Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bilen brummar när den är avstängd - Trans Sport 01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Avenger skrev:Försök att lokalisera exakt vad som låter, lägg dig gärna under bilen och kolla =) ..om pumpen brummar så högt så kanske den är på väg att ge upp :(

De svenska forumen med Voyager och tips och råd borde man inte lita på, skrivs mest om de äldre modellerna =) ..på de amerikanska forumen körs bilarna hårt i USA, men ändå håller lådorna bra. Visst kan lådorna rasa, på alla bilar, det är mestadels då det skrivs nya forumtrådar :) ..men jag kan säga att lådorna är BRA på de nyare bilarna =)

Tror du kommer vara mycket nöjd med bilen, ett kalasköp helt enkelt :) Det gäller att plocka fram så mycket info som möjligt vid en bilaffär, förberedd och kunna ställa rätt frågor :)

..inte som jag när jag köpte min Dodge, sa bara OK innan jag ens kört den, tänkte ta alla felen i efterhand =)
Det var ju ett jättebra tips... förutom... HUR sjutton ska jag höra skillnad på en bränslepump och en kompressor? :shock:

Är det jobbigt/dyrt att byta pump?

Sen är det ju bra för både dig och Chrysler att lådorna är bra nu (får väl tro dig när du säger det) men nu har jag en Chevrolet istället och jag tycker faktiskt att TS är snyggare än GV! :P

Kan man mecka själv kan man väl göra som du och ta felen efter hand men det är långt ifrån alla som kan det! :)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tänkte på om det är något fel med tändlåset, tändplattan bakom själva låscylindern, för du sa att det börjar låta när du sätter i nyckeln? Eller vrider du den till ON men kör inte på startmotorn? :)

Jag har haft flera Chrysler/Dodge med de GAMLA lådorna och då höll de flesta till en bra bit över 30 tusen, så jag litar på dem, särskilt de nyare lådorna som kom 2001 till alla bilmodeller hos Chrysler och Dodge :) ..de allra nyaste lådorna är dock inte alls samma, men då pratar vi helt nya bilar =)

Visst är dom fina Trans Sport! Lite mer amerikanskt stuk över dem, fast handlar man en Chrysler Town & Country eller Dodge Grand Caravan så får man lite annan design mot vanliga Voyager =)

Tror jag bara hade ett mål när jag kollade på bilen/Dodgen, kÖP! :D ..en chansning från min sida :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Avenger skrev:Tänkte på om det är något fel med tändlåset, tändplattan bakom själva låscylindern, för du sa att det börjar låta när du sätter i nyckeln? Eller vrider du den till ON men kör inte på startmotorn? :)

Jag har haft flera Chrysler/Dodge med de GAMLA lådorna och då höll de flesta till en bra bit över 30 tusen, så jag litar på dem, särskilt de nyare lådorna som kom 2001 till alla bilmodeller hos Chrysler och Dodge :) ..de allra nyaste lådorna är dock inte alls samma, men då pratar vi helt nya bilar =)

Visst är dom fina Trans Sport! Lite mer amerikanskt stuk över dem, fast handlar man en Chrysler Town & Country eller Dodge Grand Caravan så får man lite annan design mot vanliga Voyager =)

Tror jag bara hade ett mål när jag kollade på bilen/Dodgen, kÖP! :D ..en chansning från min sida :D
Alltså det låter inte DIREKT när jag sätter in nyckeln och det låter inte alltid. Ljudet kommer efter ett tag, (några sekunder - någon minut) och det kan hålla på ett kort tag (5-10 sekunder) eller ett lite längre tag (upp till en halv minut). Det kan låta lite, bli tyst och sen låta ett kort tag igen. Det finns liksom ingen logik eller mönster i det här. Jag har alltså inte startat bilen eller ens varit i närheten av startmotorn när ljudet uppstår utan det här har vi hört när vi stoppat in nyckeln fast bilen varit stilla och parkerad, kanske har vi vridit lite grann för att få igång dörrar osv men inte startat bilen.

---

Jag tycker faktiskt att gamla Voyagern, den i mitten på nittiotalet, var snyggare än den bubbliga/äggiga som kom senare. :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Känns som att det är kompressorn som låter, den kanske läcker luft så den måste kompensera och starta då och då :( ..det borde bilfirman titta på i sådana fall.

Då gillar du nya Voyager 2008 och framåt? ;) Den är ju annan design på =)

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Avenger skrev:Känns som att det är kompressorn som låter, den kanske läcker luft så den måste kompensera och starta då och då :( ..det borde bilfirman titta på i sådana fall.

Då gillar du nya Voyager 2008 och framåt? ;) Den är ju annan design på =)
Väldigt mycket snack om Chrysler för att vara i Chevroletforumet! :) Ja, nyare modellerna är helt ok rent designmässigt enligt min smak. :)

Ska nog leta upp en verkstad och be någon kolla på bilen. Måste ändå hitta nån vettig som kan serva bilen i framtiden och hellre sitter jag och letar nu när jag inte har något stort problem eller akut fel på bilen. Funderar på att åka till gubben som mekar på närmaste macken och bara höra vad han säger. Eller så ringer jag nått större/seriösare ställe och testar dem genom att ställa alla dumma frågor jag kan komma på! :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Bilen brummar när den är avstängd - Trans Sport 01

Det är lätt att skriva fel på Chevrolet och Chrysler, när man väl skrivit de två första bokstäverna så .. :D skämt åsido

När det gäller verkstad så tycker jag att man kan dela upp problemen, t ex. generella fel tar den lokala oberoende verkstaden och vid mer specifika fel med motor och låda så hade jag besökt en inriktad verkstad/person som mekat med dessa bilar =)

Är det "oljudet" du vill ha felsökt antar jag? :) Samt service? =)

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Jag vill att någon kollar på brummet när bilen är av & stilla samt tjutet vid fullt gaspådrag, men mest av allt vill jag "lära känna någon (verkstad)" som jag kan ha förtroende för som jag kan lita på när det väl gäller (min man är lika ohaj på bilar som jag är!). Det är ju bättre att skapa en sådan kontakt NU än om topparna rasar eller lådan havererar, tänker jag.

Vad kallar du detta? Generella fel?

Enligt företaget som sålde bilen är den alldeles nyservad.
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Jag har förresten aldrig noterat brummet när jag suttit i bilen utan det har jag hört om jag av någon anledning stoppat in nyckeln och sedan befunnit mig utanför bilen. (Den är ny & både jag, hunden och alla ungar älskar den så det är klart vi kollar och håller på som fjantar just nu :oops: , annars hade vi nog inte noterat det här brummandet...)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha OK :)

Ja, det är bra att hitta rätt verkstad, en som man kan prata med och som följer bilens historik vad gäller kommande service och rep. om man inte gör det själv :)

Du märker inte om bilen sjunker ned i bakvagnen och när det börjar "brumma" så höjs den upp igen? =)

Tror att vilken verkstad som helst duger bra när det kommer till de "felen" som finns nu =) ..men man ska aldrig säga så egentligen, det finns väldigt många klåpare där ute :( ..trist nog.

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Ja, det gör ju det, tyvärr. Hade en jättebra mek till min Volvo, men de servar inte Chevrolet där... :/

Har inget vidare förtroende för stora kedjor som gör reklam på TV...
Ingen som kan tipsa om nån bra/pålitlig mek/verkstad i Sthlm, södra Sthlm? :)

Jag tycker att bilen är alldeles jättestilla när den brummar. Har varit ute och kört med den vid lunchtid igen och... I lööööv it! *inser att det saknas ett hjärta bland smileygubbarna* :mrgreen:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

AM Workshop på Upplandsgatan i Stockholm, Norrorts Bil & Van eller Åkes Bil & Motor =)

Man åker bekvämt i dessa stora bilar! Ingen tvekan om saken.

Får ordna ett nytt smileypaket till forumet :D

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Tack så mycket för tipsen! :)

Väntar med spänning på nytt smileypaket! :lol:
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Visst åker man bekvämt : ) men 187 hk på 2400 kilo och automatlåda är inte lika kul att köra som 225 hk på 2000 kilo med turbo och manuell låda! :) Jag är lite bortskämd med att det händer mer när jag trycker på gaspedalen, men jag älskar storleken på den här bilen jag har nu så det jämnar ut sig! :D
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kompressorn sitter under golvet bakom vänster bakhjul. Det finns en lucka du kan öppna i panelen inne i bilen längst bak till vänster, där kan du trycka på en knapp för att starta kompressorn när man ska pumpa t.ex. däck. Då hör du om det är samma ljud.

Bensintanken sitter på vänster sida framför bakhjulet, jag har aldrig hört något brummande från bensinpumpen.

Du kan komma förbi Solna någon kväll efter kl 21 så kan jag lyssna på vad som brummar.
Användarens profilbild
Fyllet
Van

Hej!
Mycket skriveri ang. brummandet :D . På min TS brummar det när jag vrider tändningslåset motsol(radioläge) och medsols innan start. Det brummar lite då och då beroende på hur mkt luft det finns i hi-jackerserna. När brummande tystnat och det hoppar in en unge eller en anna person så kommer brummet igen. DÅ är det mer vikt i bilen och kompressorn körs då igång och då kommer det där brummandet. Den kompenserar bilen hi-jackers för att hålla den i nivå.

Ang att det tjuter vid gaspådrag har jag inte på min så det kan jag inte svara på.
Min Cheva är också tillverkad 2001 men uttagen 2002.
Skriv svar