Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Silverado -98 6,5td, vill ha rätta ljudet

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Johanssonen
Minivan

Silverado -98 6,5td, vill ha rätta ljudet

Hej, har nyss blivit silveradoägare och vill få det där härliga tugga de ljudet med turbovisslandet och "ulandet" när man släpper gasen. Någon som vet vad som ska göras? Räcker väl inte med att byta ut sista delen med ljuddämparen och ersätta med rakt rör eller?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Silverado -98 6,5td, vill ha rätta ljudet

Hej!

Välkommen till forumet! =)

Har ingen aning om ljudet på en 6.5 tyvärr, men alltid kul att jämföra lite med videos från youtube, man får ett hum om hur det kan låta, så jag tror det kan bli ett grymt ljud med raka rör där bak:

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

med mera..

Finns även mycket info på amerikanska forum där dessa bilar är vanliga, många verkar nöjda med raka rör istället för bakre dämparen:

http://www.fullsizechevy.com/forum/arch ... 75666.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Johanssonen
Minivan

Tack för välkomnandet. Ja det är precis det ljudet jag vill ha. Kan det räcka med att sätta ett rakt rör så man får med sig ljuddämparen och katten bara?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

=)

Det kan inte skada att prova, du kan ju alltid använda röret igen om det inte skulle bli som du önskar, det kommer alltid till användning om man fortsätter med avgassystemet om det inte räcker med bakre röret :) Välj ett rostfritt rör, blir så mycket roligare vid framtida mekande, lite dyrare men inte många kronor =)

P.S, man kanske skulle ta ett lite större rör, som dem i videon, kanske blir bättre beroende på hur långt det blir sammanlangt :P

Bild
Användarens profilbild
Johanssonen
Minivan

Har tänkt mig 3,5". Får se om det blir rostfritt eller inte.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Låter som en perfekt storlek :)

Jodå! Rostfritt är ju så gött att ha :D ..annars kikar rosten fram bakom hörnet och attackerar hela röret :) ..rimmade nästan =)

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Har en C30 6.2 diesel turbo( duel crew cab) med 3,5" utan något helst dämpning och slutar längst bak, Det som kan vara störande är om man gör med skåpsläp ! Då hör man dåligt när man har gått över hallandsåsen söderut :D Men kör man normalt så är det ett härligt klasiskt V8 ljud utan att det är störande. Sen sitter där ett öppet luftfilter Från biltema med dump rörs adapter till vevhusventelationen. Fyfan vad det ylar när den får jobba :D Sen om det är så bra med ett sådant filter det är frågan ??
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Johanssonen
Minivan

Fan va gött:) jag vet inte vad det är för kvalité på biltemas luftfilter. Men det är väl universala saker som passar till det mesta? Ingen som vet om en G-keps med belysning som är till salu?
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Någon G- keps her jag inte sätt på länge :D det finns K&N filter till 3" röranslutning som är skitbra! så det kan man använda i stället för biltemas. men dump adaptern passar klockrent på 6,5 an så vevhuslangen går in mellan filter och turbo. Sen kan det vara så att min turbo har fått lite blästring på turbinvingarna med tanke på att den har gått med ett sådant filter! Och sen laddar jag 1,2-1,5 bar med vattensprut och det gör inte att det går tystare :D
Användarens profilbild
Johanssonen
Minivan

Okej. Hur länge har du kört med så högt laddtryck? Är det fortfarande inom "säkerhetsmarginalen"? Vad har du för årsm?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

tekniknissen har en 86 vet jag :)

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Japp 86,a och kört 2år c,a väntar på att det ska hända något :D Satte ihop motorn för 2 år sedan och kört 2000 mil.
Det är en 6,2 med 6,5 ans insug och grenrör men gör med vatten insprutning och och isoproppanol och EGT mätare så jag har koll på värmen. Vattnet går på vid 550 C och ligger på 680-700 c när den får jobba fullt.
Sen kan jag inte hålla fullt en längre tid utan får ha koll på värmen om det går tungt.
Motorn har gått 35000 mil innan renovering och fluxa blocket så där inte var sprickor.
Så säkerhetsmarginal fins inte !! :lol:
Säkert max 1 bar tror jag men det ligger inte i min natur ! :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, visste inte att du ägt den i två år :)

Lägg gärna upp ett par bilder på bilen! :)

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Ska jag göra ! Jo den har varit i min ägo i 4 år men det har inte haft tid till den. fixa motorn så den går att flytta på den för 2 år sedan och kört den som den var med mossa på taket och rost (rat truck) :D Renovering i sommar och ny lack , Saknas nu och rost som inte saknas :D Bilen går inte in i verkstaden :( Får väl lägga det i projektbilar.
Användarens profilbild
Johanssonen
Minivan

tekniknissen1 skrev:Har en C30 6.2 diesel turbo( duel crew cab) med 3,5" utan något helst dämpning och slutar längst bak, Det som kan vara störande är om man gör med skåpsläp ! Då hör man dåligt när man har gått över hallandsåsen söderut :D Men kör man normalt så är det ett härligt klasiskt V8 ljud utan att det är störande. Sen sitter där ett öppet luftfilter Från biltema med dump rörs adapter till vevhusventelationen. Fyfan vad det ylar när den får jobba :D Sen om det är så bra med ett sådant filter det är frågan ??
Vad är en dumprörsadapter? vad har den för uppgift och vart ska den sitta??
Skriv svar