Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Airbag lampa lyser - Durango -00

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
CS14
Station Wagon

Airbag lampa lyser - Durango -00

Hej, har problem med att Lampan för airbag lyser, är det något vanligt problem och var ska jag börja leta? Den lyste redan när jag köpte bilen, förra ägaren sa att han låtit en verkstad koppla ur höger sida pga barnstol men jag tror inte riktigt på honom.....

Har kollat och känt upp ovanför handsfacket men hittar ingen kontakt. Om man nu skulle ha kopplat ur höger sida, var sitter lämplig kontakt att ta isär?

Har heller ingen funktion på knapparna till farthållare i ratten, signalhorn funkar men inget annat. Kan det hänga ihop men släpkontakten under ratten som även hanterar vänster airbag? Var köper man en sådan?
//Peter
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Airbag lampa lyser - Durango -00

Hej Peter,

Det kan möjligtvis vara den släpkontakten som orsakar felet (för om en verkstad kopplat ur airbagen så måste detta sparas i bilens historik samt med klistermärken som visar detta, om det nu inte var en klåparverkstad som struntade i detta..).

Om nu airbagen var urkopplad så skulle ju inte lampan alls lysa, för då räcker det med att man rycker airbagmodulens kontakt vilket förra ägaren kunde gjort själv, för inte airbag fungerar ju när lampan lyser.

Clock Spring finns nog billigast på ebay.com (USA) om du vill ha en splitt ny. Jag kan leta upp en länk om du ger mer info (om du har både cruise control och radioknappar eller enbart cruise på ratten?). Radioknapparna sitter i sådana fal bakom ratten där man kan styra volym och ändra radiokanal/spellista).

Tips om rephandbok är att du reggar dig på All Data DIY med 1 års abonnemang och en bil, kostar under 200:- SEK :) Riktigt prisvärt då man kan logga in ifrån alla enheter vad jag vet, t ex. surfplattan om man står och mekar.

Jag kan ta fram info om hur passagerarairbagen är kopplad, återkommer om en stund.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CS14
Station Wagon

Re: Airbag lampa lyser - Durango -00

Hej

Är det urkopplat så är det en klåparverkstad som gjort det för någon dekal eller annat finns inte....

Vore toppen med en manual, på ratten jag har finns bara knappar till farthålleren, inget för stereon. Sänder dig ett mail.
//Peter
Skriv svar