Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Dodge ram 1500/2500 Hemi bensin eller diesel?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

Köpråd Dodge ram 1500/2500 Hemi bensin eller diesel?

Tjenare.

Är grymt sugen på en Dodge ram 1500 eller 2500. men tänkte kolla upp lite om dessa innan man bestämmer sig helt. Vet att dessa bilar inte är gratis att äga eller driva runt. Men vad har ni (som äger en eller har) för utgifter på bilen med bensin,skatt,slitagedelar m.m? försökte söka lite men hittade inte så mycket, men vad är de som skiljer sig mellan 1500 och 2500 förutom att man får lasta mera? är 2500 grövre dimensionerat på axlar och de? Är det dyr motor att fixa delar till om något går sönder? har kollat på 5.7L hemi dieseln eller benisinaren. Är någon dyrare/billigare än den andra att laga och köra med? har man lagom bra uppfattning med soppaförbrukningen om man säger 2.0L stadskörning och 1.5 landsväg? är nämligen sugen på att ha bilen som bruksbil i så fall.bara så man vet vad man ska räkna med. för/nackdel med hemi 5.7l bensin vs dieseln? Är dom svårsålda sen om man köper en som är c-reggad? är fördelen att de blir lite billigare försäkring och skatt?
Annons
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

Re: Köpråd Dodge ram 1500/2500 Hemi bensin eller diesel?

skulle helt klart köra på diesel utan att ens tveka. dyrare JA men dom ligger kvar i värde också. b-reggat är att föredra om du vill köra motorväg lagligt i 120 tex samt att det är en mycket bredare begagnatmarknad när du säljer sen. runt en 5 tusing i skatt för b-reg diesel så det är inte så farligt endå tycker jag.

delar är ju inte så billigt men jag tror inte det går sönder mer saker än slitagedelar och det får man ju ta när det gäller alla bilar. 1.35l/mil blandad tar min cummins så jag skulle säga runt 1,5l/mil max med diesel. bensinarn kan utan problem dra från 1.5 till över 2 l/mil så redan där borde det avgöra om du ska ha som brukis...
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

volvo740turbo skrev:skulle helt klart köra på diesel utan att ens tveka. dyrare JA men dom ligger kvar i värde också. b-reggat är att föredra om du vill köra motorväg lagligt i 120 tex samt att det är en mycket bredare begagnatmarknad när du säljer sen. runt en 5 tusing i skatt för b-reg diesel så det är inte så farligt endå tycker jag.

delar är ju inte så billigt men jag tror inte det går sönder mer saker än slitagedelar och det får man ju ta när det gäller alla bilar. 1.35l/mil blandad tar min cummins så jag skulle säga runt 1,5l/mil max med diesel. bensinarn kan utan problem dra från 1.5 till över 2 l/mil så redan där borde det avgöra om du ska ha som brukis...

då blir de ju garanterat dieseln i så fall. verkar ju vara rätt stor skillnad då ja på bränsleförbrukningen. klart att man kan ju inte bara tänka så man borde ju iaf kunna göra lite för att minimera de iaf. några kända problem med den hemi 5.7l dieselmotorn som man behöver veta?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det finns ingen 5.7l hemi-diesel vad jag vet. Dieselmotorerna i dessa är raka 6'or på 5.9l eller 6.7l från Cummins, riktigt fina motorer.

Jag är ganska så säker på att diesel bara finns i 2500/3500-modellerna.
Senast redigerad av sverker den fre 16 nov 2012, 19:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

sverker skrev:Det finns ingen 5.7l hemi-diesel vad jag vet. Dieselmotorerna i dessa är raka 6'or på 5.9l eller 6.7l från Cummins, riktigt fina motorer.
jaha. en cummins får de bli då. är de någon större skillnad i soppaförbrukning/fixa delar till 5.9 eller 6.7?
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

såg att sverker hann före.

bouldermaskin.se kan allt om dodge kika gärna där om du är nyfiken. enligt några så är nya motorn inte alls lika rå och tålig som gammla 5.9an men nån större skillnad på förbrukning lär du inte märka. från 1998,5 och uppåt har du commonrail sprut vilket ger något lägre förbrukning och lite mer hk/vrid än dom äldre. dock ska dom äldre vara bättre om du vill trimma med tanke på den gammla mekaniska radpumpen. annars tycker jag du kör på vilken modell du tycker är snyggast bara, modellskifte 1994,2002,2006 om jag inte har helt fel. dom nyaste faller dock inte mig i smaken men men...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Mycket beror också på vilken årsmodell du inriktat dig på, det skiljer avsvärt mellan en -00 RAM 1500 och en -10:a, som bland annat har cylinderavstängning och kommer ner mot 1,1 liter/mil/motorväg .. och där kommer man även in på vilket område du ska använda bilen, motorväg, landsväg, stadskörning..? :)

Jag tycker att flertalet RAM håller sig väldigt bra i värde, se t ex. på en Nissan King Cab, 10 år senare har dom sjunkit ner mot 30-40 tusen medans en RAM håller sig stadigt på över 100.. dock en dålig jämförelse utan bakgrund. men men.. =)

Cummins är rediga motorer, andra versioner sitter i riktigt stora trucks =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

Avenger skrev:Mycket beror också på vilken årsmodell du inriktat dig på, det skiljer avsvärt mellan en -00 RAM 1500 och en -10:a, som bland annat har cylinderavstängning och kommer ner mot 1,1 liter/mil/motorväg .. och där kommer man även in på vilket område du ska använda bilen, motorväg, landsväg, stadskörning..? :)

Jag tycker att flertalet RAM håller sig väldigt bra i värde, se t ex. på en Nissan King Cab, 10 år senare har dom sjunkit ner mot 30-40 tusen medans en RAM håller sig stadigt på över 100.. dock en dålig jämförelse utan bakgrund. men men.. =)

Mvh

är de från -10 dom började med cylinderavstängning? har inriktat mig mot 02-06
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

Avenger skrev:Mycket beror också på vilken årsmodell du inriktat dig på, det skiljer avsvärt mellan en -00 RAM 1500 och en -10:a, som bland annat har cylinderavstängning och kommer ner mot 1,1 liter/mil/motorväg .. och där kommer man även in på vilket område du ska använda bilen, motorväg, landsväg, stadskörning..? :)

Mvh
kommer bli allt, stadskörning, landsväg m.m. kan var akul om man kan dra ut i skogen nån gång med kanske=)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vilken årsmodell är du mest intresserad av? =) T ex. så kan diesel vara att föredra av tidigare årsmodeller, men en HEMI 5.7 på nyare.. och då spelar även designen roll, vilken du föredrar :)

Bild
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

Avenger skrev:Vilken årsmodell är du mest intresserad av? =) T ex. så kan diesel vara att föredra av tidigare årsmodeller, men en HEMI 5.7 på nyare.. och då spelar även designen roll, vilken du föredrar :)

Oj, glömde skriva de. det är 02-06 jag är sugen på i så fall:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Blandad förbrukning på t ex. årsmodell 2005 enligt amerikanska fuel economy:

RAM 1500 med HEM 5.7 = 1,8 liter/mil

RAM 2500 med diesel Cummins = 1,6 liter/mil

Jag tycker att en RAM 1500 passar bättre som daily driver =)

Bild
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

Avenger skrev::)

Blandad förbrukning på t ex. årsmodell 2005 enligt amerikanska fuel economy:

RAM 1500 med HEM 5.7 = 1,8 liter/mil

RAM 2500 med diesel Cummins = 1,6 liter/mil

Jag tycker att en RAM 1500 passar bättre som daily driver =)
kan tänka mig de. är ju inte riktigt så nödvändigt med en 2500 :) men är de värt att lägga nästan en 60-100 000 kr för att få en cumminsdiesel? måste ju ha ett väldigt bra andrahandsvärde för att väga upp den mellanskillnaden.självkart hade det ju varit gött men ändå.ifrågasätter inget, lite nyfiken bara
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

helt klart värt pengarna för att få en cummins! andrahandsvärdet ligger stabilt högt och man kan faktist använda den som brukis utan att gå i personlig konkurs. sen kan man faktist få tag i billig diesel, det går aldrig med bensin.

amerikanska siffror på bränsleförbrukningen brukar stämma rätt bra dock. men om det skulle skilja så lite i verkligheten som på dessa siffror vet jag inte, flertal personer som sagt att folk som köper RAM bensin har dom max några månader innan dom säljer för det går helt enkelt inte, dom drar för mycket bränsle.
Användarens profilbild
ChrisO
Station Wagon

volvo740turbo skrev:helt klart värt pengarna för att få en cummins! andrahandsvärdet ligger stabilt högt och man kan faktist använda den som brukis utan att gå i personlig konkurs. sen kan man faktist få tag i billig diesel, det går aldrig med bensin.

amerikanska siffror på bränsleförbrukningen brukar stämma rätt bra dock. men om det skulle skilja så lite i verkligheten som på dessa siffror vet jag inte, flertal personer som sagt att folk som köper RAM bensin har dom max några månader innan dom säljer för det går helt enkelt inte, dom drar för mycket bränsle.

okey. då ska man nog inte satsa på bensiare nej. är det bara cumminsdiesel eller finns det någon mer motor som är diesel?
Skriv svar