället surar ner sig ännu mer.
Kan det vara något helt annat?
Den har ju gått bra innan, har haft den en månad bara. Använt den en eller ett par gånger i veckan. Trögstartad en gång rätt nyligen, då den startade efter fem-sex varv.
Chevrolet Astro -97, sur?
Chevrolet Astro -97, sur?
Chevrolet Astro Explorer Limited -97
Kia Soul -14
Kia Soul -14
Annons
Re: Chevrolet Astro -97, sur?
Testa med startgas...
Ska du ta ur stiften så görs detta genom att lossa motorkåpan inne i bilen.
Men testa med startgasen en sväng först.
Annars får du kanske ta ur stiften.
Normalt annars om motorn har surat är att hålla runt halv gas å vrida på starten.
Då brukar det till slut hoppa igång.
Men det hänger ju lite på HUR sura stiften nu är.
I det läget så borde den ev. starta med startgasen då den har lättare för att antändas.
Välkommen till forumet föresten.
Normalt annars om motorn har surat är att hålla runt halv gas å vrida på starten.
I det läget så borde den ev. starta med startgasen då den har lättare för att antändas.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Hände (exakt) samma sak för mig ett par gånger på en äldre Ford, lite stargas och envishet så gick den igång efter en halvtimme
Mvh
Mvh
Okay, har försökt ett tag utan resultat, dock inte en halvtimme. Ska prova mer. Tack för tipset!Avenger skrev:Hände (exakt) samma sak för mig ett par gånger på en äldre Ford, lite stargas och envishet så gick den igång efter en halvtimme![]()
![]()
Mvh
Kia Soul -14
Kia Soul -14
Tack för välkomnandet!Räcket skrev:Ska du ta ur stiften så görs detta genom att lossa motorkåpan inne i bilen.
Jag har lossat motorkåpan i bilen, men det går inte att byta därifrån, stiften sitter minst 10cm nedanför plåtkanten och det är bara ca-2cm mellan plåten och motorblocket. Det är dessutom kablar och grejor i vägen så jag når de inte ens med fingrarna, inte en chans med hylsnyckeln.
Har nästan tömt en burk startgas nu vilket inte fungerade.
Körde startmotorn en minut, med insprutningen och pumpen bortkopplade. Fick motorn att tända till på första varvet när jag kopplade i de igen, lika en fem sex gånger dock utan att starta.
Upprepade denna procedur fast med startgas, men nej, då tände den ine alls.
Har nu tömt batteriet igen så nytt försök imorgon.
Kia Soul -14
Kia Soul -14
Hmm.
Jag verkar ha missat att de ska sitta så långt ner?
Har ju inte bytt mina stift än i min bil, ska göras senare.
Men om de sitter som du säger (10cm nedanför plåten)
så borde de ju då rimligvis bytas underifrån.
Låter skumt att den bara tände till en gång och sen inget mer...
Att plocka bort stiften är väl det vettigaste just nu.
Men efter att ha stått ett tag och sen körts med startgas,
så borde den ju visat mera livstecken tycker jag.
Provade du att hålla strax under halvgas när du provstartade?
så borde de ju då rimligvis bytas underifrån.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Gasen måste sprutas in hela tiden startmotorn körs..
Gärna direkt i luftrenaren med bortplockat filter
Gärna direkt i luftrenaren med bortplockat filter
Jo jag tänkte också att de måste då gå att byta underifrån, men avgasrören går på vardera sidan blocket, precis under stiften, ca 3-4cm från blocket, sen sitter det en skyddsplåt mellan tändstift o rör, för att skydda tändkablar mot värmen. Att komma åt mellan kardantunnelplåten och ovanför avgasröret är inte lätt. Jag kan få hyfsat grepp på den bakersta vänstra tändkabeln, men inte tillräckligt för att kunna dra av hatten. De andra fem finns inte en chans att jag ens kommer åt tändhatten. Sen ska man få upp spärrskaftet... Ja den första enda skulle kunna gå men ingen av de andra fem.Räcket skrev:Hmm.
så borde de ju då rimligvis bytas underifrån.![]()
Jag försökte med halvgas ett tag, jag vågade inte någon längre stund, sitter djupt rotat att aldrig gasa med en insprutningsmotor under starten för då blir den sur.
Jag spekulerar i om det kanske har gått hål på någon tändkabel? Men det vore ju lite osannolikt om det kom precis samtidigt som batteriurladdningen. Att byta dem är ju heller inte mycket lättare än att byta tändstift.
Kia Soul -14
Kia Soul -14
För att starta en sur motor med startgas så måste du hålla full gas samtidigt gasen sprutas in under tiden startmotorn körs, gasen kommer inte in i cylinder i så stor mängd att det här nån större verkan annars.
okay, jag ska prova det ikväll när jag kommer hem. Tackcarawelle skrev:För att starta en sur motor med startgas så måste du hålla full gas samtidigt gasen sprutas in under tiden startmotorn körs, gasen kommer inte in i cylinder i så stor mängd att det här nån större verkan annars.
Kia Soul -14
Kia Soul -14