Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dog, går inte att starta, Durango -04

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
J-J
SUV

Dog, går inte att starta, Durango -04

Körde bilen i ca 50Km/h när den helt plötsligt dog och sen gick den inte att starta. Kollade felkoder med nyckel grejen, första jag fick var: P0571- Brake switch 1 performance. Efter det så lossade jag på batterikablarna för att nollställa allt. Provade att starta igen då fick jag dessa koder: U0141-LOST COMMUNICATION WITH FRONT CONTROL MODULE och P0522-ENGINE OIL PRESSURE SENSOR CIRCUIT LOW

Vad kan det vara för fel? Kan det vara oljetryckssensorn som gör att den inte startar? Eller är det bensinpumpen som har gått sönder?
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dog, går inte att starta, Durango -04

Det där lät inget kul att den bara stannade vid körning :(

Märkte du hur motorgången var när den dog? Ryckig eller försvann tändningen?

Börja med att utesluta det vanliga, kolla om det finns gnista genom att hålla ett stift mot motorn och köra på tändningen (stiftet ska vara ipluggat i en tändkabel). Sedan går du vidare med att spraya startgas i insuget. Då kan du utesluta något av dessa, om den inte får gnista eller bränsle.

..du bör även kunna höra om pumpen går igång om du stänger av kupéfläkten och stereon och vrider tändningen till ON.. men det bästa är att utesluta med startgas, två personer bör ni vara när detta görs.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Lite läskigt, hade precis kört av motorvägen.
Det märktes inte alls på motorgången, den bara dog. Jag har legat under bilen samtidigt som en kompis har vridit nyckeln till det andra läget, men pumpen låter inte alls. Men brukar inte bensinpumpen leva om innan den går sönder?

Jag ska prova om det finns någon gnista. Jag har läst att om oljetrycket försvinner (eller om givaren går sönder) så stänger datorn bla. av strömmen till pumpen. Vet någon om det stämmer?

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Dog, går inte att starta, Durango -04

Vet inte om pumpen måste låta innan, fast den kanske gjorde dwt med medans du körde så det inte hördes. Men visst ska dwn surra när man vrider tändningen.
Testa att dra ström rätt till pumpen och se om den funkar annars är ju felet hittat

Skickat från min B1-A71 via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Håller med Arvid, prova köra igång pumpen med direktström, då kan du utesluta den.

Tror inte oljetrycksgivaren kan förhindra att motorn startar, det är i sådana fall vevaxelgivaren som är defekt och inte ger någon felkod, prova kontrollera koderna igen.

Har ni även kollat efter gnista?

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Tack för förslagen. Kan man bygla reläet till pumpen som finns i boxen i motorutrymmet och få direktström?

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Provade även att starta ett par gånger efter jag hade fått den bärgad hem och efter jag hade gjort en till nollställning av koderna. Då kom det inte upp några felkoder, men motorlampan blinkar.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kommer inte ihåg om det går att bygla reläet, kanske även är PCM:en som spärrar strömmen i sin tur.

Blinkar lampan i ett speciellt mönster och slutar sedan, eller blinkar den konstant?

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Tror att den blinkar ett antal gånger och sen lyser den, ska titta mer noggrant nästa gång. Har det betydelse också, hur den blinkar? Får man fram någon mer info genom den lampan?

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

De nyare årsmodellerna av Mopar-bilar kan blinka ut koderna via lampan så fort man vrider på tändningen, men ofta är det bara 5 blink + 5 blink = avslut på koder, men kontrollera gärna om du kan tyda något särskilt mönster och om du kan få ut mer koder.

Fick ni fram gnista? Då kan du utesluta vevaxelgivare. Prova att slå några slag på bränsletanken med en gummihammare och se om pumpen hoppar igång en stund.

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Ska kolla hur den blinkar. Jag har inte hunnit kolla om det är någon gnista än. Vet någon vad man behöver för storlek på hylsan, läste att det kunde vara 5/8 (16mm)?

Jag har provat att slå på tanken, men pumpen är lika tyst. Bilen tänder inte ens till någon gång.
Men jag ska prova och se om det finns någon gnista

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

16 mm stämmer :)

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Så bra, tack :)

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV

Motorlampan blinkar 10 gånger, sen lyser den. Gnista finns, iallafall enligt biltemas tändningsprovare.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Provat spraya startgas i insuget och se om den går igång? Låter som att pumpen är defekt eller inte får ström/glapp.

Bild
Skriv svar