När jag bytte dämparna bak igår (vilket gick väldigt lätt vilket jag inte hade förutsett) så insåg jag att trösklarna inte direkt är i toppklass. Förutom att färgen förefaller hålla ihop dem så är den även väldigt ihoptryck på ena sidan gissningsvis pga felaktigt placerad dom kraft av någon tidigare ägare.
Det lustiga är att efter att ha kikat igenom alla besiktningsprotokoll (det senaste inte mer än 5 månader gammalt) så finns inga anmärkningar på trösklarna. Är dessa inte en bärande konstruktion på dessa bilar och fyller inget sådant syfte?
Man verkar kunna köpa utbyteströsklar för runt 750kr per sida så jag lurar på om man ska ge sig på att byta dem
Någon mer erfarenhet av reparation/byte av trösklarna på dessa bilar?
Tänkte även googla runt på lite amerikanska sidor men vad heter trösklar på engelska tro, doorstep eller sill är det närmaste jag lyckas googla fram men det verkar inte vara någon klockren översättning...
Trans Sport -02, byte trösklar
- Diesel Nordlöf
- SUV
Trans Sport -02, byte trösklar
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
XC70 D5 -04
Annons
Re: Trans Sport -02, byte trösklar
Hej Stefan,
Alla trösklar måste svetsas mig veterligen, dessa är en bärande del även på Trans Sport.
Det finns i USA för 290:-/st, men då räknas ingen frakt in i priset. Det billigaste är nog om man tar frakt inom USA och använder sig utav ShopUSA, men det blir nog ändå en rejäl summa kanske..
Man kan köpa hela tröskeln, enbart främre delen eller enbart bakre delen, beroende på hur mycket man behöver laga.
När vi fixade vår Voyager så köpte vi plåt ifrån Biltema och bockade till
..det var då bara en bit av tröskeln som var dålig, inte hela vägen.
På engelska heter dem "rocker panel/s" eller "sill".
Alla trösklar måste svetsas mig veterligen, dessa är en bärande del även på Trans Sport.
Det finns i USA för 290:-/st, men då räknas ingen frakt in i priset. Det billigaste är nog om man tar frakt inom USA och använder sig utav ShopUSA, men det blir nog ändå en rejäl summa kanske..
Man kan köpa hela tröskeln, enbart främre delen eller enbart bakre delen, beroende på hur mycket man behöver laga.
När vi fixade vår Voyager så köpte vi plåt ifrån Biltema och bockade till
På engelska heter dem "rocker panel/s" eller "sill".
Det är ett vanligt problem på de här med rostiga trösklar och att de tryckts upp vilket händer om man inte ställer domkraften på rätt ställe.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Måste ta och undersöka dem ordentligt framöver och se exakt omfattningen av rosten.
Då bilen är jättefin i övrigt så vill jag inte ha trösklar som är mjukare än hushållspapper
Då bilen är jättefin i övrigt så vill jag inte ha trösklar som är mjukare än hushållspapper
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Det brukar visa sig på bakre delen av tröskeln, se om det räcker med t ex. Biltemas plåt så kan en verkstad bocka till det 
Det ska tydligen finnas ett tillverkningsfel på vissa exemplar att några plåtar någonstans i bakkant av tröskeln kan vikas fel så att det blir en liten öppning som det kommer in skräp och fukt i tröskeln. Därav att det ofta blir rostangrepp där.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Jag köpte 1st plåtark 1000*500mm med artnr 79600 från Biltema (129kr).Avenger skrev:Det brukar visa sig på bakre delen av tröskeln, se om det räcker med t ex. Biltemas plåt så kan en verkstad bocka till det
Skar bort de delar som var sämst på orginaltröskeln sedan klippte jag med vanlig plåtsax till bitar (så stora som möjligt för att slippa skarvar) och har monterat utanpå de befintliga trösklarna. Har inte satt ny plåt på ovansidan så att säga, dvs de del man ser när man öppnar dörrarna utan på undersidan där det var dåligt. Sedan sydde jag ihop det med svetsen så plåtbitarna blev en enhet.
Jag rengjorde självklar och rostskyddade innanför (praktiskt med rosthål då) och utanpå orginaltröskeln innan jag satte dit plåtbitarna.
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Härligt, hoppas det håller i många år nu!