Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge RAM 2500 08 med bränsleproblem 6.7 diesel

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
terrorcorp
Minivan

Dodge RAM 2500 08 med bränsleproblem 6.7 diesel

Den började gå sämre och sämre för att sedan tändes lampan Service Required see dealer.
Slog på min smarty och inget hittas.
Var då hos en kille med en riktigt data.
Där stod det att jag hade för dåligt diesel tryck.
Den startar hur enkelt som helst, går jätte fint i motorn. Men den känns trög. Sen när jag trycker på lite så tänds denna lampa. Då går bilen in i felsäkert läge i ca 5 min sen går den "normalt" igen fast seg.

Nu för några dagar sen så dog den vid gas pådrag, för att senare göra samma sak eller går EXTREMT dåligt
Bytte bränsle filtret som var totalt igensatt av någon märklig massa. (detta filtret bytte jag någon månad innan då den inte fanns spår efter något)
Körde sen iväg och bilen gick inget bättre.
Rev ner tanken som var full i en massa svart gegga. Gjorde rent tanken och pumpen som var fullständigt kletig.
Men får ändå inte bilen att gå bättre! startar perfekt går fint men de finns som sagt ingen ork i bilen.

Hörde mig lite för och de sa jag kunde utesluta den stora diesel pumpen och spridare då den startar enkelt och går fint i motorn????
Kan de vara så att pumpen i tanken har gått för tungt och är slut eller va tror ni detta är???

Ursäkta min dåliga gramatik

Mvh Micael

Bilmodell: Dodge RAM 2500 - 6.7 diesel -2008
Senast redigerad av Avenger den fre 25 jan 2013, 20:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge RAM 2500 08 med bränsleproblem 6.7 diesel

Hej Micael!

Är inte så jätteinsatt i dieslar, men jag gissar också på pumpen i bränsletanken, särskilt med beskrivningen om geggan i tanken.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Den svarta sörjan är så kallade dieselbakterier, som egentligen är ett populärt namn på olika former av mikroorganismer som kan börja växa i dieseln; alger, bakterier och svampar. Googla på dieselbakterier så hittar du mer information.

Du måste ta problemet på allvar och få bort dem ur systemet, om de sugs upp ända till insprutningssystemet så måste ofta alltihop bytas ut och det är rejält dyrt.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Dodge RAM 2500 08 med bränsleproblem 6.7 diesel

Om du tankar all soppa på mack, ta kontakt med dom. Dels för att det är bra för dom att veta att det är vatten alt alger i tanken, dels så kanske bolaget som har pumparna står för rengöringen av ditt system.
Den chansningen är nog rätt liten dock:-(. Alla dina tankningar bör göras där eller iaf ett antal innan bilen klägga igen. Tankar du från färmartank så kolla den och maskinen den servar. Så inte det sätter sig i den med.

Om spridarna har klarar sig från geggan kanske det går att blåsa högtrycksluft för att rensa röret?

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kontakta ditt försäkringsbolag också för att kolla om det går att få någon hjälp den vägen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Usch, det lät inget roligt med sådant i tanken :shock: :| Har inte hört om det förrän nu, skräckhistoria att byta allting om det går så långt =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Dodge RAM 2500 08 med bränsleproblem 6.7 diesel

Ja det är nåt riktigt skit att få o tanken

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar